• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מה דעת מרן ע"ה בדברי החיי"א בדיני עיקר וטפל

שלום וברכה למעלת כת"ר הרם שליט"א
אכן פשוט שזה כוונת דברי קדשו של מרן הרב שליט"א
רק שאין דרכו לכתוב בהחלטיות דבר שלא מפורש בפוסקים.
וכתב כן בדרך של שמא, אבל עיקר.
ונדמה לי שכן מצוי לפעמים בדברי מרן זיע"א ביביע אומר. שכותב דברים בשמא מתוך ענווה
. ע"כ לשון התגובה.
מצרף מכתב של מרן שליט"א (לגבי נידון אחר) שבו הוא עצמו מדגיש שכיון שכתב בלשון "שמא", אין הדבר מוחלט.
ייש"כ על ההתייחסות, ואנחנו לא משתמשים בדקדוקי עניות חלילה, אך לא דומה תא שמע לתא חזי. כידוע לכל הת"ח כאן, במרוצת השנים, לשמועות מעין אלה (ואין להבין מדברי שדברי כבודו ח"ו מסולפים או לא מדוייקים, כי זו אינה כוונתי) אין קיום ולכן אם היה מכתב רשמי ממרן שליט"א היינו שמחים מאוד, מה גם שהדברים שנאמרו מלשכתו או בשמו, אינם משקפים מה שכתוב בתגובה, ועוד, שצירפנו מכתב שלכאורה סותר התייחסות זו ממרן עצמו, שכאשר מרן כותב "שמא", בדווקא כתב כן.

לכן אנוכי הקטן והדל, מעדיף להיצמד לכתובים, והבוחר יבחר.
וכבר היה כאן בפורום נידון ארוך כשהפוסקים כותבים לשון "אפשר" האם הוא ספק או דרך ענווה.
אך לצערי ולדאבון ליבי נעלם האשכול כולו.
הדברים לכאורה מופרשים בעין יצחק ח"א עמ' תרה' שכאשר פוסק נוקט בלשון "אפשר", אין לסמוך על דבריו, אלא בצירוף עוד סניפים. וע"ע ביבי"א חלק ה' אהע"ז יח', ח'. והוא סייעתא לדברינו.
 
מצרף מכתב של מרן שליט"א (לגבי נידון אחר) שבו הוא עצמו מדגיש שכיון שכתב בלשון "שמא", אין הדבר מוחלט.
ייש"כ על ההתייחסות, ואנחנו לא משתמשים בדקדוקי עניות חלילה, אך לא דומה תא שמע לתא חזי. כידוע לכל הת"ח כאן, במרוצת השנים, לשמועות מעין אלה (ואין להבין מדברי שדברי כבודו ח"ו מסולפים או לא מדוייקים, כי זו אינה כוונתי) אין קיום ולכן אם היה מכתב רשמי ממרן שליט"א היינו שמחים מאוד, מה גם שהדברים שנאמרו מלשכתו או בשמו, אינם משקפים מה שכתוב בתגובה, ועוד, שצירפנו מכתב שלכאורה סותר התייחסות זו ממרן עצמו, שכאשר מרן כותב "שמא", בדווקא כתב כן.

לכן אנוכי הקטן והדל, מעדיף להיצמד לכתובים, והבוחר יבחר.

הדברים לכאורה מופרשים בעין יצחק ח"א עמ' תרה' שכאשר פוסק נוקט בלשון "אפשר", אין לסמוך על דבריו, אלא בצירוף עוד סניפים. וע"ע ביבי"א חלק ה' אהע"ז יח', ח'. והוא סייעתא לדברינו.
 

קבצים מצורפים

  • צילום מסך 2024-12-11 181242.png
    צילום מסך 2024-12-11 181242.png
    50.1 KB · צפיות: 8
כך המכתב הועלה לרשת בזמנו (לא זוכר אם זה היה באתר קו ההלכה הספרדי או כאן במורשת מרן).
אולי הרב @בנימין לוריא יוכל לאתר את המקור
שו"ר שהמכתב נלקח מאתר "ילקוט יוסף" שם יש המון מכתבי הלכה ממרן שליט"א, ועוד ראיתי שהרבה מהמכתבים שהועלו לשם מוזנים בצורה הנ"ל.
 
שלום וברכה למעלת כת"ר הרם שליט"א
אכן פשוט שזה כוונת דברי קדשו של מרן הרב שליט"א
רק שאין דרכו לכתוב בהחלטיות דבר שלא מפורש בפוסקים.
וכתב כן בדרך של שמא, אבל עיקר.
ונדמה לי שכן מצוי לפעמים בדברי מרן זיע"א ביביע אומר. שכותב דברים בשמא מתוך ענווה
. ע"כ לשון התגובה.
מי כותב את התגובה?
 
וכבר היה כאן בפורום נידון ארוך כשהפוסקים כותבים לשון "אפשר" האם הוא ספק או דרך ענווה.
אך לצערי ולדאבון ליבי נעלם האשכול כולו.
באמת חבל, היה שם אחד הדיונים המרתקים ביותר באתרא הדין.
אולי הרב @בנימין לוריא יוכל להעלותו שוב, (וכמובן אם צריך לבער שם אי אלו הדעות, יעשה כן).
 
מ הסתם אם רבי @בנימין לוריא יגיד "אמר רבי בנימין" זה יפעל...
מעניין באמת מה אמר רבי בנימין כשאבד לו משהו...
מסתמא התחיל מהמילים אח"כ.
אגב, מימרא זו מובאת במדרש רבה על הפסוק. (אאל"ט בסוף פרשה נ"ג, וכמדומני גם בפס"ז).
היכן המקור שהיא מועילה למצוא אבידה? יש מישהו שכתב שסגולה לומר זאת בכדי למצוא אבידה?
 
מעניין באמת מה אמר רבי בנימין כשאבד לו משהו...
מסתמא התחיל מהמילים אח"כ.
אגב, מימרא זו מובאת במדרש רבה על הפסוק. (אאל"ט בסוף פרשה נ"ג, וכמדומני גם בפס"ז).
היכן המקור שהיא מועילה למצוא אבידה? יש מישהו שכתב שסגולה לומר זאת בכדי למצוא אבידה?
מסתמא אם מכוונים את התוכן של המילים גם מועיל
 
חזור
חלק עליון