• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מה דעת מרן ע"ה בדברי החיי"א בדיני עיקר וטפל

יעויין כאן
כבודו יכול להפנות לאן בדיוק?
אם הבנתי נכון, הכוונה להערה בקטן שמפנה ליבי"א ח"ט סימן קח' גליונות ומילואים הערה 13, וא"כ הרי שהקושיא נותרת בעינה, שגם שם מרן ע"ה דחה את דברי האול"צ שמה שכתב שבסלט פירות: "מברך על הפרי העיקרי בלבד, או על המין המרובה יותר אם שניהם חשובים. נ"ב. ליתא. והעיקר לברך על כל מין ומין בפני עצמו". והיא גופא הקושיא מעמ' רפה' בחזו"ע, ששם באורז פסק לברך רק על האורז, ובשניהם הביא את דברי החיי"א, ופעם אחת הסכים עימו, ופעם אחרת דחה את דבריו.
 
לענין הסתירה בדברי הבן איש חי אעתיק לך מהקונטרס שזכיתי לכתוב בס"ד על עיקר וטפל רק שאינו ערוך, וכך נראה ליישב בדברי מרן זצ"ל.

בשו"ת רב פעלים ח"ב (סי' לג) נשאל אודות תבשיל אורז ועליו חתיכות בשר ופרי אדמה כגון באמייא וכד', אם צריך לברך על כל מין או יברך על האורז ויפטור הכל. והשיב שיש לברך על האורז ולפטור הכל ומשתי טעמים, האחד מפני שהאורז הוא העיקר והשאר טפל לו, והשני מפני שהאורז הוא הרוב, והבשר או פרי האדמה המעורבים עמו הם מיעוט, ויש לברך על הרוב. וכמו שכתב מר"ן השו"ע בסי' ר"ח סע' ז, שאם האורז מעורב עם תבשיל אחר והתבשיל אחר הוא הרוב מברך כברכת אותו התבשיל, ומשמע דאם האורז רוב מברך על האורז דוקא וכמפורש בדברי הלבוש.

וראיתי שכתבו לבאר שהנה לכאורה לפי דברים אלו, שיש לברך על האורז ולפטור את שאר המינים, ס"ל להגרי"ח כדעת הפמ"ג דבכל תערובת הרוב הוא העיקר והמיעוט טפל אליו.

ומאידך בספרו בן איש חי (פרשת פנחס אות יז) כתב בזה"ל: כל דבר שמעורב בו אחד מחמשת מיני דגן כדי ליתן טעם בתערובת מברך עליו מזונות, ואם הוא לדבק בעלמא הרי זה טפל ובטל בתבשיל. במה דברים אמורים בחמשת מיני דגן, אבל שאר המינים שערבן זה אם כל אחד ניכר לעצמו מברך על כל אחד ברכה הראויה לו, ואם נתמעכו ונדבקו זה בזה הולכין אחר הרוב, ומברך על הרוב ופוטר את השני. ומדברים אלו מבואר לכאורה כהחיי אדם שבכל תערובת יש לברך שתי ברכות. ולכאו' הדברים סותרים בהדיא, שברב פעלים ס"ל כהפמ"ג, ואילו בבא"ח ס"ל כהחיי אדם.

ונראה בס"ד ליישב דבריו, דבאמת לעולם ס"ל להגרי"ח כהחיי אדם וכמו שכתב בספרו בא"ח, ודווקא באורז הורה הגרי"ח לברך על האורז ולפטור את שאר המינים כדבריו ברב פעלים, והוא משום שמבואר בדברי הגמרא (ברכות לז ע"א) ובשאר דברי רבותינו הראשונים ובב"י בסי' ר"ח סע' ז, שאורז הוי כמין דגן מפני שהוא משביע וסועד את הלב, ואם הוא בתערובת והוא הרוב בתערובת מברך מזונות ופוטר את שאר המינים שעמו, ועוד שאורז הוא מאכל עיקרי ודרך העולם להטעים את האורז במעט ירקות או בשר וכן שאר דברים ומוכח מזה שהאורז הוא העיקרי והשאר טפל אליו, ומשום הכי באורז הדין שונה משאר מאכלים וכשבא בתערובת עם שאר מינים הוי עיקר וכמפורש בדברי הרב פעלים. וחיפשתי עוד בספרים אולי יישבו כך וראיתי שכל אחד יישב בצורה אחרת. ואחר זמן שמחתי שראיתי שכך יישבו עורכי משנה ברורה תפארת בסי' רי"ב בהערות י-יא. וע' בדבריהם שכיוצ"ב הורה להם מרן הראש"ל שליט"א. ע"ש.

יש עוד להוכיח שהעיקר בדברי הגרי"ח הוא כדבריו בספרו בן איש חי, ממה שכתבו הפוסקים שהלכה כהרא"ש בפסקיו ולא בתשובותיו. וכמו שכתב המהר"י אסאד בשו"ת יהודה יעלה בסי' ק"ז, ממה שכתב הטור (חושן משפט סו"ס עב) שהלכה כדברי הרא"ש בפסקים ולא בתשובות.
מסתברא דבכל רב ופוסק שעשה חיבור כולל בין שעשאו בתחילת ימיו בין בסוף יש לתפוס דברי החיבור עיקר מדברי התשובה דאם איתא דהדר ביה הי"ל לתקן הדברים במקומן בחיבורו. עכ"ל. והביאו מרן זצ"ל בספרו לוית חן (עמ' לח). והוסיף שהוא הדין לגבי מרן הבית יוסף, שהעיקר להלכה כהשלחן ערוך, וכמו שהביא גם כן הגר"ח פלאג'י בספרו כל החיים (דף כא ע"ב) כשהטעם שאם יש סתירה בין דברי הרא"ש בפסקיו למה שכתב בתשובה, שהעיקר כמו שכתב בפסקיו. וכמו שכתב בבית יוסף בחושן משפט (סימן קכ"ו סע' ח), לפי שבפסקיו נתכוון לדון ולהורות לשעה ולדורות להלכה ולמעשה, ועדיף מתשובותיו שהם לפרקים ולפי הענין. ע"ש.
 
לענין הסתירה בדברי הבן איש חי אעתיק לך מהקונטרס שזכיתי לכתוב בס"ד על עיקר וטפל רק שאינו ערוך, וכך נראה ליישב בדברי מרן זצ"ל.

בשו"ת רב פעלים ח"ב (סי' לג) נשאל אודות תבשיל אורז ועליו חתיכות בשר ופרי אדמה כגון באמייא וכד', אם צריך לברך על כל מין או יברך על האורז ויפטור הכל. והשיב שיש לברך על האורז ולפטור הכל ומשתי טעמים, האחד מפני שהאורז הוא העיקר והשאר טפל לו, והשני מפני שהאורז הוא הרוב, והבשר או פרי האדמה המעורבים עמו הם מיעוט, ויש לברך על הרוב. וכמו שכתב מר"ן השו"ע בסי' ר"ח סע' ז, שאם האורז מעורב עם תבשיל אחר והתבשיל אחר הוא הרוב מברך כברכת אותו התבשיל, ומשמע דאם האורז רוב מברך על האורז דוקא וכמפורש בדברי הלבוש.

וראיתי שכתבו לבאר שהנה לכאורה לפי דברים אלו, שיש לברך על האורז ולפטור את שאר המינים, ס"ל להגרי"ח כדעת הפמ"ג דבכל תערובת הרוב הוא העיקר והמיעוט טפל אליו.

ומאידך בספרו בן איש חי (פרשת פנחס אות יז) כתב בזה"ל: כל דבר שמעורב בו אחד מחמשת מיני דגן כדי ליתן טעם בתערובת מברך עליו מזונות, ואם הוא לדבק בעלמא הרי זה טפל ובטל בתבשיל. במה דברים אמורים בחמשת מיני דגן, אבל שאר המינים שערבן זה אם כל אחד ניכר לעצמו מברך על כל אחד ברכה הראויה לו, ואם נתמעכו ונדבקו זה בזה הולכין אחר הרוב, ומברך על הרוב ופוטר את השני. ומדברים אלו מבואר לכאורה כהחיי אדם שבכל תערובת יש לברך שתי ברכות. ולכאו' הדברים סותרים בהדיא, שברב פעלים ס"ל כהפמ"ג, ואילו בבא"ח ס"ל כהחיי אדם.

ונראה בס"ד ליישב דבריו, דבאמת לעולם ס"ל להגרי"ח כהחיי אדם וכמו שכתב בספרו בא"ח, ודווקא באורז הורה הגרי"ח לברך על האורז ולפטור את שאר המינים כדבריו ברב פעלים, והוא משום שמבואר בדברי הגמרא (ברכות לז ע"א) ובשאר דברי רבותינו הראשונים ובב"י בסי' ר"ח סע' ז, שאורז הוי כמין דגן מפני שהוא משביע וסועד את הלב, ואם הוא בתערובת והוא הרוב בתערובת מברך מזונות ופוטר את שאר המינים שעמו, ועוד שאורז הוא מאכל עיקרי ודרך העולם להטעים את האורז במעט ירקות או בשר וכן שאר דברים ומוכח מזה שהאורז הוא העיקרי והשאר טפל אליו, ומשום הכי באורז הדין שונה משאר מאכלים וכשבא בתערובת עם שאר מינים הוי עיקר וכמפורש בדברי הרב פעלים. וחיפשתי עוד בספרים אולי יישבו כך וראיתי שכל אחד יישב בצורה אחרת. ואחר זמן שמחתי שראיתי שכך יישבו עורכי משנה ברורה תפארת בסי' רי"ב בהערות י-יא. וע' בדבריהם שכיוצ"ב הורה להם מרן הראש"ל שליט"א. ע"ש.

יש עוד להוכיח שהעיקר בדברי הגרי"ח הוא כדבריו בספרו בן איש חי, ממה שכתבו הפוסקים שהלכה כהרא"ש בפסקיו ולא בתשובותיו. וכמו שכתב המהר"י אסאד בשו"ת יהודה יעלה בסי' ק"ז, ממה שכתב הטור (חושן משפט סו"ס עב) שהלכה כדברי הרא"ש בפסקים ולא בתשובות.
מסתברא דבכל רב ופוסק שעשה חיבור כולל בין שעשאו בתחילת ימיו בין בסוף יש לתפוס דברי החיבור עיקר מדברי התשובה דאם איתא דהדר ביה הי"ל לתקן הדברים במקומן בחיבורו. עכ"ל. והביאו מרן זצ"ל בספרו לוית חן (עמ' לח). והוסיף שהוא הדין לגבי מרן הבית יוסף, שהעיקר להלכה כהשלחן ערוך, וכמו שהביא גם כן הגר"ח פלאג'י בספרו כל החיים (דף כא ע"ב) כשהטעם שאם יש סתירה בין דברי הרא"ש בפסקיו למה שכתב בתשובה, שהעיקר כמו שכתב בפסקיו. וכמו שכתב בבית יוסף בחושן משפט (סימן קכ"ו סע' ח), לפי שבפסקיו נתכוון לדון ולהורות לשעה ולדורות להלכה ולמעשה, ועדיף מתשובותיו שהם לפרקים ולפי הענין. ע"ש.
ייש"כ על מו"מ הנפלא. ובאמת בריש האשכול הבאנו יישובים גם של האול"צ וגם של מרן שליט"א בילקו"י, ע"ש. וקושטא אומר, שאת דברי הבן איש חי אפשר ליישב יותר בקלות גם מבלי להכריע בין ספריו (וע"ע בב"י סימן רסג' סעיף טו' בדברי תה"ד, והוא סייעתא לכבודו), כיון שהבא"ח בר"פ לא הביא כלל את דברי החיי"א, ולכן אפשר ליישב שבר"פ דיבר באופן שהבמייא וכו' לא ניכרים (כך תירץ האול"צ), משא"כ בבא"ח פרשת פנחס דמיירי בניכרים (והאמת שכך הדברים מתיישבים מצויין). אולם בחזו"ע הדברים קצת יותר צ"ב כיון שבשני הפסקים הרב ע"ה מחשבן את החיי"א, ולכן לא הצלחנו בעניותינו ליישב הדברים, ונצרכנו להתייעץ עם חברי הכולל ולקבל נק' מבט שונות. לכן אע"פ שדברי כבודו מיישבים את הבא"ח, לכאורה לפי הנ"ל קשה להעמידם בדברי מרן זצ"ל.
 
ייש"כ על מו"מ הנפלא. ובאמת בריש האשכול הבאנו יישובים גם של האול"צ וגם של מרן שליט"א בילקו"י, ע"ש. וקושטא אומר, שאת דברי הבן איש חי אפשר ליישב יותר בקלות גם מבלי להכריע בין ספריו (וע"ע בב"י סימן רסג' סעיף טו' בדברי תה"ד, והוא סייעתא לכבודו), כיון שהבא"ח בר"פ לא הביא כלל את דברי החיי"א, ולכן אפשר ליישב שבר"פ דיבר באופן שהבמייא וכו' לא ניכרים (כך תירץ האול"צ), משא"כ בבא"ח פרשת פנחס דמיירי בניכרים (והאמת שכך הדברים מתיישבים מצויין). אולם בחזו"ע הדברים קצת יותר צ"ב כיון שבשני הפסקים הרב ע"ה מחשבן את החיי"א, ולכן לא הצלחנו בעניותינו ליישב הדברים, ונצרכנו להתייעץ עם חברי הכולל ולקבל נק' מבט שונות. לכן אע"פ שדברי כבודו מיישבים את הבא"ח, לכאורה לפי הנ"ל קשה להעמידם בדברי מרן זצ"ל.
יושבים גם בדברי מרן זצ״ל נפלא.
באמת לעולם ס״ל למרן זצ״ל כהחיי אדם, ורק בדין האורז אין נראה כדבריו וכך מדוייק בלשונו: ואע״פ שהחיי אדם כתב וכו׳ נראה מדבריו שהבשר שלא נעשה לטפל והוא ניכר בפני עצמו יש לברך גם עליו. ואין נראה כן להלכה אלא כהרב פעלים. עכ״ל. על הכלל של החיי אדם מרן לא חלק ואדרבה נקט כמותו בסלט פירות, אלא רק על מה שיוצא מן הכלל בנד״ד שיש לברך גם על הבשר, כאן לא נראה כדבריו, כאל״כ למה היה צריך להוסיף את השורה הזו של מה שיוצא מדבריו? היה כותב ולא נראה כהחיי אדם. אלא טרח לבאר שדווקא כאן לא נראה כדבריו.
וכך בדיוק מיושב הבא״ח, אין אחד שלא הבין בפרשת פנחס שפסק כהחיי אדם. והסברא פשוטה כי אורז אינו דומה לשאר מאכלים כי הוא מיזן זיין, והוא הוי כמין דגן, ונכתב כן בשוע מפורש ועוד..
ועוד מפורש בההערה למעלה וכן כל לשון התשובה מורה בצורה ברורה מאוד שאין צריך בכלל להגיע לכל זה, אלא יש פה דין של עיקר וטפל קלאסי שהבשר או הסכמיה בא להטעימו, אז למה הזכיר מרן את דברי החיי אדם?
כיון שאליבא דהחיי אדם באמת אפשר לומר שגם באופן זה יש לברך שתי ברכות והאורז אינו עיקר, וכן יש שחולקים שאין האורז עיקר גם באופן זה כמו שמחלק הב״ח בהמשך התשובה, אבל אנן פסקינן כמרן השו״ע והרב פעלים ועוד.. ולכן הביא את כל הדיבור הזה בסוגריים.
 
באמת לעולם ס״ל למרן זצ״ל כהחיי אדם, ורק בדין האורז אין נראה כדבריו וכך מדוייק בלשונו: ואע״פ שהחיי אדם כתב וכו׳ נראה מדבריו שהבשר שלא נעשה לטפל והוא ניכר בפני עצמו יש לברך גם עליו. ואין נראה כן להלכה אלא כהרב פעלים. עכ״ל. על הכלל של החיי אדם מרן לא חלק ואדרבה נקט כמותו בסלט פירות, אלא רק על מה שיוצא מן הכלל בנד״ד שיש לברך גם על הבשר, כאן לא נראה כדבריו, כאל״כ למה היה צריך להוסיף את השורה הזו של מה שיוצא מדבריו? היה כותב ולא נראה כהחיי אדם. אלא טרח לבאר שדווקא כאן לא נראה כדבריו.
חבל על הזמן של כת"ר, גם אני כתבתי לו כן מיד כששאל, ונימקתי, אבל הוא הגיב:
הדברים פשוטים דלא כדבריכם, וכל מי שיעיין שם יראה להדיא שהחילוק שלכם תמוה מאוד..ואם זו טענתכם, ליתא.
ועוד כתב:
כנראה מחמת חוסר העיון והמהירות לדחות כל שאלה שעולה בדברי מרן זצ"ל). מציע שכבודו יעיין בדברים ואז יגיב, לא למהר.
וגם יש לו ראיה ניצחת שהוא צודק:
והראייה שגם הגר"ג בן משה דן בסתירה זו. והדברים באמת קשים.
 
יושבים גם בדברי מרן זצ״ל נפלא.
באמת לעולם ס״ל למרן זצ״ל כהחיי אדם, ורק בדין האורז אין נראה כדבריו וכך מדוייק בלשונו: ואע״פ שהחיי אדם כתב וכו׳ נראה מדבריו שהבשר שלא נעשה לטפל והוא ניכר בפני עצמו יש לברך גם עליו. ואין נראה כן להלכה אלא כהרב פעלים. עכ״ל. על הכלל של החיי אדם מרן לא חלק ואדרבה נקט כמותו בסלט פירות, אלא רק על מה שיוצא מן הכלל בנד״ד שיש לברך גם על הבשר, כאן לא נראה כדבריו, כאל״כ למה היה צריך להוסיף את השורה הזו של מה שיוצא מדבריו? היה כותב ולא נראה כהחיי אדם. אלא טרח לבאר שדווקא כאן לא נראה כדבריו.
וכך בדיוק מיושב הבא״ח, אין אחד שלא הבין בפרשת פנחס שפסק כהחיי אדם. והסברא פשוטה כי אורז אינו דומה לשאר מאכלים כי הוא מיזן זיין, והוא הוי כמין דגן, ונכתב כן בשוע מפורש ועוד..
ועוד מפורש בההערה למעלה וכן כל לשון התשובה מורה בצורה ברורה מאוד שאין צריך בכלל להגיע לכל זה, אלא יש פה דין של עיקר וטפל קלאסי שהבשר או הסכמיה בא להטעימו, אז למה הזכיר מרן את דברי החיי אדם?
כיון שאליבא דהחיי אדם באמת אפשר לומר שגם באופן זה יש לברך שתי ברכות והאורז אינו עיקר, וכן יש שחולקים שאין האורז עיקר גם באופן זה כמו שמחלק הב״ח בהמשך התשובה, אבל אנן פסקינן כמרן השו״ע והרב פעלים ועוד.. ולכן הביא את כל הדיבור הזה בסוגריים.
כבודו יעיין ברבבות אפרים שהרב ע"ה סיים איתו, ויראה ששם דחה את דברי החיי"א מהלכה, לא רק בקניידלך שבו דובר, אלא באופן כללי על כל שני מינים. ואם כדברי כת"ר שיש כאן עיקר וטפל קלאסי, למה הרב זצ"ל כתב שנראה מדבריו שאפילו שהבשר לא בא לטפל (דהיינו שהוא גם עיקר) יברך שתי ברכות, לכאורה זה בכלל לא אותו נידון אז למה להזכירו? וגם עצם היסוד שכבודו כתב שאורז יותר חשוב וכו', עיין במשנ"ב ס"ק א' שהשווה בין שאר מינים לסימן רח' סעיף ז', והוא ע"פ המג"א, וכ"כ הא"ר, והכה"ח ועוד, א"כ מאיפה ההכרח שקיי"ל כהלבוש והר"פ? בגלל שהסבירו כך בדברי בשו"ע? לעומתם הרבה פוסקים לא חילקו בדברי השו"ע. ועוד שבעמ' רפז' בד"ה מלשון, הכריע מרן זיע"א שבאורז מעורב עם מין אחר מחצה על מחצה, יברך כברכה הראויה ולא כברכת האורז, ואם איתא לדבריכם, שקיי"ל דאורז הוא עיקר כיון דמייזן וכו', למה במחצה על מחצה לא הכריע מרן זיע"א לברך במ"מ?
 
כבודו יעיין ברבבות אפרים שהרב ע"ה סיים איתו, ויראה ששם דחה את דברי החיי"א מהלכה, לא רק בקניידלך שבו דובר, אלא באופן כללי על כל שני מינים. ואם כדברי כת"ר שיש כאן עיקר וטפל קלאסי, למה הרב זצ"ל כתב שנראה מדבריו שאפילו שהבשר לא בא לטפל (דהיינו שהוא גם עיקר) יברך שתי ברכות, לכאורה זה בכלל לא אותו נידון אז למה להזכירו?
הנידון הוא תערובת, ובא הרב לומר שלא נראה לדמות דברי הח"א לנד"ד, כי לא כל התערובות שוות.
וגם עצם היסוד שכבודו כתב שאורז יותר חשוב וכו', עיין במשנ"ב ס"ק א' שהשווה בין שאר מינים לסימן רח' סעיף ז', והוא ע"פ המג"א, וכ"כ הא"ר, והכה"ח ועוד, א"כ מאיפה ההכרח שקיי"ל כהלבוש והר"פ? בגלל שהסבירו כך בדברי בשו"ע? לעומתם הרבה פוסקים לא חילקו בדברי השו"ע. ועוד שבעמ' רפז' בד"ה מלשון, הכריע מרן זיע"א שבאורז מעורב עם מין אחר מחצה על מחצה, יברך כברכה הראויה ולא כברכת האורז, ואם איתא לדבריכם, שקיי"ל דאורז הוא עיקר כיון דמייזן וכו', למה במחצה על מחצה לא הכריע מרן זיע"א לברך במ"מ?
זה כבר קושיא על חידושו של הרב @אליאב צוף, אבל א"צ להגיע לזה וכנז'
[ואיירי בכה"ג שהאורז עיקר כמ"ש מרן מפורש שכל השאר בא להטעימו, ואה"נ אם הוא שווה או מיעוט הוא לא עיקר].
 
גבי פירות הרב הכריע כהח"א, ואם תתבונן תווכח שלגבי אורז הרב לא דחה את דברי הח"א עצמם מההלכה, אלא רק את מה שדימה דבריו גבי תערובת שקולה, לאורז ובשר או ירקות להטעימו. ואת זה דחה עפ"ד הרב פעלים שאין לדמות, כי בכה"ג האורז עיקר. וגם שהוא הרוב. וכמו שכתב בש"ע הגר"ז [וכתב כן הרב במפורש בחזו"ע עמ' רפה]. ואל"כ תצא סתירה גם בש"ע הגר"ז, כי גבי תערובת שקולה של פירות גם הוא פסק כהח"א [כאשר הובא והורם בחזו"ע עמ' קמג].
שפ"י. ואמת.
ועוד יש להוכיח זאת מהמשך דברי מרן זיע"א בעמ' רפה והלאה. ודו"ק.
 
בספרו הנפלא חזו"ע ברכות בעמ' קמב'- קמג', מרן ע"ה כותב לגבי סלט פירות, שחלקם עץ וחלקם אדמה, שמברך שתי ברכות, וכתב כן עפ"י דברי החיי"א (כלל נא' סעיף יג') שכאשר יש לי שני מינים ששניהם עיקר בעיני וגם שניהם ניכרים בפ"ע, מברכים על כל מין ומין, דלא כהמשנ"ב (שעה"צ ב') שחשש לדברי הפמ"ג והדה"ח ופסק לברך רק על הרוב משום סב"ל. אולם בעמ' רפה' לגבי אורז שעירבו עם בשר וירקות, פסק מרן ע"ה שיברך על האורז בלבד, בביאורים למטה דחה את דברי החיי"א הנ"ל, וכתב דלא כמותו. (לא נכנס כרגע לסתירה בדברי הבא"ח בפרשת פנחס לבין התשובה ברב פעלים ח"ב סימן לג', וראיתי מה שיישב האול"צ (ח"ב עמ' קלג' אות ל') בדבריו, ובדרכא אחרינא יישבו מרן שליט"א בילקו"י ברכות עמ' תקלד'). ולכאורה לפי מרן זיע"א בשני המקרים מדובר כאשר רוצה את שניהם ושניהם ניכרים. וראיתי מה שהביא בספר ברכה נאמנה ליישב בשם הגר"ג בן משה (הובא באור ההלכה ברכות עמ' תקעב') שבפירות, דרכם להיאכל כל אחד בפנ"ע ולכן הצריך הרב ע"ה שתי ברכות, משא"כ באורז ושאר מינים, שאין רגילות לאכול בפנ"ע אלא בצירוף דברים אחרים, בכה"ג מברך ברכה אחת על הרוב. ואהמ"ח מכת"ר, לענ"ד זו אוקימתא גדולה בדברי מרן זיע"א, ולא מוכרח כלל להעמיד כך, וגם אין שום רמז לדברים האלו בדברי מרן זיע"א. ועיקר השאלה שלנו היא אם מרן זיע"א כתב לברך על האורז בלבד מחמת שהבשר והירקות באים להטעימו (וכפי שכתב שם בגוף ההלכה, והו"ד בילקו"י (שם עמ' תקלה')), לכאורה החיי"א לא שייך בכה"ג, כיוון שהחיי"א דיבר באופן ששניהם עיקרים וניכרים, אבל הכא שבאים להטעים האורז, אין כאן שני עיקרים, אלא עיקר וטפל, והדרינן לכללא דמברך על העיקר ופוטר את הטפלה, ואם תאמר שבאמת מיירי כאן מרן זיע"א בשניהם עיקרים, א"כ לכאורה ישנה סתירה מעמ' קמב'-קמג' להכא, וכשנת"ל.

אשמח להתייחסות בהנ"ל מהת"ח כאן, באם מישהו יישב על מדוכה זו יוכל להאיר את עינינו בדבר.
אכתוב בזה הנלענ"ד (וככה"נ לזה כיוון בטו"ט הרב לשמור ולעשות שליט"א).
בעמ' קמג, הרב זיע"א דן בפירות המעורבים אלו באלו, ושניהם ניכרים לעין, וחפץ בשניהם, שיברך לכאו"א ברכתו הראויה לו. ובזה פסק כהרב חיי אדם הנ"ל, שכתב בזה"ל: אם כל אחד ניכר לעצמו ואינו נעשה לטפל, מברך עליו כל אחד כברכתו הראוי לו. עכ"ל.
אמנם בעמ' רפה, הרב זיע"א דן בענין אחר לגמרי, שבתבשיל של "עיקר וטפל" מברך על העיקר ופוטר הטפל. לדוג' תבשיל אורז שמערבין בו בשר להטעימו או חתיכות גזר וכד'. והטעם שהאורז נחשב לעיקר הוא ע"פ המבואר בשו"ת רב פעלים, חדא, מפני שהוא עיקר [וביאור למה הוי עיקר, כי התבשיל הוא "אורז" "שמעורב בו" בשר או גזר "להטעימו"]. ב. מפני שהוא רוב.
עתה נשוב לדברי החיי אדם. יש לציין שבחיי אדם לא מיירי כלל על תבשיל של אורז. אולם הרב זיע"א ביושר עיונו הוציא מתוך דבריו הלכה שקשורה לנד"ד גבי אורז, ודחה דבריו הקשור לענין אורז [זאת אומרת, טרם שנבאר מה הרב למד בדבריו ומה דחה, יש לשים לב, שלא דחה את גוף דבריו, שעימם הסכים למעלה גבי שני סוגי פירות, אלא דחה רק את הדיוק היוצא מדבריו לעניינו]
ואבאר, החיי אדם כתב וזו"ל: ערב ב' מינים שאין ברכותיהם שוים, כגון, בפה"ע עם בפה"א וכיו"ב, אע"פ שבא ליתן טעם, הולכין אחר הרוב, ומברך עליו. ודוקא בענין שאין ניכר, אבל אם כל אחד ניכר לעצמו, ואינו נעשה לטפל, מברך עליו כל אחד ברכתו הראוי לו. עכל"ק. ומרן הרב זיע"א דקדק דמשמע מסוף דבריו, שאם ניכר לעצמו - שאינו טפל לחבירו (מחמת שניכר הוא בפנ"ע), אזי אע"פ שבא ליתן טעם בחבירו, מברך כ"א הברכה הראויה לו, ומדלא נחית לחלק בין "תערובת" לשני מינים הנמצאים יחד, שמעת מינה דכללא הוא דנקיט, שאם הטפל ניכר וחשוב בפני עצמו לעולם יברך עליו אף שאינו בא אלא להטעים העיקר. ולפ"ד למדנו, שעל הבשר יברך שהכל ועל האורז מזונות. וע"ז כתב מרן הרב זיע"א דליתא, דכיון שכאן "התבשיל" הוא אורז, והבשר או הירק רק "מעורב בו" "ליתן בו טעם" א"כ עדיין העיקר הוא האורז, וכן מחמת שהוא רוב. ולכן העיקר הוא האורז.
ולעולם נאמר (גם לשיטת הרב זיע"א) שאם יהיה בצלחת תבשיל של אורז ולידו מונח ירקות, ואוכל הירק בפנ"ע (כי אם אוכלו עם האורז, שוב חזרנו לנדון של עיקר וטפל), שיברך עליו ברכתו הראויה לו. שו"ר שכ"כ מרן שליט"א בילקו"י ברכות ח"ב (העתיד לראות אור) וז"ל: האוכל [שלא בתוך הסעודה] תבשיל או אורז, והתבשיל מונח לפניו בצלחת יחד עם חתיכת עוף, או בשר, והם מעורבים עם האורז, גם כשאוכלם לבדם אינו מברך על הבשר או העוף, שהוא טפל לגבי האורז. ובפרט אם נתבשלו בקדרה אחת. אבל אם הבשר מונח בנפרד בצד הצלחת, ואוכלו בפני עצמו בלי האורז, ובעיניו גם הבשר עיקר לאור חשיבותו או גודלו, מברך גם על הבשר. ע"כ. ובשני מיני פירות הנצאים יחד "וניכרים" כדבר נפרד, דמי ממש להא, שאוכל כל אחד בפני עצמו.

לסיכום: יש הבדל גדול ומציאותי, אם יש תערובת של ב' מיני פירות שכ"א הוא חשוב לעצמו (גם אם אחד מהם יותר מרובה מחבירו, כיון שאף אחד לא בטל לחבירו). לבין תבשיל מסויים שמעורב בו עוד דבר להטעימו שנכנסנו לדין עיקר וטפל. ודו"'ק.

ומה שכת"ר כתב שגם הרב גדעון בן משה נתקשה בזה (ומכח זה העיר למה הרב לשמור ולעשות כתב שאינה קו' וכו'), אינו מדוייק, אלא כן העיר הרב ברכה נאמנה בלשון ולכאורה, והביא מה שיישב לו הגר"ג ב"ש. ולפי האמור לעיל פשוט שאין צריך להגיע לכל זה.
 
במשנ"ב ס"ק א' מוכח שכך הבין בחיי"א (וגם הביה"ל שציינתם מוכיח זאת) שכתב: "או אפילו שניהם עיקרים וכו', ואפילו כל מין ומין עומד בפני עצמו ונכר" ובשעה"צ ב' מביא את החיי"א על המשפט הזה, ומכריע סב"ל.
תעיין היטב ותראה שלא משמע כלל וכלל.
ועיין בחיי"א עצמו בכלל נא' סעיף יג' שכתב בזה"ל: "אבל אם כל אחד נכר ובפני עצמו ואינו נעשה לטפל, מברך עליו כל אחד ברכתו הראוי לו". הדברים מפורשים.
כונתו היא דהיינו שלא נעשה 'להעביר חריפות או מתיקות וכדומה', דלזה קרא 'טפל', שזהו עיקר טפל האמור במשנה. אבל אם בא 'להטעים' את הרוב, לא נקרא 'טפל' לשיטתו, ויש לברך עליו ב' ברכות, וכפי שכתב הקיצור שו"ע גבי פירורי עיסה עם פולין וקטניות שמברכים ב' ברכות.
ובספר נוה שלום [שולאל, ליוורנו תקס"ד] סי' רס"ט אות כ"ה כתב לגבי כוסכוס שמערבים בו פולים או בצלים ומיני ירקות ומערבים אותם עם הכוסכוס ואוכלים אותם בבת אחתלסברת הט"ז יראה דמברכין על הפולין ושאר ירקות כברכתם ממה שכתב בסי' ר"ד ס"ק ט"ז דאם הדבר שערבו לטעם הוא בעצמו האכילה וע"י תערובת ב' המינים יהיה לו טעם טוב לאכילת שניהם דאז מברך על התערובות אפילו הוא מיעוט, זהו המכוון בדבריו למעש"ב. מיהו מדברי המג"א ס"ק כ"ה יראה דאין מברכין אלא דוקא אם דבר המעורב הוא מה' מיני דגן וכו'. נמצינו למדים לנידון דידן, לסברת המ"א דמברך על הכוסכוס ופוטר הירקות והפולים כיון שהם מיעוט. ונ"ל דיר"ש לצאת ידי שניהם יאכל מתחלה הירקות והפולים ויברך עליהם כברכתם ואח"כ יאכל הכוסכוס ויברך עליו ויערב עמו הירקות והפולים ע"כ. הרי דס"ל גם בדעת הט"ז וגם למעשה שיברך ב' ברכות, ואין בזה דין עיקר וטפל. וכ"ד ר' נתן ז'יאן[1] שהובא בשו"ת מים חיים [משאש] ח"א סי' מ"ה שכתב בזה"ל ירקות הכוסכוס אם נאכלין עמו בבת אחת תערובתם חתיכות חתיכות נהרא נהרא ופשטיה, יש מברכין גם על הירקות בפני עצמן, ויש פוטרים בברכת הכוסכוס, וכל אחד יש לו על מי לסמוך. ואם אחד לבדו הדבר פשוט שיברך גם עליהם עיקר ע"כ. הרי שגם בזמנו ובמקומו היו כאלה שנהגו לברך ב' ברכות והוא אישר מנהג זה.
הא קמן שאף בדברים שנעשו 'להטעים' דעת האחרונים הנ"ל שיש לברך ב' ברכות, וזוהי סברת החי"א ודעימיה.



[1] מחכמי טלמסאן שבאלג'יר לפני כ200 שנה – עי' אודותיו במאמרו של הרב אברהם הלל ב'מקבציאל' חלק ל"ח עמ' תתצ"ז והלאה.
 
לבין תבשיל מסויים שמעורב בו עוד דבר להטעימו שנכנסנו לדין עיקר וטפל
אינו מדויק, כיון שכל הדגש הוא באורז בדוקא ולא בשאר תבשילים, שבאורז שייך לומר שהוא העיקרי והשאר המעורבים עמו טפלים, ודומה לדין הכוסכוס שכתב בזה מרן בהל' ברכות הנהנין.
 
מאי דפשיטא ליה למר @ישראל @לשמור ולעשות , מספקא ליה למרן הראשל"צ שליט"א
מצרף תשובה שקיבלנו זה עתה ממרן שליט"א בנידון. ומרן השאיר בצ"ע. ואע"פ שכתב ב"שמא" את מה שכמה מכבודכם אמרתם (וודאי שעלו בראשי כאלו התירוצים אך כאמור, לא הניחו את דעתנו..), חזינן דלא ניחא ליה לגמרי בתירוץ זה. וששתי..
 

קבצים מצורפים

  • צילום מסך 2024-12-03 191054.png
    צילום מסך 2024-12-03 191054.png
    252.3 KB · צפיות: 11
נערך לאחרונה:
נשמח אם תצרף את כל התשובה
לדעתנו העניה השמא מדוקדק היטב, ונראה שכתב בשמא כי הרב לא הדגיש חילוק זה להדיא
עדיין..לא פשוט כמו שמיהרתם לכתוב..אחרת לא היה כותב שהדברים סותרים וצ"ע, וניכר להדיא שגם לדעת מרן שליט"א התירוץ הוא דחוק, כיון שאין זכר לכך בדברי מרן זצ"ל.
לדעתנו העניה השמא מדוקדק היטב
שמא מרן לא הצליח לדקדק כמוכם? מחילה אך אינני חושב.

התשובה מצורפת
 

קבצים מצורפים

  • 86.פה.pdf
    84.6 KB · צפיות: 15
נערך לאחרונה:
נערך לאחרונה:
עדיין..לא פשוט כמו שמיהרתם לכתוב..
תסביר לא לא פשוט לך כמו שמיהרנו לכתוב, "זיל בתר טעמא" !!!
אחרת לא היה כותב שהדברים סותרים וצ"ע,
מחילה מרן לא סיים בצ"ע, וגם כתב בלשון ולכאורה. (וגם אפשר שכוונתו להציג שאלת השואל).
וניכר להדיא שגם לדעת מרן שליט"א התירוץ הוא דחוק,
לא ניכר ולא בטיך. מחילה. אדרבה מדסיים בשתיקה בתירוץ זה, ש"מ דניחא ליה בהא, אף שכתבו בלשון שמא.
כיון שאין זכר לכך בדברי מרן זצ"ל.
לא צריך שיהיה זכר, כשניתן לבאר הדברים בצורה בהירה וקולחת.
 
תסביר לא לא פשוט לך כמו שמיהרנו לכתוב, "זיל בתר טעמא" !!!

מחילה מרן לא סיים בצ"ע, וגם כתב בלשון ולכאורה. (וגם אפשר שכוונתו להציג שאלת השואל).

לא ניכר ולא בטיך. מחילה. אדרבה מדסיים בשתיקה בתירוץ זה, ש"מ דניחא ליה בהא, אף שכתבו בלשון שמא.

לא צריך שיהיה זכר, כשניתן לבאר הדברים בצורה בהירה וקולחת.
אתעלם מהתקיפות המיותרת כי היא לא רלוונטית לדיון, ואינה מעלה ומורידה כהוא זה בנוגע לדעתנו.
על משמרתי אעמודה, הדברים צע"ג וברוך שכיוונו לדעת גדולים, וכל ילד בישיבה קטנה (או אפילו בת"ת) יראה נכוחה שמרן שליט"א לא ברירא ליה האי מילתא כלל וכלל.
ה"שמא" לעולם לא יכול לבטל את ה"צ"ע" שסיים איתו הרב, ואם בכל זאת כבודו חושב שכושר עיונו גדול יותר משל מרן שליט"א (שהרי כתבתם ש"ניתן לבאר את הדברים בצורה בהירה וקולחת", ובדברי מרן שליט"א רואים שהדברים לא "בהירים" ו"קולחים"...), ירשה לי לחלוק.................ותל"מ.
 
מחילה מרן לא סיים בצ"ע, וגם כתב בלשון ולכאורה. (וגם אפשר שכוונתו להציג שאלת השואל).
לא ניכר ולא בטיך. מחילה. אדרבה מדסיים בשתיקה בתירוץ זה, ש"מ דניחא ליה בהא, אף שכתבו בלשון שמא.
ה"שמא" לעולם לא יכול לבטל את ה"צ"ע"
תגובת לשכת מרן שליט"א, בדקות אלו.

שלום וברכה למעלת כת"ר הרם שליט"א
אכן פשוט שזה כוונת דברי קדשו של מרן הרב שליט"א
רק שאין דרכו לכתוב בהחלטיות דבר שלא מפורש בפוסקים.
וכתב כן בדרך של שמא, אבל עיקר.
ונדמה לי שכן מצוי לפעמים בדברי מרן זיע"א ביביע אומר. שכותב דברים בשמא מתוך ענווה
. ע"כ לשון התגובה.

ואם בכל זאת כבודו חושב שכושר עיונו גדול יותר משל מרן שליט"א (שהרי כתבתם ש"ניתן לבאר את הדברים בצורה בהירה וקולחת", וכו'
אכן דברתי ע"ז גם עם מרן שליט"א פא"פ, וגם ראה את הדברים שכתבתי. ואמר לי בזה"ל: פשוט שזו כוונת מרן זיע"א, ומה שכתוב באותו מכתב (צירפתי לו התשובה שכת"ר קיבל), היה רק להציג לשון כוונת השואל. אולם פשוט שיש חילוק רב בין הנדונים. עכ"ל.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון