שלום לכולם,
מצ"ב דרשות של הרב אליהו דוויך זיע"א על פרשת חיי שרה.
"ופגעו לי בעפרון בן צוחר ויתן לי את מערת המכפלה וגו׳ בכסף מלא יתננה לי בתוככם וכו׳ לעיני בני עמי נתתיה וכו׳ לאברהם למקנה לעיני בני חת בכל באי שער עירו", ויש להבין דלמה אמר "ויתן לי" דמשמע במתנה, והרי תוך כדי דיבור אמר "בכסף מלא" ואם כן הוה ליה לומר 'וימכור לי', ועוד במה שאמר "בכסף מלא יתננה לי בתוככם" מילת "בתוככם" למאי איצטריך דמשמע אם אינו בתוככם לא הוי מכר עד דאיצטריך לומר "בתוככם" כדי לקיים המכר, ועוד במאי דקאמר "לעיני בני עמי נתתיה לך" מה צריך "לעיני בני עמי" בלא בני עמי היה די לומר "נתתיה לך", ועוד שפיל לסיפיה דקרא דקאמר "לאברהם למקנה לעיני בני חת בכל באי שער עירו" מה צריך לומר "לעיני בני חת בכל באי שער עירו" היה די לומר 'לאברהם למקנה מעפרון' שעפרון המוכר לא בני חת המוכרים, ועוד במאי דקאמר עפרון "ארץ ד׳ מאות שקל כסף מה היא" משמע שנותנה במתנה ואחר כך לקח מושלם עובר לסוחר וכו'.
לעילוי נשמת מו"ר חמי היקר רבי משה זהוראי בן שלום זיע"א.
בברכת שבת שלום,
יעקב חזן
מצ"ב דרשות של הרב אליהו דוויך זיע"א על פרשת חיי שרה.
"ופגעו לי בעפרון בן צוחר ויתן לי את מערת המכפלה וגו׳ בכסף מלא יתננה לי בתוככם וכו׳ לעיני בני עמי נתתיה וכו׳ לאברהם למקנה לעיני בני חת בכל באי שער עירו", ויש להבין דלמה אמר "ויתן לי" דמשמע במתנה, והרי תוך כדי דיבור אמר "בכסף מלא" ואם כן הוה ליה לומר 'וימכור לי', ועוד במה שאמר "בכסף מלא יתננה לי בתוככם" מילת "בתוככם" למאי איצטריך דמשמע אם אינו בתוככם לא הוי מכר עד דאיצטריך לומר "בתוככם" כדי לקיים המכר, ועוד במאי דקאמר "לעיני בני עמי נתתיה לך" מה צריך "לעיני בני עמי" בלא בני עמי היה די לומר "נתתיה לך", ועוד שפיל לסיפיה דקרא דקאמר "לאברהם למקנה לעיני בני חת בכל באי שער עירו" מה צריך לומר "לעיני בני חת בכל באי שער עירו" היה די לומר 'לאברהם למקנה מעפרון' שעפרון המוכר לא בני חת המוכרים, ועוד במאי דקאמר עפרון "ארץ ד׳ מאות שקל כסף מה היא" משמע שנותנה במתנה ואחר כך לקח מושלם עובר לסוחר וכו'.
לעילוי נשמת מו"ר חמי היקר רבי משה זהוראי בן שלום זיע"א.
בברכת שבת שלום,
יעקב חזן
