• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

דתות רטרואקטיבי?

הכרעה: תוספת מלגת הדתות תתחלק בין האברכים לראשי הכוללים​

סוגית התוספת במלגת הדתות שגרמה לסערה הגיעה לשולחנו של הגר"י זילברשטיין: למי שייכת התוספת במלגת הדתות: האם לאברכים או לראשי הכוללים? | עמוד ההוראה ישב על המדוכה וערך תשובה מסודרת בנושא, בסופה מכריע כי האברכים וראשי הכוללים יתחלקו בתוספת​

הנושא הלוהט ביותר בעולם ה'כוללים' בתקופה האחרונה, הוא סביב התוספת של כמה מאות שקלים שנוספו למלגת הדתות הקבועה, ועיקרו השאלה אודות התוספת שייכנסו לחשבונות הבנק של ה'כוללים' בדמות מענק חד פעמי על כל אברך, כהשלמה על המלגה החסרה מתחילת השנה הלועזית.

הסוגיה יצרה שיח ציבורי נרחב בשאלה למי שייכת התוספת החד פעמית, האם לאברכים החיים מתוך הדחק, או שזה מיועד לראשי הכוללים להקל מעליהם את עול גיוס הכספים, ואשר רבים מהם שרויים בחובות גדולים.

כמו רוב השאלות הקשות בדורינו, המתנקזות לפתחו ולבית מדרשו של עמוד ההוראה, הגאון רבי יצחק זילברשטיין, מגדולי וזקני פוסקי דורינו, כך גם שאלה זו הגיעה משואלים רבים, ואכן בקובץ 'ווי העמודים וחישוקיהם' היוצא לאור ע"י כולל 'בית דוד' בחולון, פרסם עמוד ההוראה תשובה מסודרת וברורה בנושא.

בראשית הדברים, נדפס מכתב ארוך ממנהלת עמותה, תחתיה מאוגדים כמה כוללים. במכתב, מפרטת המנהלת את כל הפולמוס הנרחב שהתעורר, ואת הקולות שהם מקבלים מאברכי הכוללים ומנשותיהם, וכי אינם מבינים כיצד יש זכות לראשי הכוללים לקחת את התוספת לעצמם ולגזול מהאברכים את פת לחמם. מאידך, מפרטת המנהלת את ההשקעה והעבודה הרבה שיש להם בניהול הכוללים, וגם בתקופות שהמלגה קוצצה הם הוסיפו מאמץ וכוחות נפש כדי להשלים את החסר כדי שהאברכים לא יפגעו.

המצב הגיע עד כדי שהם חשים שלא מכירים טובה לראשי הכוללים על כל מאמציהם בכל השנה, ובעיני האברכים אין ערך לעבודה המאומצת שלהם, עד כדי כך שעלה רעיון אולי לסגור ולצמצם חלק מהכוללים. בסיום המכתב היא מדגישה שהציבור רוצה לשמוע דעת תורה מעמוד ההוראה, בשאלה כבדת משקל זו, גם למי שייכת התוספת, וגם בענין השיח הציבורי שנוצר סביב זה.

הגר"י זילברשטיין בשיעור בכולל 'בית דוד' בחולון. צילום: שוקי לרר
c72453a62caa8bcd7baa.jpg



עמוד ההוראה בתשובתו, מתייחס לשלושה נידונים שונים. הראשון הוא לגבי מעלת החזקת כולל אברכים, ומאריך שכל המחזיק כולל הוא מהנה תלמידי חכמים מנכסיו, וגורם שתתרבה התורה בישראל, ואותם אברכים הם מגינים בתורתם על עם ישראל, ובוודאי שאין לסגור שום כולל ח"ו בשביל שיקולים צדדיים. כמו כן, מתייחס עמוד ההוראה לנקודה שלא מכירים טובה לראש הכולל, ומאריך שזו זכות גדולה יותר לראש הכולל, שעושה לשם שמים בלי לקבל כבוד, ואם מבזים אותו זה מוסיף לו הרבה זכויות.

כמו כן, תוקף עמוד ההוראה בחריפות את מה שכותבת אותה מנהלת בשם נשות האברכים, כי בוודאי אין זה נוסח הדיבור של נשות אברכים אלא אנשים שונאי תורה הם אלה שטוענים טענות אלו ומתקיפים כל דבר שיש לו ריח תורה, ואברכי כוללים בוודאי מכירים טובה לכל ראשי הכוללים, וחס וחלילה שידברו סרה בראש הכולל המוסר נפשו להחזיק תורה, ובוודאי שאינם מדברים בשפה רחובית כזו.

בסוף התשובה מתייחס עמוד ההוראה לשאלה הבוערת, למי הולך הכסף שהוסיפו כעת, וקובע כך: "הנה, אם הכולל משלם לפי הדתות עם תוספת מסוימת, הרי שאת הכסף צריך להוסיף לאברכים. אך אם הכולל משלם מלגה קבועה ללא קשר לדתות, וגם כשמורידים אינם פוחתים מהמלגה, גם כעת- התוספת שייך לראש הכולל".

אך מסתייג עמוד ההוראה ופוסק: "אמנם נראה, שבכל זאת גם מקום שהמלגה קבועה, ואין נותנים את המלגה לפי הדתות, יתחלקו האברכים וראשי הכוללים בתוספת, שני שליש יקבלו האברכים, ושליש לראש הכולל, כדי להוריד ממנו את העול".

ובסוף הדברים מנמק עמוד ההוראה את טעמו: "והטעם, כי היה סייעתא דשמיא גדולה כדי להגדיל את המלגה, והיה צריך לזה הרבה זכויות, זכות האברכים הלומדים תורה מתוך הדחק, וזכות ראש הכולל המוסר נפשו למען השגת המלגה, ואין ידוע זכות מי גדול יותר, ומסתבר שזה וזה גורם, ולכן יתחלקו בזה שניהם, ויוסיפו עוד קצת לאברכים, והסיבה כי ערך הכסף היום מאד נשחק, ויוקר המחיה עלה מאד, וכיום יותר קל להשיג כסף אבל יותר קשה לקנות עם זה מוצרים, ולכן יוסיפו קצת לאברכים, כדי להתגבר על הפער הגדול של יוקר המחיה שעלה מאד בזמן האחרון", עד כאן דבריו הברורים של עמוד ההוראה.
 
'בחדרי' בפרסום ראשון: עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין מתייחס לנושא המדובר בעולם הכוללים, ומכריע כי העלאת מלגת הדתות והתוספת שקיבלו הכוללים, תתחלק בין אברכי הכוללים לראשי הכוללים, שני שליש יקבלו האברכים, ושליש יקבל ראש הכולל.
שימו לב שההוראה היא לרעת האברכים מכיוון שמי שלא הוריד לא צריך להעלות ומי שכן הוריד יעליה רק בשני שליש !!!
 
'בחדרי' בפרסום ראשון: עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין מתייחס לנושא המדובר בעולם הכוללים, ומכריע כי העלאת מלגת הדתות והתוספת שקיבלו הכוללים, תתחלק בין אברכי הכוללים לראשי הכוללים, שני שליש יקבלו האברכים, ושליש יקבל ראש הכולל.
שימו לב שההוראה היא לרעת האברכים מכיוון שמי שלא הוריד לא צריך להעלות ומי שכן הוריד יעליה רק בשני שליש !!!
לא הבנתי מה החידוש אחרי ההודעה המפורטת שהעליתי לעיל?...
 
מישהו יכול להסביר לי בלשון יותר עממית

'בחדרי' בפרסום ראשון: עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין מתייחס לנושא המדובר בעולם הכוללים, ומכריע כי העלאת מלגת הדתות והתוספת שקיבלו הכוללים, תתחלק בין אברכי הכוללים לראשי הכוללים, שני שליש יקבלו האברכים, ושליש יקבל ראש הכולל.
שימו לב שההוראה היא לרעת האברכים מכיוון שמי שלא הוריד לא צריך להעלות ומי שכן הוריד יעליה רק בשני שליש !!!
ואני הקטן הבנתי להיפך: מי שהוריד כשהדתות היה נמוך צריך להביא את הכל לאברך. ומי שלא הוריד יתחלק בחלוקה המפורטת
 
חזור
חלק עליון