• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם אפשר לעשות כב"ש בנרות חנוכה

גרינפלד

Well-known member
כתב הביאור הלכה סי' תרע"א ס"ב ד"ה וי"א, אחר שהביא את דברי הגר"א, וז"ל:​
היה אפשר לומר עוד דדעת הרי"ף דזה לא נכנס בכלל מה דקי"ל בעלמא דהלכה כב"ה בדינא אחרי דאינם מחולקים בענין הלכה אלא בענין הידור בעלמא ולזה הביא מה שאמר ר' יוחנן על שני זקנים ומשמע לכאורה דהיו בימיו שכבר נפסק בעלמא דהלכה כב"ה ואפ"ה זקן אחד עשה כב"ש. אכן מדלא הוזכר ד"ז בשום פוסק אין לצרף ד"ז להלכה כלל ולא כתבתי רק לעורר לב המעיינים.​
והנה בספר צבא הלוי על חנוכה הביא משבלי הלקט שדן לגבי אם אפשר להשלים מי שלא הדליק לילה אחד, כתב שעלול לבוא לעשות כב"ש, ולכן לא יעשה כן.

והביא בצבא הלוי מספר אפשרויות שמי שישלים יעשה כב"ש:
א. עצם זה שפוחת יום אחד מאתמול - זה נראה כב"ש; וממילא אם ביום השלישי ידליק חמש נרות כי ישלים את היום השני, וביום הרביעי ידליק רק ארבע נמצא שפחת מאתמול וכעין ב"ש.

ב. גם אם היה תשלומין היה זה רק על הנר שמעיקר הדין, ולא על ההידור; וממילא אם בלילה הרביעי ישלים את אתמול - ידליק חמש, וזה כב"ש.
והוסיף שכיון שלפעמים עלול לעשות כב"ש - תמיד לא עושים.
ועיי"ש אפשרויות נוספות.

מיהו בריטב"א בשבת כ"א ב' [שלא נדפס בימי המשנ"ב] כתב כהביאור הלכה.​
 
ואפשר להוסיף שהנה נחלקו הראשונים מה הטעם שאסור לעשות כב"ש:
בתוס' הרא"ש ברכות י"א א' כתב שיש לחוש שלפעמים לא יוכלו להחמיר ואז יבטל את המצווה לגמרי, כי יחשוב שדוקא כך צריך לעשות.

אך תלמידי רבינו יונה כ' שהבעיה היא "כיון שמתכוין לסתור דברי בית הלל".
ומשמע כמש"כ המילת ישרים סוף פרק כ', וז"ל:​
וזה שענין מחלוקת בית שמאי ובית הלל היה ענין כבד לישראל מפני המחלוקת הגדולה שרבתה ביניהם, וסוף סוף נגמר שהלכה כבית הלל לעולם, הנה קיומה של תורה שגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים ולא יחלש בשום פנים שלא תעשה תורה חס ושלום כשני תורות.​
עוד יתכן שזה נראה שחולק על התלמוד - עי' ט"ז סי' תקנ"א סק"י.
עוד יתכן שזה כעין זלזול בכבודם של ב"ה [וכך משמע קצת ברבינו יונה].


והנה, למהלך התוס' הרא"ש אפשר להבין כדברי הריטב"א והביאור הלכה שאם זה רק הידור אין בעיה; משא"כ לרבינו יונה [והמהלכים הנ"ל] אפשר להבין שאין לחלק. [וצ"ע אם זה מוכרח].​
 
חזור
חלק עליון