• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם אפשר לעשות קידוש בליל הסדר על פת [מצה]?

גרינפלד

Well-known member
הטור בסי' תפ"ג מביא כמה שיטות מה עושה מי שאין לו יין לליל הסדר,
לרב נטרונאי גאון ורוב הראשונים עושה קידוש על המצה, ודנו מה הסדר שעושה;

ובסוף מביא הטור:
ורב יוסף בר רב [עי' בהערות לטור (שירת דבורה) הביאו שהגירסא בעיטור לפנינו שרב יוסף בר רב זה המשך לשיטה הקודמת] ורב האי גאון כתבו מי שאין לו יין מקדש על הפת בלילי שבתות ויו"ט חוץ מלילי פסח שהרי אמרו ולא יפחתו לו מד' כוסות.

ולכאורה צריך ביאור מה הראיה מהמשנה,
וכנראה הראיה שאם בדיעבד אפשר לעשות על קידוש על הפת,
מדוע צריך לתת לעני ארבע כוסות?
שיתנו לו שלוש, ויעשה קידוש על המצה.

ועי' בלשון הבעל העיטור קודם לכן, ובב"י ד"ה כתב בעל העיטור,
ולכאורה משמעות בעל העיטור שקיים דין כוס ראשון אפי' כשעושה על מצה, [ויל"ע בכוונת הבית יוסף אם בא לאפוקי מזה],
וכן מוכח להנ"ל, דהיינו שאי נימא שבארבע כוסות מלבד הדין מצווה על הכוס, יש גם דין שתייה, עי' חי' מרן רי"ז הלוי,
אם כן מה הראיה של רב האי גאון, אולי אסור לפחות לו מארבע כוסות כי את הדין שתייה לא יקיים.

ואשמח אם יוסיפו בזה.
 
לשון הטור סימן תפ"ג:
כתב בעל העיטור מי שאין לו יין עבר אדרבנן דאמרי ולא יפחתו לו מד' כוסות וצריך למכור מה שיש לו לקיים מצות חכמים ולא יסמוך על הפת שאם קיים כוס אחד לא קיים הג'.
 
חזור
חלק עליון