שאלה: האם תבנית חד פעמית העשויה מאלומיניום צריכה טבילה?
תשובה: הנה מרן פאר הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב בספרו חזו"ע (שבת ח"ב, עמ' נו) מחלוקת הפוסקים בדין קידוש על כוס חד פעמי שלדעת כמה פוסקים (שו"ת אגרות משה, הגאון מסאטמר, שו"ת מנחת יצחק) אין לקדש עליהם משום שאין לו חשיבות של כלי, שהרי הוא מיועד לזריקה. ולעומתם כתבו כמה פוסקים (שו"ת אז נדברו, שו"ת באר משה, שו"ת שבט הלוי, הגרש"ז אויערבך, שו"ת רבבות אפרים, שו"ת ציץ אליעזר ועוד) שאפשר לקדש על כוס חד פעמי משום שתשמישן חשוב וחשיב ככלי, וכ"פ בחזו"ע שם (אלא שכתב להדר ולקדש על כוס מזהב או כסף משום "זה אלי ואנווהו" וכו'). ובבאו' שם כתב שלפי זה להלכה, כלי חד פעמי העשוי מאלומיניום חייב בטבילה, משום שיש עליו תורת כלי, ע"ש. ובררתי עם בד"ץ העדה החרדית שבדרך כלל היא נותנת הכשרות לתבניות אלו, והשיבו לי שאם בהטבעה של חותם הכשרות שיש בתחתית התבנית לא כתוב כלום אלא רק חותם הכשרות, זה מיוצר בארץ, וכשהתבנית מיוצרת בחוץ לארץ הם כותבים בחותם הכשרות "תוצרת חו"ל" וזה הסימן לדעת. ולכן כל מי שקונה תבניות אלומניום יראה שלא יהיה כתוב בכיתוב הכשרות "תוצרת חו"ל" שלא יצטרך טבילה. ואם קונה תבניות בכשרויות אחרות יש לברר את ארץ הייצור. ותלמיד חכם אחד אמר לי כי התבניות של חברת 'טעמן', למרות שמוטבע עליהם שהם מיובאים מחו"ל, יש עליהם השגחה של בד"צ בית יוסף ושם הכל נעשה לפי ההוראות של מרן זיע"א כאשר גמר המלאכה הוא בידי ישראל (הפועלים שם הם שכורים לישראל, וחומר הגלם נרכש מראש על ידי הישראל ועוד כיו"ב), וממילא א"צ טבילה. שו"ר למרן הראש"ל הגאון ר' יצחק יוסף שליט"א בספרו ילקו"י (ספירת העומר, עמ' תקכ בבאו') שהיקל בזה היכא דאי אפשר באופן אחר והוא צורך גדול, ורק הבדצי"ם למיניהם מן הראוי שיעמדו על כך בעת מתן ההכשר למכור את המפעלים של ייצור התבניות בשותפות ליהודי, כך שיהיו פטורים לכולי עלמא מטבילה, יעו"ש. ולכן יש ללכת לפי ההוראות הנ"ל. וע"ע בספר חוט שני (הלכות טבילת כלים, עמ' כו, ע"ש מש"כ בזה).