• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

האם ביציאה מבית הכסא צריך ליטול ידיים עם כלי?

יצחק משען

Well-known member
הנה נושא זה נתתי בו עיני וליבי מזה שנים רבות, בהיות שראיתי לרבים מחכמי הספרדים שלא נטלו ידיהם עם כלי, וכמדומה שלא ציינתי אצלי המקורות שראיתי, לכן אמרתי עתה להתחיל להביא קמא קמא דמטי לידן, והקטון יהיה לאלף בעזרת ה'

ראשון לציו'ן מרן רבינו עובדיה עטרת תפארת ישראל לא היה נוטל עם כלי, כפי שהעיד החכם הנכבד ר' דוד נקי שליט"א בקונטרסו על רבינו זצ"ל

וכך נהג גם מרן הגרב"צ כפי שמעיד תלמידו בספר עין אברהם וז"ל:
1728768294184.png
[אגב, למרן חכם בן ציון עשו חדרון קטן ליד הבית מדרש רק לשימושו, אבל כאן משתמע שמדובר על בית כסא קבוע]
 
וכך נהג גם מרן הגרב"צ כפי שמעיד תלמידו בספר עין אברהם וז"ל:
קראתי פעם שאף שחכם בן ציון היה נוטל בדרך כלל עם כלי, פעם נפגש עם הגר"מ פיינשטיין ובפניו שטף את ידיו בלי כלי, וכששאלו הגר"מ מדוע, שאל - היכן כתוב עם כלי? [כי רצה לעורר את הגר"מ למו"מ בהלכה בענין זה].
ואיני יודע אם מעשה נכון הוא.
 
הנה נושא זה נתתי בו עיני וליבי מזה שנים רבות, בהיות שראיתי לרבים מחכמי הספרדים שלא נטלו ידיהם עם כלי, וכמדומה שלא ציינתי אצלי המקורות שראיתי, לכן אמרתי עתה להתחיל להביא קמא קמא דמטי לידן, והקטון יהיה לאלף בעזרת ה'

ראשון לציו'ן מרן רבינו עובדיה עטרת תפארת ישראל לא היה נוטל עם כלי, כפי שהעיד החכם הנכבד ר' דוד נקי שליט"א בקונטרסו על רבינו זצ"ל

וכך נהג גם מרן הגרב"צ כפי שמעיד תלמידו בספר עין אברהם וז"ל:
הצג קובץ מצורף 26187
[אגב, למרן חכם בן ציון עשו חדרון קטן ליד הבית מדרש רק לשימושו, אבל כאן משתמע שמדובר על בית כסא קבוע]
גם אני שמעתי מאחד הרבנים שליט"א שראה אותו שוטף ידיו ללא כלי.
מה שכן מעניין, שבספרו כן כתב שצריך כלי...
 
ידידנו ר' משה חבושה בספרו החדש זכרונות בגדד וירושלים עמ' 312 כותב שח"ר יעקב מוצפי היה טובל ביום שישי וכשהיה יוצא היה רוחץ את ידיו ללא כלי כמובא בעוד יוסף חי שא"צ בכלי אלא בבוקר כשקם ממטתו או לפני אכילת לחם. עכ"ל.
 
חזור
חלק עליון