• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם המהרהר ברכה צריך להרהר בשכמל"ו או לומר?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בילקו"י סי' קפ"ה סעיף ג' כתב שמי שהרהר בליבו ברכת "בורא פרי העץ" או "שהכל" וכיו"ב יאמר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" ויחזור לברך את ברכתו הראויה.
ובסי' ר"ו סעיף י"א הוא כותב שאם הרהר ברכה ראשונה בליבו יהרהר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" וכו'.

א"כ, המברך בליבו ברכה ראשונה, האם יהרהר או יאמר בשכמל"ו [ואח"כ יחזור ויברך]?
 
ב"ה
שלום וברכה,
המעיין במקור הדברים, בשו"ת יביע אומר ח"ד (חאו"ח סי' ג אות יז), יראה שעיקר ההלכה בזה, רק שיתחרט וימלך על מה שבירך בהרהור בלבד, וע"י שיתחרט וימלך, זה כבר מספיק בשביל שיברך שוב בפיו ובשפתיו.
אלא שלרווחא דמלתא מהיות טוב הוסיף שם, שבשביל להוכיח ביטולו, יאמר ברוך שם וכו', ולכן אין זה מעכב, שבודאי אפילו מהרהר ברוך שם, הרי יש בזה חרטה ונחשב שנמלך, וכבר יכול לברך שוב בשפתיו, וגם יש בזה הוכחה בינו לבין עצמו שנמלך והתחרט, אלא שאם אומר בפיו, יש בזה הוכחה יותר ברורה וחזקה.
ולכן כך ראוי לכתחילה מהיות טוב, להוציא בפיו, אבל אין זה מעכב כלל, אלא אפילו בהרהור שפיר דמי.

נ.ב. וע"ע ביבי"א מהדו"ב שם בגליון הע' 9 שהוסיף לפקפק בעצם הצורך של להוכיח ביטולו ע"י ברוך שם, ע"ש.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון