• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם חייב לבוא אל הכהן מיד

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
זאת תהיה תורת המצורע ביום טהרתו והובא אל הכהן (יד ב)

כתב הרמב"ן,
ומדרשו בתורת כהנים "והובא אל הכהן" שלא ישהה, ואם כן יאמר כי ביום שיטהר שיתרפא מנגעו יובא על כרחו אל הכהן, עכ"ל. מבואר שחייב לבוא מיד אל הכהן. והקשה בשו"ת בנין ציון החדשות סי' קמ"ז, מהא דאמרינן בשקלים פ"א שבט"ו באדר עושין כל צרכי רבים, ומפרש שם הירושלמי ומובא ברע"ב מה הם צורכי רבים, וקחשיב בתוכם טהרת מצורע. ואי ס"ד שיש חיוב טהרה ביום טהרתו איך ממתינים עד ט"ו אדר ולא כופין מיד כשיטהר על ביטול מצות עשה.

ולכאורה יש ליישב, דהחיוב לבוא מיד הוא שיראה הכהן את הנגע ויאמר טהור, דבזה כמו שללכת לכהן בתחילה שיראה ויטמא את הנגע איכא חיוב, ומביאים אותו בע"כ כדכתיב לעיל (יג ב) אדם כי יהיה בעור בשרו וגו' והובא אל הכהן, וכמ"ש הרא"ש בנגעים פ"ג מ"ב, כך גם ללכת לכהן להראות את נגעו שיטהרנו איכא חיוב מיד, אבל להביא את הציפורים אינו חייב מיד, ויכול לשהות, וצ"ע.

[ובלא זה ג"כ לכאורה לא קשה, דמיירי שאין מצורעים מסויימים לפנינו, אלא בי"ד שולחין לראות אם יש מצורעים שצריכים להטהר ולכפותם על זה, וכמו ששולחים על הכלאים, ובזה אין להקשות מ"ט ממתינים].​
 
חזור
חלק עליון