• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם יוצאים יד"ח במשלוח מנות של הכולל וכדו'

שילה אפרהימי

Well-known member
קיבלתי לפורים את התפקיד הנכבד להביא משלוח מנות לאחד מהתורמים (משלוח שנקנה מקופת הכולל), השאלה היא האם אני יכול לצאת בזה ידי חובה כיון שאני סו"ס חלק מהכולל וכל הקופה של הכולל בעצם שייכת לכולם ורק הרב הוא גבאי, או שמא הכסף לא שלי עד שהרב לא מביא לי אותו ולכן אני לא יכול לצאת בזה יד"ח.
 
מה זה "קופת הכולל"? מאיפה הכסף הזה יוצא?
אם כל אברך מביא סכום, אז יוצא יד"ח כמו שמפורש בילקו"י שיוצאים יד"ח כשכל אחד מביא סכום קטן וקונים משלוח מנות.
ואם זה לא מגיע מהאברך אלא מהתורמים, אז מה הצד שיצאו יד"ח?
ואולי כבר היה מקום לומר שהגבאי שאליו התורמים נותנים את הכסף היה יוצא בזה יד"ח, וגם זה נראה דאינו.
 
קיבלתי לפורים את התפקיד הנכבד להביא משלוח מנות לאחד מהתורמים (משלוח שנקנה מקופת הכולל), השאלה היא האם אני יכול לצאת בזה ידי חובה כיון שאני סו"ס חלק מהכולל וכל הקופה של הכולל בעצם שייכת לכולם ורק הרב הוא גבאי, או שמא הכסף לא שלי עד שהרב לא מביא לי אותו ולכן אני לא יכול לצאת בזה יד"ח.
לכאורה מהעולה ממרן זיע"א בחזו"ע פורים לגבי משלוח מנות של "קהל מוקירי תורה" ל"רבם הדגול", אז מועיל. אפילו שיש לך פחות משיעור, זה מצטרף.
 
אם בתוך הכסף של הקופה יש כסף של הרב השואל, אז יוצא ידי חובה. לא הבנתי מעיקרא את הצד שלא...
וכמו שכתבתי לעיל:
אם כל אברך מביא סכום, אז יוצא יד"ח כמו שמפורש בילקו"י שיוצאים יד"ח כשכל אחד מביא סכום קטן וקונים משלוח מנות.
ולכן ע"כ צ"ל שהשאלה היא שזה לא מהכסף של האברכים.
 
הכוונה מה שהתורמים נותנים לכולל, הלא את הכסף הזה התורמים נותנים לאברכים, רק שהרב הוא הגבאי שמחליט איך לחלק, יוצא שהכסף שייך לכולם.
אם התורמים תורמים לאברכים, איך יש רשות ביד הגבאי לשנות את ייעוד המעות ולא לתת אותם לאברכים אלא לקנות בהם משלוח מנות?!
 
הפוכי מטרתא למה לי?! במקום שיתן להם ויעשו גביה מכל אברך נותנים מהקופה ישירות.
כי זה כמו שמישהו שולח אותי להביא לראובן 100 ש"ח ואני לא מביא לראובן את הכסף כי הוא חייב לי 100 ש"ח.
לטענתך לא יהיה בעיה בזה, כי מה העניין שאני אביא לראובן ואז הוא יחזיר לי.
 
כי זה כמו שמישהו שולח אותי להביא לראובן 100 ש"ח ואני לא מביא לראובן את הכסף כי הוא חייב לי 100 ש"ח.
לטענתך לא יהיה בעיה בזה, כי מה העניין שאני אביא לראובן ואז הוא יחזיר לי.
אם זה בהסכמת האברכים כולם וברצונם, נראה שזה בסדר. והרי זה כמו שמישהו שולח אותך להביא לראובן 100 ש"ח וראובן חייב לך 100 ש"ח ובהסכמתו וברצונו אתה משאיר ה100 ש"ח אצלך.
 
אם זה בהסכמת האברכים כולם וברצונם, נראה שזה בסדר. והרי זה כמו שמישהו שולח אותך להביא לראובן 100 ש"ח וראובן חייב לך 100 ש"ח ובהסכמתו וברצונו אתה משאיר ה100 ש"ח אצלך.
אה"נ, אבל לפי זה מה השאלה בעצם? למה שלא יצאו יד"ח כמו שכל אחד הביא כסף וקנו משלוח משותף?
 
לכאורה זה מועיל רק אם הגבאי (ראש הכולל בד"כ שיש לו רשות לעשות בכסף כרצונו) יקנה לאברכים את הכסף ואז יתן מזה את המשלוח
אבל כל עוד שלא יצא מרשות הכולל אין האברך יוצא ידי חובה
 
חזור
חלק עליון