חפץ חיים לשון הרע כלל ה אות ב
ב. והנה עד כה הצענו מעניני דיבור האיסור הרבה דברים שהם משתנים לפעמים בדינא לפי הענין. ועתה בסעיפים הללו נדבר בחלק הגדול שבחלקיו מפני שאין שום צד זכות על המספר כי איננו מכוין לשום תועלת רק לספר בגנות חבירו, והמכשלה בו יותר מצוי שנכשלין בו כמעט רוב העולם ורק מצד חסרון ידיעה. ולכן אבקש שאל יהיה לפלא בעיני הקורא במה שאאריך בו ואציע כל פרט בפירוש, כי אחשוב אולי יתן ה' שעל - ידי - זה תסור מעט מהמכשלה הגדולה הזו, ואען ואומר, אסור לבזות את חבירו מצד חסרון שלימות המעלות שיש בו הן בחכמה הן בגבורה הן בעושר וכל כהאי גוונא. ואפרש את דברי בכל הפרטים. הן בחכמה, כגון להציע לפני אנשים איך שפלוני איננו חכם, ולא מיבעי אם הוא דבר שקר או הוא אמת במקצתו, והוא מגזם את הדבר יותר ממה שהוא, בודאי עון גדול הוא עד מאוד, והוא יותר חמור מסתם לשון הרע, והוא בכלל מוציא שם רע, כי הוא משפיל את חבירו בשקריו. אך אפילו הוא אמת גמור הלא כבר השרישונו כל הראשונים וכנ"ל בכלל א' דלשון הרע הוא אפילו על אמת, ודבר זה, דהיינו מה ששולל ממנו המעלות בודאי גם כן בכלל לשון הרע הוא, דהלא כתב הרמב"ם בפרק א' דאבות וזה לשונו שם: ולשון הרע הוא ספור רעות האדם ומומיו ולגנותו באיזה צד שיהיה מן הגנות ואפילו אם יהיה המגונה חסר כו' וכמו שהאריך שם דלשון הרע נקרא אם הוא אמת מה שדיבר עליו עי"ש. וגם ממה שכתב בפרק ז' מהלכות דיעות שלשון הרע נקרא דבר שגורם אם יתודע זה לאנשים להזיק לו בגופו או בממונו או להצר לו או להפחידו, נראה ברור שחסרון שלילת המעלות לשון הרע גמורה הוא מן התורה שאם נתבונן היטב נמצא שיוכל להיות שיסובב על - ידי - זה היזק בממונו או להצר לו וכו'. וראשונה נבאר את מה שאנו עוסקים בו עתה דהיינו אם אמר עליו שאיננו חכם אין חסרון גדול מזה על פי אמת, כי אם הוא עדיין אינו נשוי אם יתפרסם זה לאנשים לא ימצא מי שירצה להתחתן עמו, ואם הוא בעל עסק איזה עסק שיש לו הן אומנות או מלמדות לא ימצא מי שירצה להתחבר עמו בעניניו, ובפרט אם הוא איש מורה הוראה בישראל והוא אומר עליו לאנשים שאיננו חכם מלבד שהוא איסור לשון הרע מן התורה שבודאי אם יתקבל זה לפני השומעים ויתפרסם זה בעיר יסובב לו על - ידי - זה הפסד בממונו שלא יהיה מי שירצה לילך אצלו לדין ולפשרה וגם יוכל להסבב יותר מזה שעל - ידי סיבת השפלתו לפני אנשי העיר יסתלק לבסוף ממקומו על - ידי - זה ודמו ודם זרעיותיו תלוין בהמספר הזה כי על - ידי הלשון הרע שלו ירד עמו לחייו ממש, עוד הוא משפיל בזה מאד את כבוד התורה ולומדיה ונקרא מבזה תלמיד חכם שאמרו רז"ל שאין לו רפואה למכתו, ועל - ידי - זה יתמוטט חס - ושלום מאד מאד קיום התורה כי אחר - כך אם יזהירם הרב על איזה מצוה מהתורה לא יחושו כלל לדבריו מכיון שכבר נתפרסם בעיניהם על ידי בעלי לשון הרע לאיש שאינו חכם.
עכל"ק