• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

האם מזוזה מגינה גם על גוי

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך (יא כ)

יש להסתפק
בנכרי שקבע מזוזה בפתחו, האם היא מגינה עליו. ולכאורה היה נראה שכיון שאינו מצווה בדבר אין לו גם את ההגנה של המזוזה. וכן משמע בעבודה זרה יא. שאונקלוס הניח ידו על המזוזה ואמר לגונדא דרומאי, "מנהגו של עולם בשר ודם יושב מבפנים ועבדיו משמרים אותו מבחוץ, ואילו הקב"ה עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ, שנאמר ה' ישמר צאתך ובואך מעתה ועד עולם", מזה נראה שהשמירה של מזוזה היא דוקא על עבדיו של הקב"ה שהם ישראל. ויש לדחות, שאת עבדיו צוה הקב"ה להניח מזוזה ובסתמא הם אלו שעושים כן וזוכים להגנה זו, אך אין הוכחה שאם גוי יקבע מזוזה לא תגן עליו.

והנה המקור בתורה לכך שהמזוזה שומרת מבואר במכילתא (בא מסכתא דפסחא פרשה י"א) "ופסח ה' על הפתח ולא יתן, והלא דברים ק"ו ומה אם דם פסח מצרים הקל שאינו אלא לשעה ואינו נוהג ביום ובלילה ואינו נוהג לדורות נאמר בו ולא יתן המשחית, מזוזה שהיא חמורה שיש בה עשרה שמות מיוחדין ונוהגת ביום ובלילה ונוהגת לדורות על אחת כמה וכמה שלא יתן המשחית", ומשמע שזכות המצוה היא שמגינה, ולכן מצוה שהיא לדורות ונוהגת ביום ובלילה חשובה יותר להגן, אם כן ההגנה היא רק מצד קיום המצוה, ולמי שמחוייב בה.

אך מצינו בירושלמי פאה פ"א ה"א "ארטבן שלח לרבינו הקדוש חד מרגלי טבא אטימיטון, אמר ליה שלח לי מילה דטבה דכוותה, שלח ליה חד מזוזה, אמר ליה מה אנא שלחית לך מילה דלית לה טימי ואת שלחת לי מילה דטבא חד פולר, אמר ליה חפציך וחפצי לא ישוו בה, ולא עוד אלא דאת שלחת לי מילה דאנא מנטר לה ואנא שלחית לך מילה דאת דמך לך והיא מנטרה לך, דכתיב בהתהלכך תנחה אותך", ע"כ. ובשאילתות דרב אחאי (פרשת עקב שאילתא קמ"ה) "מיד נכנס שד בביתו של ארטבן ולא היה לו אלא בת אחת, ובאו כל הרופאים ולא הועילו לה, כיון שנטל ארטבן את המזוזה ושם לה על הפתח מיד ברחה אותה שדה", מבואר לכאורה שמזוזה שומרת גם על עכו"ם. שוב הראוני שבפני משה שם פירש שארטבן היה יהודי, אך לכאורה לא משמע כן.

ויש לומר דבאמת מזוזה מגינה גם על גוי, ואע"פ שההגנה היא מכח המצוה וכנ"ל, מ"מ הרי כתב הרמב"ם בהלכות מלכים פ"י ה"י "בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצות התורה כדי לקבל שכר, אין מונעין אותו לעשותה כהלכתה", ומשמע שיכול לקיימה כאינו מצווה ועושה ויש לו בזה שכר, וכן כתב בשו"ת הרמב"ם סי' קמ"ח שגוי שמל לשם מצוה יש לו שכר כאינו מצווה ועושה וכך הוא בכל מצוה שמקיים, ובתנאי שעושה כן משום שמאמין במצוה שנצטוותה מפי משה, ולא שיעשנה מסיבה אחרת או דעה שראה לעצמו. לפי זה ארטבן יש לומר שהאמין בנבואת משה וקיים מזוזה לשם מצוה.

עוד יש לומר, דההגנה שהיתה לארטבן אינה משום קיום מצות מזוזה, אלא שעצם דברי התורה הכתובים מגינים מחמת קדושתן, מלבד ההגנה שמחמת קיום המצוה, וכדחזינן בברכות כג: דרב נחמן נכנס בתפילין לבית הכסא כדי שישמרוהו התפילין, דהואיל ושרונהו רבנן נינטרן. והרי לא היה זה בשעת קיום מצות תפילין, אלא דעצם דברי תורה שומרים. ומצד דבר זה ישנה שמירה גם על גוי, דאין זה מחמת המצוה. וכן משמע מן הכתוב שאמר רבי לארטבן בשכבך תשמור עליך שנאמר בכל דברי תורה, ולא כיון לשמירה המיוחדת במזוזה דבאמת יש לומר שאינה בגוי כיון שאינו במצוות, ועי'.​
 
"ופסח ה' על הפתח ולא יתן, והלא דברים ק"ו ומה אם דם פסח מצרים הקל שאינו אלא לשעה ואינו נוהג ביום ובלילה ואינו נוהג לדורות נאמר בו ולא יתן המשחית, מזוזה שהיא חמורה שיש בה עשרה שמות מיוחדין ונוהגת ביום ובלילה ונוהגת לדורות על אחת כמה וכמה שלא יתן המשחית",​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה רש"י במנחות לב: ד"ה סכנה ובדף לג: ד"ה דתנטריה, כתב שמזוזה שומרת מפני המזיקים, וכתב בספר חשוקי חמד מנחות שם דמשמע שמזוזה שומרת רק מן המזיקים. והביא שבאגרות משה יו"ד ח"ב סי' קמ"א נקט בפשיטות שמזוזה אינה שומרת מגנבים. ולדברינו הדבר מבואר היטב, שהמקור הוא מדם פסח, ושם הוא שמירה מן המזיקים דוקא.​
 
והנה המקור בתורה לכך שהמזוזה שומרת מבואר במכילתא (בא מסכתא דפסחא פרשה י"א) "ופסח ה' על הפתח ולא יתן, והלא דברים ק"ו ומה אם דם פסח מצרים הקל שאינו אלא לשעה ואינו נוהג ביום ובלילה ואינו נוהג לדורות נאמר בו ולא יתן המשחית, מזוזה שהיא חמורה שיש בה עשרה שמות מיוחדין ונוהגת ביום ובלילה ונוהגת לדורות על אחת כמה וכמה שלא יתן המשחית", ומשמע שזכות המצוה היא שמגינה, ולכן מצוה שהיא לדורות ונוהגת ביום ובלילה חשובה יותר להגן, אם כן ההגנה היא רק מצד קיום המצוה, ולמי שמחוייב בה.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ובשו"ת מהרי"ל החדשות סי' קכ"ג נשאל מיהודי אחד שההגמון שלו הפציר בו מאד למסור לו מזוזה אחת בשביל לקבוע אותה במבצר שלו, מפני שהיה מבצר אחר שניצל בזכות המזוזה, והשיב לו שאסור למסור מזוזה לגוי שמא יזלזל בה, ומעוד טעמים. וכתב שם שיש לו לדחות את ההגמון ולומר לו שרק לדידן מועילה המזוזה כיון שאנו שומרים את המצוה, וכמו שאמרו בשבת קיט. לגבי תבלין של שבת, דכל שאינו משמר את השבת אין מועיל לו, ובשביל שאנו נזכרים על ידי המזוזה ביחוד השי"ת ועול מלכות שמים ועול מצות בכניסה וביציאה, אותה הזכות מצילתנו ושומרתנו, ולדידהו אדרבה הוה להו למזכרת עון, שהם עושים הפכו, עכ"ד. אך יתכן לומר שרק לדחות את ההגמון בדברים אמר כן, ולא שכך היא האמת.​
 
ויש לומר דבאמת מזוזה מגינה גם על גוי, ואע"פ שההגנה היא מכח המצוה וכנ"ל, מ"מ הרי כתב הרמב"ם בהלכות מלכים פ"י ה"י "בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצות התורה כדי לקבל שכר, אין מונעין אותו לעשותה כהלכתה", ומשמע שיכול לקיימה כאינו מצווה ועושה ויש לו בזה שכר, וכן כתב בשו"ת הרמב"ם סי' קמ"ח שגוי שמל לשם מצוה יש לו שכר כאינו מצווה ועושה וכך הוא בכל מצוה שמקיים, ובתנאי שעושה כן משום שמאמין במצוה שנצטוותה מפי משה, ולא שיעשנה מסיבה אחרת או דעה שראה לעצמו. לפי זה ארטבן יש לומר שהאמין בנבואת משה וקיים מזוזה לשם מצוה.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ויש להסתפק האם דוקא כאשר ישראל קובע לו את המזוזה נחשב לו הדבר למצוה, שהרי ודאי צריך לקיימה כהלכתה, וכמו במילה שגוי פסול למול, שמסתבר שרק כאשר ישראל מל את הגוי קיים בזה מצוה קיומית, א"כ אפשר שהוא הדין במזוזה, אם נאמר שגוי פסול לקביעת מזוזה.​
 
חזור
חלק עליון