איש מבית לוי
Member
בגמ' ב"מ [לו:] מלאך המות מה לי הכא מה לי התם, וקשה מהגמ' בסוכה פרק החליל במעשה עם שלמה המלך ושני הכושים שמלאך המות לא היה יכול להמיתם אלא בשערי לוז,
בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר. כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים. הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות). אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל. חזקו ואמצו!
קצת דוחק. כי בבהמה הגמ' הביאה טענה זו לומר שבעל הבהמה לא יכול לטעון שאם לא היה לוקח אותה לאגם לא היתה מתה דמלאך המוות מה לי הכא וכו', ואם כדברי כת"ר שגם בבהמה לפעמים מקבל המלאך ציווי לקחת את נפשה במקום מסוים עדיין יכול בעל הבהמה לומר שאם לא היה לוקחה לאגם לא היה מלאך המוות להמיתה.עוד יש לומר, בד"כ יכול להמית בכל מקום, משא"כ אצל שלמה המלך שם אולי היה מעין ציווי מהקב"ה להמיתם דווקא בפתח העיר לוז
(לפי זכרוני כעת כך עולה בדעתי כעת שמלאך המוות אומר לשלמה לאחר שהמיתם בעיר לוז כי כך נגזר עליהם)
נמצא שמלאך המוות יכול להמית בכל מקום, אבל כל אדם נגזר לו איפה למות
כנלע"ד
תירוץ אמיתיעוד יש לומר, בד"כ יכול להמית בכל מקום, משא"כ אצל שלמה המלך שם אולי היה מעין ציווי מהקב"ה להמיתם דווקא בפתח העיר לוז
(לפי זכרוני כעת כך עולה בדעתי כעת שמלאך המוות אומר לשלמה לאחר שהמיתם בעיר לוז כי כך נגזר עליהם)
נמצא שמלאך המוות יכול להמית בכל מקום, אבל כל אדם נגזר לו איפה למות
כנלע"ד
עוד יש לומר, בד"כ יכול להמית בכל מקום, משא"כ אצל שלמה המלך שם אולי היה מעין ציווי מהקב"ה להמיתם דווקא בפתח העיר לוז
(לפי זכרוני כעת כך עולה בדעתי כעת שמלאך המוות אומר לשלמה לאחר שהמיתם בעיר לוז כי כך נגזר עליהם)
נמצא שמלאך המוות יכול להמית בכל מקום, אבל כל אדם נגזר לו איפה למות
כנלע"ד
מחילה שאני מתערב, אבל מדברי רבי יוחנן בסוכה נ"ג כמדומני "רגלוהי דבר איניש אינון ערבין ביה לאתר דמיתבעי תמן מובילין יתיה", לכאורה משמע שנגזר על האדם היכן ימות.כבודו מדבר בטוב טעם, אלא שלא הייתה בכוונתי על הבהמה, שבזה בוודאי כפשט דברי הגמ' מה לי הכא ומה לי התם,
וכל דברי נסובו על עניין שלמה המלך הנ"ל
וצריך להוסיף, שלא מוזכר בדברי שבכל פעם יש ציווי היכן מלאך המוות ימית, אלא יש מקים שבהם ה' יצווה להמית דווקא כאן, ודבר זה לא מצוי כ""כ אצל בהמות
משא"כ בבני אדם יש לפעמים עניינים וסודת מגלגולים קודמים וכו'
אשמח כמובן לשמוע את חוות דעת כבודו
וזה כדבק בתו"מ ותו לא מידי וקמ"ל.מחילה שאני מתערב, אבל מדברי רבי יוחנן בסוכה נ"ג כמדומני "רגלוהי דבר איניש אינון ערבין ביה לאתר דמיתבעי תמן מובילין יתיה", לכאורה משמע שנגזר על האדם היכן ימות.
למה סליחה? אתה הכתר שלנו. התירוץ שלך זה מה שכתבתי בכתי"ק בהתחלה.מחילה שאני מתערב, אבל מדברי רבי יוחנן בסוכה נ"ג כמדומני "רגלוהי דבר איניש אינון ערבין ביה לאתר דמיתבעי תמן מובילין יתיה", לכאורה משמע שנגזר על האדם היכן ימות.
פשט הגמ' בסוכה שמדבר על כל אדם שרגליו ערבות לו למות במקום שנגזר עליו ולא שזה היה חד פעמי באותם עבדים, וז"ל הגמ' "אמר רבי יוחנן רגלוהי דבר איניש אינון ערבין ביה לאתר דמיתבעי תמן מובילין יתיה", ואנכי עשיתי חשבון לפי תירוצך שגם בבהמה לפעמים נגזר שתמות במקום מסוים ועל זה אמרתי שמהגמ' מוכח קצת לא כך.כבודו מדבר בטוב טעם, אלא שלא הייתה בכוונתי על הבהמה, שבזה בוודאי כפשט דברי הגמ' מה לי הכא ומה לי התם,
וכל דברי נסובו על עניין שלמה המלך הנ"ל
וצריך להוסיף, שלא מוזכר בדברי שבכל פעם יש ציווי היכן מלאך המוות ימית, אלא יש מקים שבהם ה' יצווה להמית דווקא כאן, ודבר זה לא מצוי כ""כ אצל בהמות
משא"כ בבני אדם יש לפעמים עניינים וסודת מגלגולים קודמים וכו'
אשמח כמובן לשמוע את חוות דעת כבודו
וע"ז השבתי לכבודו שלא דיברתי על בהמה כלל, שבמיתתה אין כ"כ נפק"מ היכן ומתי, כמו אצל האדם וכאמורואנכי עשיתי חשבון לפי תירוצך שגם בבהמה לפעמים נגזר שתמות במקום מסוים ועל זה אמרתי שמהגמ' מוכח קצת לא כך.
אה"נוע"ז השבתי לכבודו שלא דיברתי על בהמה כלל, שבמיתתה אין כ"כ נפק"מ היכן ומתי, כמו אצל האדם וכאמור
כבודו לא יגזים.אתה הכתר שלנו.
ברוך שכיוונתי.התירוץ שלך זה מה שכתבתי בכתי"ק בהתחלה.
אתה בטוח?שכן דעת כל הראשונים
הבעש"ט זיע"א לא קטיל קניא.ולא כמו המצאות שבאו חדשים מקרוב ללא בסיס איתן
מול כל הראשונים ???הבעש"ט זיע"א לא קטיל קניא.
א. לא חושב שזה כל הראשונים.מול כל הראשונים ???
תיקנתיעיקר דבריי על הניסוח שלך שאינו ראוי כלפי הבעש"ט זיע"א
כל הראשונים מודים שעל בהמה או שאין השגחה או שיש השגחה בנוגע לאדם או שיש השגחה כללית אבל ודאי לא משווים את ההשגחה על כל הבריאה (יש חילוק בסיסי בין הידיעה הכוללת כל הפרטים בשווה בשלמות ובין ההשגחה ולא לערב בניהם)לא חושב שזה כל הראשונים.