• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם מלאך המות יכול להמית בכל מקום?

עוד יש לומר, בד"כ יכול להמית בכל מקום, משא"כ אצל שלמה המלך שם אולי היה מעין ציווי מהקב"ה להמיתם דווקא בפתח העיר לוז
(לפי זכרוני כעת כך עולה בדעתי כעת שמלאך המוות אומר לשלמה לאחר שהמיתם בעיר לוז כי כך נגזר עליהם)

נמצא שמלאך המוות יכול להמית בכל מקום, אבל כל אדם נגזר לו איפה למות
כנלע"ד
 
עוד יש לומר, בד"כ יכול להמית בכל מקום, משא"כ אצל שלמה המלך שם אולי היה מעין ציווי מהקב"ה להמיתם דווקא בפתח העיר לוז
(לפי זכרוני כעת כך עולה בדעתי כעת שמלאך המוות אומר לשלמה לאחר שהמיתם בעיר לוז כי כך נגזר עליהם)

נמצא שמלאך המוות יכול להמית בכל מקום, אבל כל אדם נגזר לו איפה למות
כנלע"ד
קצת דוחק. כי בבהמה הגמ' הביאה טענה זו לומר שבעל הבהמה לא יכול לטעון שאם לא היה לוקח אותה לאגם לא היתה מתה דמלאך המוות מה לי הכא וכו', ואם כדברי כת"ר שגם בבהמה לפעמים מקבל המלאך ציווי לקחת את נפשה במקום מסוים עדיין יכול בעל הבהמה לומר שאם לא היה לוקחה לאגם לא היה מלאך המוות להמיתה.
 
כבודו מדבר בטוב טעם, אלא שלא הייתה בכוונתי על הבהמה, שבזה בוודאי כפשט דברי הגמ' מה לי הכא ומה לי התם,
וכל דברי נסובו על עניין שלמה המלך הנ"ל
וצריך להוסיף, שלא מוזכר בדברי שבכל פעם יש ציווי היכן מלאך המוות ימית, אלא יש מקום שבהם ה' יצווה להמית דווקא כאן, ודבר זה לא מצוי כ"כ אצל בהמות
משא"כ בבני אדם יש לפעמים עניינים וסודת מגלגולים קודמים וכו'
אשמח כמובן לשמוע את חוות דעת כבודו
 
עוד יש לומר, בד"כ יכול להמית בכל מקום, משא"כ אצל שלמה המלך שם אולי היה מעין ציווי מהקב"ה להמיתם דווקא בפתח העיר לוז
(לפי זכרוני כעת כך עולה בדעתי כעת שמלאך המוות אומר לשלמה לאחר שהמיתם בעיר לוז כי כך נגזר עליהם)

נמצא שמלאך המוות יכול להמית בכל מקום, אבל כל אדם נגזר לו איפה למות
כנלע"ד
תירוץ אמיתי
 
עוד יש לומר, בד"כ יכול להמית בכל מקום, משא"כ אצל שלמה המלך שם אולי היה מעין ציווי מהקב"ה להמיתם דווקא בפתח העיר לוז
(לפי זכרוני כעת כך עולה בדעתי כעת שמלאך המוות אומר לשלמה לאחר שהמיתם בעיר לוז כי כך נגזר עליהם)

נמצא שמלאך המוות יכול להמית בכל מקום, אבל כל אדם נגזר לו איפה למות
כנלע"ד
כבודו מדבר בטוב טעם, אלא שלא הייתה בכוונתי על הבהמה, שבזה בוודאי כפשט דברי הגמ' מה לי הכא ומה לי התם,
וכל דברי נסובו על עניין שלמה המלך הנ"ל
וצריך להוסיף, שלא מוזכר בדברי שבכל פעם יש ציווי היכן מלאך המוות ימית, אלא יש מקים שבהם ה' יצווה להמית דווקא כאן, ודבר זה לא מצוי כ""כ אצל בהמות
משא"כ בבני אדם יש לפעמים עניינים וסודת מגלגולים קודמים וכו'
אשמח כמובן לשמוע את חוות דעת כבודו
מחילה שאני מתערב, אבל מדברי רבי יוחנן בסוכה נ"ג כמדומני "רגלוהי דבר איניש אינון ערבין ביה לאתר דמיתבעי תמן מובילין יתיה", לכאורה משמע שנגזר על האדם היכן ימות.
 
מחילה שאני מתערב, אבל מדברי רבי יוחנן בסוכה נ"ג כמדומני "רגלוהי דבר איניש אינון ערבין ביה לאתר דמיתבעי תמן מובילין יתיה", לכאורה משמע שנגזר על האדם היכן ימות.
למה סליחה? אתה הכתר שלנו. התירוץ שלך זה מה שכתבתי בכתי"ק בהתחלה.
כבודו מדבר בטוב טעם, אלא שלא הייתה בכוונתי על הבהמה, שבזה בוודאי כפשט דברי הגמ' מה לי הכא ומה לי התם,
וכל דברי נסובו על עניין שלמה המלך הנ"ל
וצריך להוסיף, שלא מוזכר בדברי שבכל פעם יש ציווי היכן מלאך המוות ימית, אלא יש מקים שבהם ה' יצווה להמית דווקא כאן, ודבר זה לא מצוי כ""כ אצל בהמות
משא"כ בבני אדם יש לפעמים עניינים וסודת מגלגולים קודמים וכו'
אשמח כמובן לשמוע את חוות דעת כבודו
פשט הגמ' בסוכה שמדבר על כל אדם שרגליו ערבות לו למות במקום שנגזר עליו ולא שזה היה חד פעמי באותם עבדים, וז"ל הגמ' "אמר רבי יוחנן רגלוהי דבר איניש אינון ערבין ביה לאתר דמיתבעי תמן מובילין יתיה", ואנכי עשיתי חשבון לפי תירוצך שגם בבהמה לפעמים נגזר שתמות במקום מסוים ועל זה אמרתי שמהגמ' מוכח קצת לא כך.
 
ואנכי עשיתי חשבון לפי תירוצך שגם בבהמה לפעמים נגזר שתמות במקום מסוים ועל זה אמרתי שמהגמ' מוכח קצת לא כך.
וע"ז השבתי לכבודו שלא דיברתי על בהמה כלל, שבמיתתה אין כ"כ נפק"מ היכן ומתי, כמו אצל האדם וכאמור
 
לא נגזר על האדם לא מתי ימות ולא איך ימות אלא בעקבות חטא והשגחה פרטית לפי מעשיו השיכת רק באדם וכפי שכן דעת כל הראשונים מה שאין כן בבהמה משום שאין עליה אלא למות ואין בה חטא או גזירה איך ומתי וזה החילוק בין אדם לבהמה וגם האדם לא משנה למלאך המות היכן להמיתו ובכל מקום ששם יגזר עליו למות ובאיזה אופן שיהיה יכול הוא להמיתו ועל כן יהיו הרבה בני אדם גם כן שימותו בכל מקום שיהיה אם הגיע זמנם הטבעי או זמן הגזירה בה ימותו ולא רק במקום מסויים אבל מי שכן נגזר עליו מקום ימות דוקא באותו מקום וחלק מהגזירה היא שהוא גם יגיע לאותו מקום מעצמו וזה דבר מבואר שתלוי בהרבה נידונים אחרים כמו השגחה פרטית או האם יש קץ לחיים ועוד והכל כבר מבואר למתבונן בתורת רבותינו הראשונים ולא כמו דיעות שבאו חדשים מקרוב ללא בסיס איתן מהראשונים ומהתנ"ך
 
נערך לאחרונה:
לא חושב שזה כל הראשונים.
כל הראשונים מודים שעל בהמה או שאין השגחה או שיש השגחה בנוגע לאדם או שיש השגחה כללית אבל ודאי לא משווים את ההשגחה על כל הבריאה (יש חילוק בסיסי בין הידיעה הכוללת כל הפרטים בשווה בשלמות ובין ההשגחה ולא לערב בניהם)
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון