• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם מלאכה בחול המועד אסורה מדאורייתא או מדרבנן

גרינפלד

Well-known member
נחלקו הראשונים האם מלאכה בחול המועד אסורה מדאורייתא או מדרבנן.
ושיטת הרמב"ן שעיקר האיסור הוא מדאורייתא, רק חכמים הוסיפו באופנים מסוימים [טירחה יתירה בדבר האבד, ומעשה אומן לצורך המועד].
ובביאור הלכה (סי' תקל) הביא בזה כמדומה עשר ראשונים שזה מדאורייתא, ותשע שזה מדרבנן.
וסיים הביאור הלכה שלראשונים שהוא דאורייתא צריך להחמיר בספק, כדין ספיקא דאורייתא לחומרא.

ויל"ע שלכאורה לנו אין נפק"מ בזה, שהרי לנו ספק מה ההלכה, וא"כ אפשר להקל בספק מצד שביחס לדאורייתא - יש פה ספק ספיקא לקולא, שמא בכלל אין איסור מלאכה מדאורייתא, ושמא במקרה הזה מותר,
וביחס לדרבנן - ספיקא דרבנן לקולא.
וכעי"ז הביא הרעק"א (תשובה כ"ה, כמדומה) לגבי אשה שספק אם ברכה ברכת המזון,
והביא שיסוד זה כתב הדרכי משה (יו"ד סי' נ"ז).

ואולי אפשר לדחוק שכוונת הביאור הלכה רק שלכתחילה ראוי להחמיר, כיון שלפי ראשונים אלו אסור בספק,
ועי' בסוף הביאור הלכה [אחרי שהביא שהכרעת השו"ע שזה רק מדרבנן, ודן בזה] שכתב שאין למהר להקל.
 
ויל"ע אם אפשר לדחוק שכאן אין זה ספק ספיקא גמור, כיון שלצד שזה מדאורייתא - יש ב' צדדים לחומרא,
הא' שלראשונים רבים כל מלאכת חול המועד דאורייתא,
וגם אם לא - אולי כהרמב"ן.
 
חזור
חלק עליון