• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם צריך לעמוד עד שהזקן עובר ד' אמות ממנו?

דעת תורה

Active member
@הרב שמעון ללוש כתב בעלון אור השבת בלק תשפ"ב
1657027089044.png
ודבריו צע"ג, חדא, שהרי לאחר כל הפלפול הנ"ל - הרי מרן השו"ע פסק כדעת הרמב"ם, בין אם נאמר שגרס אחרת ובין אם נאמר שפירש אחרת. גם הש"ך לא כתב כן 'בדעת' מרן אלא כתב שיש 'חולקים' על מרן, אולם מרן לא סובר כן, אז מה מקום להתפלפל ולנסות לפסוק אחרת ממרן?.
ועוד שנעלמו ממנו דברי החיד"א בברכ"י שהאריך בזה טובא ופלפל האם יש בזה מחלוקת גירסאות או לא, וסוף דבר העלה החיד"א בזה"ל
ברכי יוסף יורה דעה סימן רמד ס"ק יב
ולענין הלכה, כיון דהרמב"ם והטור והר"ן סברי דכיון שעבר יושב, וגם דברי הרא"ש יש לפרשם הכי, כדכתיבנא, וגם הכי משמע מפשט הירושלמי, הכי נקיטינן, דכיון שעבר החכם יכול לישב. וכמו שפסק מרן ז"ל. ועיקר ע"כ.
וא"כ ודאי שאין מקום לדון בזה האם יש להחמיר כדעת הרא"ש, מאחר וגם השו"ע וגם החיד"א הכריעו כן בצורה ברורה שכיון שעבר ישב.
ויש להוסיף עוד שגירסת רוב הראשונים היא כהרמב"ם, וביניהם בה"ג ור"ח שדבריהם קבלה, וכפי שסיכמו בדקדוקי סופרים השלם.
1657028486679.png
1657028522252.png
 
נערך לאחרונה:
ובעיקר הכלל שכתב @הרב שמעון ללוש שבמחלוקת בגירסאות לא עבדינן ככללי הפסיקה אלא לפי הענין - מפורש בב"י שלא כדבריו
בית יוסף אורח חיים סימן שלו
הדס מחובר וכו' אתרוג ותפוח וכו'. מימרא דרבא בפרק לולב הגזול (סוכה לז:) וכן היא גירסת הרי"ף (שם יח.) והרא"ש (סי' כה) וכן כתב הרמב"ם בפרק כ"א (ה"ז) והר"ן כתב בפרק אין צדין (ביצה יד. ד"ה הנהו) שהגאונים גורסים בהיפך דהדס אסור משום דכיון דלריחא קאי ליכא היכרא ואתי למיקצייה ומאחר שהרי"ף והרמב"ם והרא"ש מסכימים לדעת אחת ודאי הכי נקטינן ע"כ.
הרי שכתב ש'ודאי' נקטינן כג' עמודי הוראה ולא 'כגאונים', למרות שהמחלוקת היא בגירסאות. ולא כתב טעם אחר אלא את הסיבה שהם ג' עמודי הוראה.
 
ובעיקר הכלל שכתב @הרב שמעון ללוש שבמחלוקת בגירסאות לא עבדינן ככללי הפסיקה אלא לפי הענין - מפורש בב"י שלא כדבריו
בית יוסף אורח חיים סימן שלו
הדס מחובר וכו' אתרוג ותפוח וכו'. מימרא דרבא בפרק לולב הגזול (סוכה לז:) וכן היא גירסת הרי"ף (שם יח.) והרא"ש (סי' כה) וכן כתב הרמב"ם בפרק כ"א (ה"ז) והר"ן כתב בפרק אין צדין (ביצה יד. ד"ה הנהו) שהגאונים גורסים בהיפך דהדס אסור משום דכיון דלריחא קאי ליכא היכרא ואתי למיקצייה ומאחר שהרי"ף והרמב"ם והרא"ש מסכימים לדעת אחת ודאי הכי נקטינן ע"כ.
הרי שכתב ש'ודאי' נקטינן כג' עמודי הוראה ולא 'כגאונים', למרות שהמחלוקת היא בגירסאות. ולא כתב טעם אחר אלא את הסיבה שהם ג' עמודי הוראה.
לענ"ד אין מכאן ראיה שברור שעיקר הכלל של @הרב שמעון ללוש הוא שאם זה נגד רוה"פ בזה אין הכרח משא"כ כאן
 
לענ"ד אין מכאן ראיה שברור שעיקר הכלל של @הרב שמעון ללוש הוא שאם זה נגד רוה"פ בזה אין הכרח משא"כ כאן
לגבי עיקר הכלל, כבר המאזין ששאל את השאלה, לא ויתר, והוסיף להקשות בתכנית שלאחריה, והשבתי, והוסיף בתכנית שלאחריה ג"כ, והשבתי עוד, ובעזרת ה' תראו בעלונים הבאים את הדברים, או תאזינו כעת לתכניות שבארכיון. (בעזרת ה' כבר בגליון 31 כתוב ישוב לכל מה שהוקשה כאן על הכלל הזה).

לגבי עצם הקושיא על הדין הספציפי, זה לא דין שלי, ביארתי דברי מרן זצ"ל בהליכו"ע מה ההגיון שיחמיר נגד מרן, אבל אה"נ יתכן אם היה רואה דברי מרן חיד"א ושאר גרסאות הקדמונים לא היה חושש. ויתכן שמחמת כן אפשר להקל בדבר כדעת מרן הש"ע לכתחילה, ויש להתיישב בדבר.
 
לענ"ד אין מכאן ראיה שברור שעיקר הכלל של @הרב שמעון ללוש הוא שאם זה נגד רוה"פ בזה אין הכרח משא"כ כאן
כאן יש 'גאונים', גאונים זה יכול להיות 5 או 10 או כולם. זה כמו שיש 'גאונים' מול 'ראשונים' [שהם הרי"ף הרא"ש והרמב"ם], זה שאנו יודעים את שמות הראשונים וסופרים אותם אחד לאחד, ואת הגאונים אין אנו יודעים זה לא אומר שהראשונים הנ"ל הם יותר מהגאונים.
הב"י לא התחשב בענין זה כלל, ואף כתב ש'בודאי' הלכה כג' עמודי הוראה, וזה ראיה ברורה דלית ליה הבדל בין גירסא לבין פירוש.
לגבי עצם הקושיא על הדין הספציפי, זה לא דין שלי, ביארתי דברי מרן זצ"ל בהליכו"ע מה ההגיון שיחמיר נגד מרן, אבל אה"נ יתכן אם היה רואה דברי מרן חיד"א ושאר גרסאות הקדמונים לא היה חושש. ויתכן שמחמת כן אפשר להקל בדבר כדעת מרן הש"ע לכתחילה, ויש להתיישב בדבר.
הרי מרן השו"ע פסק כדעת הרמב"ם, בין אם נאמר שגרס אחרת ובין אם נאמר שפירש אחרת. גם הש"ך לא כתב כן 'בדעת' מרן אלא כתב שיש 'חולקים' על מרן, אולם מרן לא סובר כן,
 
אם יש ליישב דברי הרב ללוש הנ״ל, אולי יש לחלק בין מחלוקת גרסאות בין עמודי ההוראה עצמם לבין עמודי ההוראה ושאר ראשונים. דהכא איכא מחלוקת גרסא בין הרא״ש להרמב״ם, ובדוג׳ שהביא @דעת תורה זו מחלוקת בין ראשונים לעמודי ההוראה. ובמחלוקת בין עמודי ההוראה ס״ל למרן להחמיר. ועוד שנראה שהב״י לא ראה לחלק בין הרמב״ם לבין הרא״ש,שלא הביאו, ואילו הש״ך והב״ח סברו שיש לחלק, ואזיל לחומרא בדינא דאורייתא.
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון