• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם חזן שאינו יתום יכול או צריך לומר קדיש יתום כשאין יתום במנין?

יש הבדל בין קדיש בתרא (על ישראל) שקודם עלינו לשבח שאותו רק אם יש יתום אומרים, לבין שאר הקדישים כגון שקודם קוה אל ה' שאם אין מי שאמרו יאמרו החזן ואינו קשור ליתום כלל והוא מתיקוני התפילה וכן הדין בקדיש שקודם עלינו לשבח במנחה וערבית. וכמ"ש מרן ז"ל לעיל.
* בצאנז ראיתי נוהגים בכל אופן לומר הקדיש שקודם עלינו לשבח דשחרית ואפי' אחד מהקהל, ממש קפידא.

אמנם היום השתנה המנהג הלז לגריעותא כי למדו כן מהאשכנזים אולי, אבל לא שיש מי שחולק על זה.
 
יש הבדל בין קדיש בתרא (על ישראל) שקודם עלינו לשבח שאותו רק אם יש יתום אומרים, לבין שאר הקדישים כגון שקודם קוה אל ה' שאם אין מי שאמרו יאמרו החזן ואינו קשור ליתום כלל והוא מתיקוני התפילה וכן הדין בקדיש שקודם עלינו לשבח במנחה וערבית. וכמ"ש מרן ז"ל לעיל.
* בצאנז ראיתי נוהגים בכל אופן לומר הקדיש שקודם עלינו לשבח דשחרית ואפי' אחד מהקהל, ממש קפידא.

אמנם היום השתנה המנהג הלז לגריעותא כי למדו כן מהאשכנזים אולי, אבל לא שיש מי שחולק על זה.
ראה כאן.
 
חזור
חלק עליון