• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

האם צריכים לשחוט את הוורידים

אד יעלה

Well-known member
במשנה ריש פ''ב דחולין מבואר שאליבא דת''ק לא צריך לשחוט את הוורדים ולר' יהודה צריך והלכה כר' יהודה
שיטת התוס' שאף אליבא דר' יהודה אי''ז מעכב ורק דין לכתחילה שמא לא ישחט את הוורדין ולא ייצא כל הדם והתוס' הוסיפו שאפילו אם יצלה כולו יהיה מותר בדיעבד
והרא''ש באמתתמיה על דבריהם שאם הצליה מוציאה כל הדם או שהוי דם האברים שלא פירש שמותר מדוע כלל יש דין לשחוט את הוורידין
ולכן התוס' והרא''ש ס''ל שלפי ר' יהודה יש דין לכתחילה לחתוך הוורידים ואפילו אם אין כוונתו לצליה אלא לחתוך חתיכות צריך לחתוך הוורידן ואם לא חתך הוורידין וחתך אותו חתיכות חתיכות כשר אבל אם צלאו כולו אסור כיון שנבלע בו הדם

ובקדשים מבואר בגמרא שאליבא דכו''ע צריך לשחוט את הוורידין כדי להוציא את הדם בשביל לעשות זריקה
ועיין בתוס' שהוא רק דין לכתחילה וצ''ב שאם הוא חלק מהשחיטה שיעכב ואם לא מדוע יש דין לכתחילה ועוד צריך לדעת הלא כיון שיוצא מספיק דם מדוע צריך שייצא גם מהוורידן
ואולי אפש''ל שבשחיטת קדשים יש שתי חלקים האחד שהוא המתיר לאכילה כמו בשחיטת חולין אבל יש את החלק של העבודה שבו שזה צריך כלי ובדין זה יש דין שכל הדם שבגוף הבהמה יצא מגוף הבהמה והעבודה שעושים בדם מתייחס לכל הדם שיוצא מגוף הבהמה ולפי''ז יצטרכו לשחוט בסכין את הוורדין ולא בקוץ כמו בחולין
מוגה
 
במשנה ריש פ''ב דחולין מבואר שאליבא דת''ק לא צריך לשחוט את הוורדים ולר' יהודה צריך והלכה כר' יהודה
שיטת התוס' שאף אליבא דר' יהודה אי''ז מעכב ורק דין לכתחילה שמא לא ישחט את הוורדין ולא ייצא כל הדם והתוס' הוסיפו שאפילו אם יצלה כולו יהיה מותר בדיעבד
והרא''ש באמתתמיה על דבריהם שאם הצליה מוציאה כל הדם או שהוי דם האברים שלא פירש שמותר מדוע כלל יש דין לשחוט את הוורידין
ולכן התוס' והרא''ש ס''ל שלפי ר' יהודה יש דין לכתחילה לחתוך הוורידים ואפילו אם אין כוונתו לצליה אלא לחתוך חתיכות צריך לחתוך הוורידן ואם לא חתך הוורידין וחתך אותו חתיכות חתיכות כשר אבל אם צלאו כולו אסור כיון שנבלע בו הדם

ובקדשים מבואר בגמרא שאליבא דכו''ע צריך לשחוט את הוורידין כדי להוציא את הדם בשביל לעשות זריקה
ועיין בתוס' שהוא רק דין לכתחילה וצ''ב שאם הוא חלק מהשחיטה שיעכב ואם לא מדוע יש דין לכתחילה ועוד צריך לדעת הלא כיון שיוצא מספיק דם מדוע צריך שייצא גם מהוורידן
ואולי אפש''ל שבשחיטת קדשים יש שתי חלקים האחד שהוא המתיר לאכילה כמו בשחיטת חולין אבל יש את החלק של העבודה שבו שזה צריך כלי ובדין זה יש דין שכל הדם שבגוף הבהמה יצא מגוף הבהמה והעבודה שעושים בדם מתייחס לכל הדם שיוצא מגוף הבהמה ולפי''ז יצטרכו לשחוט בסכין את הוורדין ולא בקוץ כמו בחולין
מוגה
יש לצין שאיסור דם זה אינו אלא מדרבנן כיון שהוי דם שבשלו.
 
לא הלאה עלך השואל היקר הנ"ל נר"ו
מ"מ לך נא ראה מש"כ בספר "זבחי ציון" עמוד 377, למורי ורבי חכם (בן) ציון חוכימה זיע"א
השו"ב מנקיי הדעת דירושלם של מטה מתלמידיו המובחים של בעל "האור לציון" והוא אשר עליו סמכו ידיהם על חכמי ורבני וגאוני וצדיקי הדור אשכנזים ספרדים ואכמ"ל
 
לא הלאה עלך השואל היקר הנ"ל נר"ו
מ"מ לך נא ראה מש"כ בספר "זבחי ציון" עמוד 377, למורי ורבי חכם (בן) ציון חוכימה זיע"א
השו"ב מנקיי הדעת דירושלם של מטה מתלמידיו המובחים של בעל "האור לציון" והוא אשר עליו סמכו ידיהם על חכמי ורבני וגאוני וצדיקי הדור אשכנזים ספרדים ואכמ"ל
TO ,UFK KVCHTU KFTI AFNWWV/
 
TO ,UFK KVCHTU KFTI AFNWWV/
ועל כת"ר י"ל את מש"כ בכה"ח סופר אור"ח סי' תצ"ג הלכה א' אות ה' משם האר"י החי, וז"ל:
"מפני שבאותו זמן מתו תלמידי ר"ע וכו' לכן היו מבחינת הדינין הקשין והיו קנטרנין ושונאין זה את זה וכו' "
נ.ב. וכמו שאני מלמד זכות שאין עדין לכת"ר ספר קד' זבחי ציון הנ"ל אז גם ידונו אותו לזכות בעוה"ב אמן

ולגופו של ענין י"ל בדרך לימוד: הא חולין כר"י שבעוף דוקא ולא בהמה הוא שצ"ל שחיטה דוורידין, הא קודשים כר"ח הוא בבהמה שג"כ צ"ל שחיטת וורידין.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון