במשנה ריש פ''ב דחולין מבואר שאליבא דת''ק לא צריך לשחוט את הוורדים ולר' יהודה צריך והלכה כר' יהודה
שיטת התוס' שאף אליבא דר' יהודה אי''ז מעכב ורק דין לכתחילה שמא לא ישחט את הוורדין ולא ייצא כל הדם והתוס' הוסיפו שאפילו אם יצלה כולו יהיה מותר בדיעבד
והרא''ש באמתתמיה על דבריהם שאם הצליה מוציאה כל הדם או שהוי דם האברים שלא פירש שמותר מדוע כלל יש דין לשחוט את הוורידין
ולכן התוס' והרא''ש ס''ל שלפי ר' יהודה יש דין לכתחילה לחתוך הוורידים ואפילו אם אין כוונתו לצליה אלא לחתוך חתיכות צריך לחתוך הוורידן ואם לא חתך הוורידין וחתך אותו חתיכות חתיכות כשר אבל אם צלאו כולו אסור כיון שנבלע בו הדם
ובקדשים מבואר בגמרא שאליבא דכו''ע צריך לשחוט את הוורידין כדי להוציא את הדם בשביל לעשות זריקה
ועיין בתוס' שהוא רק דין לכתחילה וצ''ב שאם הוא חלק מהשחיטה שיעכב ואם לא מדוע יש דין לכתחילה ועוד צריך לדעת הלא כיון שיוצא מספיק דם מדוע צריך שייצא גם מהוורידן
ואולי אפש''ל שבשחיטת קדשים יש שתי חלקים האחד שהוא המתיר לאכילה כמו בשחיטת חולין אבל יש את החלק של העבודה שבו שזה צריך כלי ובדין זה יש דין שכל הדם שבגוף הבהמה יצא מגוף הבהמה והעבודה שעושים בדם מתייחס לכל הדם שיוצא מגוף הבהמה ולפי''ז יצטרכו לשחוט בסכין את הוורדין ולא בקוץ כמו בחולין
מוגה
שיטת התוס' שאף אליבא דר' יהודה אי''ז מעכב ורק דין לכתחילה שמא לא ישחט את הוורדין ולא ייצא כל הדם והתוס' הוסיפו שאפילו אם יצלה כולו יהיה מותר בדיעבד
והרא''ש באמתתמיה על דבריהם שאם הצליה מוציאה כל הדם או שהוי דם האברים שלא פירש שמותר מדוע כלל יש דין לשחוט את הוורידין
ולכן התוס' והרא''ש ס''ל שלפי ר' יהודה יש דין לכתחילה לחתוך הוורידים ואפילו אם אין כוונתו לצליה אלא לחתוך חתיכות צריך לחתוך הוורידן ואם לא חתך הוורידין וחתך אותו חתיכות חתיכות כשר אבל אם צלאו כולו אסור כיון שנבלע בו הדם
ובקדשים מבואר בגמרא שאליבא דכו''ע צריך לשחוט את הוורידין כדי להוציא את הדם בשביל לעשות זריקה
ועיין בתוס' שהוא רק דין לכתחילה וצ''ב שאם הוא חלק מהשחיטה שיעכב ואם לא מדוע יש דין לכתחילה ועוד צריך לדעת הלא כיון שיוצא מספיק דם מדוע צריך שייצא גם מהוורידן
ואולי אפש''ל שבשחיטת קדשים יש שתי חלקים האחד שהוא המתיר לאכילה כמו בשחיטת חולין אבל יש את החלק של העבודה שבו שזה צריך כלי ובדין זה יש דין שכל הדם שבגוף הבהמה יצא מגוף הבהמה והעבודה שעושים בדם מתייחס לכל הדם שיוצא מגוף הבהמה ולפי''ז יצטרכו לשחוט בסכין את הוורדין ולא בקוץ כמו בחולין
מוגה