הפוך אני אמרתי שאין איסור. הנה תשובתי בכתב
שאלה: האם יש איסור לקנות בגדים חדשים וללבשם עד ר"ח אב?
תשובה: ראשית נבוא לבאר האם יש איסור בלבישת וקניית בגד חדש בימי בין המצרים או כל מה שכתבו רבותינו הפוסקים הוא למנוע מללבוש בגד חדש משום ברכת 'שהחיינו', אבל בגד שלא מברכים עליו 'שהחיינו', ממילא אין איסור לקנות אותו ואף ללובשו. המקור הראשון למניעת ברכת 'שהחיינו' בימי בין המצרים הוא בספר חסידים (סי' תתמ) שכתב וז"ל, יש מן החסידים הראשונים שלא היו אוכלים פרי חדש בין י"ז בתמוז לתשעה באב, כי אמרו, איך נברך עליו 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה', והוא זמן פורענות. והוסיף בספר חסידים שם, ויש שמברכים על פרי חדש בשבתות שבין י"ז בתמוז לתשעה באב. ובשו"ת בנימין זאב (סי' קסג) כתב בשם הכל בו, יש שמסתפקים אם לברך 'שהחיינו' על פרי חדש בימי בין המצרים, כי החסידים אינם רוצים לאכול פרי חדש בימים אלה, כי אינם רוצים לומר בימי אבל וצער 'שהחיינו והגיענו לזמן הזה', ע"כ. גם רבינו האר"י ז"ל בשער הכוונות (דף פט ע"ב) כתב שאסור לאכול פרי חדש או ללבוש בגד חדש בבין המצרים כדי שלא יצטרך לברך עליהם 'שהחיינו', ואפילו בשבתות שבתוך ימי בין המצרים, יש להחמיר, ע"ש (עי' בשו"ת יוסף אומץ (ר"ס נו) שכתב, וראיתי בספר הכוונות שסידר מהר"ש ויטאל, שהוא היותר מתוקן מכל ספרי הכוונות, והוא מהדורא בתרא מהרב מהרח"ו עצמו, ששם כתוב 'שצריך להיזהר' ולהימנע מלאכול בימי בין המצרים שום פרי חדש, ומללבוש בגד חדש, כדי שלא יצטרך לברך עליו 'שהחיינו'. והלשון שכתבו הרב נגיד ומצוה, ובספר פרי עץ חיים, "שאסור" לאכול וכו', אינו מדוקדק, שהרי בספר חסידים כתב, יש חסידים מן החסידים הראשונים שלא היו אוכלים וכו', ולא כתב "אסור", ע"ש. הרי שכל לבישת בגד חדש הוא מדין ברכת 'שהחיינו' ולא בעצם לבישת הבגד. ובר מן דין לעומתם הגאון רבי ישראל איסרלן בעל תרומת הדשן, היה נוהג לברך 'שהחיינו' בימי בין המצרים, משום שאין מעבירין על המצוות. והובאו דבריו בס' לקט יושר (עמ' קז). ומרן השלחן ערוך (סי' תקנא סעיף יז) כתב בזה"ל, טוב להיזהר מלומר 'שהחיינו' בימי בין המצרים על בגד חדש או על פרי חדש, אבל על פדיון הבן מברך 'שהחיינו' ולא יחמיץ המצוה שבאה לידו, ע"כ. הרי שנקט בלשון זהורית ולא בלשון איסור. וכתב ע"ז הט"ז (שם ס"ק יז) שלפי מה שהתיר הרמ"א לברך 'שהחיינו' בימי בין המצרים על פרי חדש שלא ימצא לאחר תשעה באב, מטעם זה עצמו יש להתיר לברך 'שהחיינו' על פרי חדש אף בכל יום בימי בין המצרים, דשמא ימות ח"ו קודם שיקיים מצוה זו. וכמו שאמרו בגיטין (כח.) שמא ימות חיישינן. וכיוצא בזה כתב מרן הבית יוסף (סי' תקמה), ע"ש. והמגן אברהם (סי' תקנא ס"ק מב) כתב, שהטעם שלא לברך 'שהחיינו' בימי בין המצרים שהוא זמן פורענות, ואין ראוי לברך 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה', אבל אין הטעם משום אבילות שהרי לא מצינו שהאבל יהיה אסור לומר 'שהחיינו', ע"כ. והגר"א בביאוריו כתב ע"ד הש"ע הנ"ל, חומרא יתירה היא, שאין הימים האלו חמורים יותר מדין אבל ביום המיתה, ואמרו בברכות (נט:) ובש"ע לעיל (סי' רכג ס"ב), אמרו לו מת אביו והיה לו ממון ליורשו ואין לו אחים מברך 'שהחיינו'. ואף שהמגן אברהם דחק עצמו, אינו כלום, ע"כ. אתה הוראת שכל דין ברכת 'שהחיינו' בין המצרים הוא חומרא ולא מעיקר הדין. וכל הקפידא היא לא בבגד חדש אלא בברכה ואין לנו להוסיף דיני אבלות מדעתנו. וכ"כ להדיא המ"ב (סי' תקנא ס"ק מה) וז"ל, ואסור ללבוש מי"ז בתמוז משום 'שהחיינו'. ולדעת המקילין דבשבתות שבין המצרים מותר לברך 'שהחיינו', א"כ מותר ללבוש חדשים בשבתות שבין המצרים אבל מר"ח ואילך אסור אפילו בשבת. ובגדים שאינם חשובים כ"כ שא"צ לברך עליו 'שהחיינו' כגון מנעלים חדשים ואנפלאות וכיו"ב, בודאי מותר לקנותו וללבשו מי"ז בתמוז עד ר"ח, ע"כ. ולמעשה זה דעת הש"ע (סי' תקנא ס"ו) שכתב שאין ללבוש בגדים חדשים משבוע שחל בו, והרי איהו גופיה כתב לקמן בסי"ז שטוב שלא לברך 'שהחיינו' החל מי"ז בתמוז, אלא ודאי שאינו דין בבגד חדש אלא בברכת 'שהחיינו' וכמש"כ המ"ב (שם). וכ"ה בשער הציון (שם ס"ק מח). וע"ע בכה"ח (שם ס"ק פח). וראה בערוך השלחן (או"ח סי' תקנא סעי' יח) שכתב, אבל מי"ז בתמוז עד ר"ח מותר ללבוש בגד חדש אך אם הוא בגד חשוב שצריך לברך עליו 'שהחיינו', לא ילבשנו לפי המנהג שאין מברכין 'שהחיינו' בין המצרים ולכן בשבת שמברכין 'שהחיינו' כמו שיתבאר מותר ללבוש, אמנם אנחנו מונעים עצמינו מללבוש בגד חדש חשוב מי"ז בתמוז ואפילו בשבת, ע"כ. הרי שמעיקר הדין התיר ללבוש בגד חדש שלא מברכים עליו 'שהחיינו' עד ר"ח. ורק כתב בתורת חומרא, אמנם אנחנו וכו' (וכל זה בבגד חשוב ולא סתם בגד כמבואר בלשונו). ועי' בהליכות שלמה (בין המצרים עמ' תיא ארחות הלכה הע' 4) שכתב ג"כ שכל דין זה עד ר"ח אב הוא משום ברכת 'שהחיינו' ואם לא מברכים 'שהחיינו', אפשר לקנות וללבוש בגד חדש עד ר"ח אב, ושכ"ה בשערי תשובה (שם ס"ק יח) בשם סידור עמודי שמים (שער סור) דשרי לברך 'הטוב והמטיב' בימים אלו, הרי שכל הדין הוא ב'שהחיינו', ע"ש. נמצא: א. מי"ז בתמוז מותר לקנות ולחדש בגדים שאין מברכים עליהם 'שהחיינו' (וזה תלוי בבן אדם באיזה סוג בגד הוא שמח. ויש בגדים שבודאי אין מברכים עליהם 'שהחיינו' כגון לבנים, גרביים גופיות, נעליים, רהיטים וכו') עד ר"ח אב. ולכן גם מותר לקנות בגדים לתינוקות או לקטנים (שמותר להם לברך 'שהחיינו', עד גיל בר מצוה בימים אלה כמבואר בחזו"ע בין המצרים עמ' קלז בבאו' ד"ה קטן) שאצלם לא שייך ברכת 'שהחיינו,' עד ר"ח אב ב. בגד שמברכים עליו 'שהחיינו', אין איסור בעצם הקניה עד ראש חודש אב אלא בחידוש (הליכות שלמה שם) ג. בשבתות עד ר"ח אב מותר ללבוש בגד ולברך 'שהחיינו'. ושבת שלאחר ראש חודש, נכון להחמיר גם בשבת לא ללבוש בגד חדש אף שלא מברכים עליו 'שהחיינו' (חזו"ע ארבע תעניות, עמ' קלד בבאו') ד. ולאחר ראש חודש אב פעמים ומותר לקנות מבלי לחדש. ויש להיוועץ במורה הוראה בכל שאלה שתעלה.