• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

הבדל בין לוחות שנה זמן ר"ת [תורני]

במאמר של הרב ליאור דהן בהאוצר הנ''ל מציע פשרה שלענין שינוי הארצות להתייחס לשינוי המעלות ואילו לענין חישוב שינוי העונות להתיחס לזמניות. לקוצר דעתי זה חוסר התמקדות בבעיה. אבל עכ''פ צריך לשאול אותו מעל במה נכבדה זו האם המציאות שכבודו מציע סותרת את שיטתו.
שלום וברכה. אקדים שאני מאוד נהנה מכבודו וכל התלמידי חכמים הנמצאים כאן הנושאים ונותנים בדבר הלכה וזה קידוש ה' הגדול ביותר שחותרים להגיע אל האמת של רצון ה' יתברך. תזכו להגיל תורה ולהאדירה לאורך ימים ושנות חיים!

לגוף הענין: אני לא רואה את זה בתור הצעת פשרה מדידי אלא הוא פשוט דברי המנחת כהן (וכן הפרי חדש ובית דוד) ככתבו וכלשונו ממש [שאורך היום וקיצורו הוא הקובע וגם צפון ודרום קובע את היחס של אורך היום] והוא דיבר הכי ברור שיכול להיות שכך צריך לעשות החשבון (אציין לשונו למטה). ואדרבא אני רואה את זה בתור עיקר שיטת "הזמניות" שאין שיטה אחרת ולא הבנה אחרת בדעת הזמניות אלא לזמניות משתנות בין לפי אורך היום וקיצורו ובדיוק באותו מידה בין מקום דרום ולמקום צפון (והוה דרום כחורף וצפון כקיץ).

ובעיקר הקושיא שזה נגד המציאות אני מודה במקצת הטענה שאם היום בוהק ומאיר והחשבון אומר שעדיין לא הגיע עלות השחר (כגון במקומות הצפוניות הרחוקות בזמן החורף) שאי אפשר לתפוס שעות זמניות נגד המציאות הברורה הנראית לעין אבל דעתו ברוב מקומות תבל שאין המציאות סותרת באופן ברור את החשבונות של זמניות דהיינו שאף שהוא דבר ברור כדבריכם שזמן הנשף בחורף אורך יותר מזמן הנשף של האביב אבל מכל מקום זמן צאת וזמן עלות השחר אינו זמן מוחלט על השניה לכל אדם דהיינו שאינו כנץ החמה שכל מי שנמצא יראה נקודת השמש עולה או יורדת אלא תלוי בשיקולים כמו כוכבים בינונים וכן מידה האור (האיר פני המזרח וכן גם עלות מהו כמות האור שצריך לעלות) ולכן מצינו בזמנים אלה מחלוקת כל כך קיצונית אם עלות הוא בתשעים דקות או יותר או שהוא ע"ב דקות וכן בצאת אם הוא יג דקות או עב דקות ואין מי שיחלוק כלל בזריחה ושקיעה (עכ"פ במקום שאין הרים וכיוצ"ב) מתי הוה ולכן כיון שאין הנקודה ברורה כל כך נתנו חכמים שיעור קרוב לזה לסמוך עליו (לשיטתי דלעיל שהוא שיעור חכמים דפסחים צד "עשירית מן היום") מבלי להצטרך להגיע אל סימני הרקיע באופן מוחלט ומדויק וכל שאין נסתר מסימני הרקיע שפיר דמי לסמוך על זה וכהנה וכהנה מצינו כמה וכמה פעמים בחשבונות ושיעורים ואציין לאחת כגון מה שהביא מרן בבית יוסף סי' תכ"ב גבי ברכת לבנה בשם תשובה אשכנזית דמברך עד חצי כ"ט י"ב תשצ"ג כי זהו חשבון מילוי הלבנה והוסיף שאם היה ליקוי לבנה שאנו רואים ניגוד אמיתי על ידי הליקוי בודאי שאין לברך (דהיינו אף שהולכים לפי חשבון ממוצע של חצי חודש ממוצע דהא לבנה פעם בא בקצרה ופעמים בארוכה אפילו הכי סמכינן עלה כל שלא ראינו בשמים סתירה מפורשת לזה) והכי נמי דעת גדולי פוסקים ספרד (ובעלי הלוחות עד קרוב לזמננו) שסתייה מעב דקות עשר דקות למעלה עשר דקות למטה לא ניכר כל כך דהא ראיה דמצינו שנחלקו בזמן עלות בהבדל של עשרים וארבע דקות וזה אומר שזהו עלות וזה אומר שזהו עלות אבל אם רואה שמים מלאים אורה או בלילה שמים מלאים כוכבים שוב אין להתחשב בשיעורי הזמניות אבל זה לא המציאות בארץ ישראל וברוב מקומות תבל בזמן עלות (בפרט לא על פי חשבון המנחת כהן הנ"ל). וברור דמי שעושה כשיטת המעלות לגמרי לא משתבש (רק שאי אפשר לסמוך על זה גם כן על הדקה כי יש גורמים אחרים שמשפיעים על מידת האור ביום מלבד המעלות כגון לחץ אויר וחום היום ועוד ויתכן סתיה של כמה דקות בין יום ליום גם לאחר חשבון המעלות) אבל בגלל שהחשבון הוא חדש מיאן בזה מרן זצ"ל ואין הכי נמי אם אדם בקי בראיית הסימנים של עלות היה רוצה להסתכל בחוץ לראות מתי הגיע עלות מי היה מתנגד לזה בעצם ובלבד שיהיה בקי במידת האור הצריך וזך הראות (זה לא מצוי ובפרט בזמננו) אבל על החשבון המעלות היה מתנגד לעשותו בפועל מצד שהוא חשבון חדש אבל אין הכי נמי מי שסומך על זה לא משתבש כי הולך עם המציאות אבל מכל מקום מאן דעביד חשבון זמניות ברוב מקומות תבל גם כן לא משתבש כי לא נסתר החשבון ביומו על פי ראית עיניו.


**לשון המנחת כהן שאמרתי שאציין בתחילת דברי-

[גבי זמניות של אורך היום וקיצורם בארץ ישראל] (מבוא השמש מאמר ב' פרק ב' ד"ה אלא שצריך) "אבל בקיץ ובחורף משתנים אלו השיעורין לפי אורך היום או קיצורם וכו'", וכן אחר כך, "אם נחשוב בכל זמן ובכל מקום וכו' שמא אלו השיעורים ראויים שישתנו לפחות ויתר לפי גודל הימים או קיצורם ונפיק מיניה חורבא בימי החורף שהימים קצרים שאין בין השקיעה לשעת צאת הכוכבים שיעור ד' מילין אלא פחות ונחשוב ליום גמור מה שהוא זמן בין השמשות או לילה ודאי וכו'", וחזר על כל זה בפרק ד' ע"ש וזהו בודאי דלא כשיטת המעלות שעשו שיעור החורף ארוך.

[גבי זמניות של מקומות הצפון] (מבוא השמש מאמר ב' פרק ד' ד"ה והנה כל זה) "והנה כל זה הוא בא״י או במדינות שהן באותו הרוחב מן המזרח למערב שלעולם השיעור שיש מן השקיעה עד צאת הכוכבים הוא א׳ מעשרה ביום אבל בארצות הקרובות והרחוקות מן הקו השווה שנראה בנסיון שמשתנה שם זה השיעור לפחות ויתר. הנה צריך לידע ראשונה כמה הוא הזמן שיש בארץ ההיא מן השקיעה עד צאת הכוכבים ואז נקח הי״ג חלקים מן השיעור ההוא ונחשוב אותו ליום גמור אחר השקיעה וחג׳ הלקים יהיה שיעור זמן בין השמשות על הדרך שביארתי למעלה. ואמנם אינך צריך להסתכל בכל יום בשקיעת החמה כדי לדעת כמה זמן יש ממנה ער צאת הכוכבים כי כשתדע זה ביום אחד תוכל לדעת גודל זה השיעור לכל ימות השנה, כי לעולם יהיה ביחס אחד לפי אורך הימים או קיצורם כאלו תאמר אחד מח׳ או ט׳ או י״א או י״ב ביום. וזה השיעור עצמו יהיה בכל ימות השנה ויגדל או ימעט לפי אורך הימים וקיצורם. ולכן כשתדע כמה גודל היום תדע מיד לפי זה החשבון כמה זמן יש מן השקיעה עד צאת הכוכבים וכו'". [פי' אדם הגר למשל בנו יורק אינו עושה חשבון עלות א מעשרה ביום כמו בא"י אלא א' מט' ביום כיון שבימות האביב שיעור הנשף רב יותר משל ישראל אף שהיום בין נץ לשקיעה שוה לשל ארץ ישראל ועכ"פ גם בעיר נו יורק דעת המנחת כהן שנשף החורף קצר מן האביב של נו יורק].
 
בוא נחשבן:
אם מחשבים מהנץ לשקיעה, נניח שהנץ ב6.00 והשקיעה ב18.00 - כל שעה זמנית היא 60 דק' = ופלג המנחה יהיה בשעה 16:45 בהכרח (או ב16:58 לפי לוח אור החיים ואכמ''ל)
אם מחשבים מעה''ש עד צה''כ לפי 72 דקות, עה''ש יהיה ב4.48 וצה''כ ב19.12, וכל שעה זמנית תהיה 72 דק' = וא''כ 1:15 זמנית יהיה 90 דק', ו-1:30 לפני 19:12 יוצא, 17:45 = 18 דק' לפני השקיעה
אם מחשבים מעה''ש עד צה''כ לפי 90 דקות, עה''ש יהיה ב4.30 וצה''כ ב19.30, וכל שעה זמנית תהיה 75 דק' = וא''כ 1:15 זמנית יהיה 93.5 דק' ו-1:33 לפני 19:30 יוצא 17:56.5 = 3.5 דק' לפני השקיעה
הכי פשוט שיש, אבל ניתן להיעזר במחשבון .
דבריך נכונים וברורים ואפשר לומר כן בדעת הרמב"ן והרשב"א, אבל המג"א בסי' רס"א שכתב שפלג המנחה ג' דק' קודם השקיעה ולא 3.75 [מ"ש כת"ר שפלג המנחה מנית היא 93.5 זו טעות אלא 93.75] ע"כ לא סובר כן אלא כמו שביארו במחצה"ש דס"ל למג"א כשו"ע דצה"כ הוא ע"ב דק' אחר השקיעה ופלג המנחה הוא ע"ה דק' קודם צה"כ שהוא ג' דק' קודם השקיעה, וע"כ צ"ל דס"ל למג"א ומחצה"ש שאת גודל השעות מחשבים מהנץ עד השקיעה הגם שהזמן הוא מצה"כ ולכך שעה זמנית היא 60 דק' דגודל השעות מחשבים מהנץ עד השקיעה אבל פלג המנחה הוא שעה ורבע קודם צה"כ וע"כ נחשב שעה ורבע שהם 75 דק' קודם צאת הכוכבים שהוא 72 אחר השקיעה ונפיק ג' דק' קודם השקיעה, ושיטה זו אינה זרה היא שכן כתב הגר"א בסי' תנ"ט בסוף דבריו שכן יש לחשב את גודל השעות מהנץ עד השקיעה גם לזמנים שמזנם מצאת הכוכבים או מעלות השחר, וא"כ ע"כ כך יסברו מג"א ומחצה"ש ודו"ק.
 
והאמת היותר נראת דס''ל למג''א כדעת תרה''ד (סי' א') דביום בנוני י''ב שעות מעלה''ש עד צה''כ וכדמוכח מדברי המג' בסי' תנ''ט וכן מבואר בבאה''ל סי' רס''א ס''ב ד''ה להקדים דכך ס''ל דלמ''ד מיל הוא מ18 דק' פירושו די''ב שעות ביום בנוני הוא מעלה''ש עד צה''כ וא''כ פלג המנחה הוא ג' דק' קודם השקיעה. [ולא היו בקיאים בחכמת התכונה שלכו''ע יום בנוני הוא י''ב שעות מהנץ עד השקיעה].
 
דבריך נכונים וברורים ואפשר לומר כן בדעת הרמב"ן והרשב"א, אבל המג"א בסי' רס"א שכתב שפלג המנחה ג' דק' קודם השקיעה ולא 3.75 [מ"ש כת"ר שפלג המנחה מנית היא 93.5 זו טעות אלא 93.75] ע"כ לא סובר כן אלא כמו שביארו במחצה"ש דס"ל למג"א כשו"ע דצה"כ הוא ע"ב דק' אחר השקיעה ופלג המנחה הוא ע"ה דק' קודם צה"כ שהוא ג' דק' קודם השקיעה, וע"כ צ"ל דס"ל למג"א ומחצה"ש שאת גודל השעות מחשבים מהנץ עד השקיעה הגם שהזמן הוא מצה"כ ולכך שעה זמנית היא 60 דק' דגודל השעות מחשבים מהנץ עד השקיעה אבל פלג המנחה הוא שעה ורבע קודם צה"כ וע"כ נחשב שעה ורבע שהם 75 דק' קודם צאת הכוכבים שהוא 72 אחר השקיעה ונפיק ג' דק' קודם השקיעה, ושיטה זו אינה זרה היא שכן כתב הגר"א בסי' תנ"ט בסוף דבריו שכן יש לחשב את גודל השעות מהנץ עד השקיעה גם לזמנים שמזנם מצאת הכוכבים או מעלות השחר, וא"כ ע"כ כך יסברו מג"א ומחצה"ש ודו"ק.
הפשט הזה לא יתכן כלל בשום פנים ואופן, כי מבואר בגמ' ובשו''ע שפלג המנחה הוא 10:45, י''א שעות חסר רביע, ובאותו דרך שמחשבים סוזק''ש וסוז''ת יש לחשב את פלג המנחה, ואם מחשבים מהנץ לשקיעה זה יוצא 16:45, ומעה''ש 72 עד צה''כ 72 זה 17:42, ומעה''ש 90 עד צה''כ 90 זה 17:57
 
נערך לאחרונה:
והאמת היותר נראת דס''ל למג''א כדעת תרה''ד (סי' א') דביום בנוני י''ב שעות מעלה''ש עד צה''כ וכדמוכח מדברי המג' בסי' תנ''ט וכן מבואר בבאה''ל סי' רס''א ס''ב ד''ה להקדים דכך ס''ל דלמ''ד מיל הוא מ18 דק' פירושו די''ב שעות ביום בנוני הוא מעלה''ש עד צה''כ וא''כ פלג המנחה הוא ג' דק' קודם השקיעה. [ולא היו בקיאים בחכמת התכונה שלכו''ע יום בנוני הוא י''ב שעות מהנץ עד השקיעה].
נגד המציאות לגמרי, כי ביום בינוני יש 12:00 מהנץ לשקיעה ולא מעה''ש עד צה''כ, וכידוע שהתרה''ד טעה בזה.
 
הפשט הזה לא יתכן כלל בשום פנים ואופן, כי מבואר בגמ' ובשו''ע שפלג המנחה הוא 10:45, י''א שעות חסר רביע, ובאותו דרך שמחשבים סוזק''ש וסוז''ת יש לחשב את פלג המנחה, ואם מחשבים מהנץ לשקיעה זה יוצא 16:45, ומעה''ש 72 עד צה''כ 72 זה 17:42, ומעה''ש 90 עד צה''כ 90 זה 17:57
טעות! עי' בקונטרס דבי שמשי לפר"ח כתב דהגם שאת כל הזמנים מחשבים מעלה"ש לצאה"כ מ"מ פלג המנחה אפשר ויתכן שמחשבים שעה ורבע קודם השקיעה, וזו דעת הכה"ח שכל הזמנים מעלהש לצאת הכוכבים אבל פלג המנחה שעה ורבע קודם השקיעה.
וחוץ מזה אני כתבתי ליישב ע"פ דברי הגר"א ודרך זו סוברת שאת אורך השעות מחשבים מהנץ עד השקיעה ולפיכך כל שעה היא 60 דק' הגם שהיום הוא מעלה"ש עד צאת הכוכבים וע"כ גם סוף זמן ק"ש וסוף זמן תפלה וכל הזמנים שתחלתם מעלה"ש ומשם מחשבים ג' שעות וד' שעות אותם שעות הם שעות קטנות מהנץ עד השקיעה.
ודרך זו כתובה בגר"א ולאמת לא נראה דלזה כונו האחרונים גם פשטות לשון השו''ע והאחרונים לא נראה כן והיא דרך מחודשת של הגר"א וכבר כתבתי שהאמת נראה כדרך השניה, אבל לכתוב שלא יתכן בום פנים ואופן והגר"א שהיה בקי בתכונה וכל זמני הגצ' ס"ל דרך זו ולא דחאה כלל וכלל.
 
נגד המציאות לגמרי, כי ביום בינוני יש 12:00 מהנץ לשקיעה ולא מעה''ש עד צה''כ, וכידוע שהתרה''ד טעה בזה.
כבודו צודק לגמרי וכבר הערתי שלא היו בקיאים בחכמת התכונה, אבל מה נעשה שכך הבינו כל האחרונים וע"כ כתבו שפלג המנחה הוא ג' דק' קודם השקיעה ומבואר בדבריהם שכך ס"ל כדברי תרה"ד, ואצין כאן כל האחרונים שכתבו ג' דק' קודם השקיעה וע"כ הבינו כן וא"א לפרש דס"ל 90 דק' צאת הכוכבים דא"כ הוא 3.75 ואלו האחרונים, עולת שבת סי' רס''ז סק''א, מג"א סי' רס"א סק"י ובמחצה"ש שם, מלבושי יו''ט סו''ס רס''א, א''ר שם, תוספת שבת שם סקי''ב, מאמ''ר שם סק''ד, דגמ''ר על המג''א, בגדי ישע שם ס''ב, באה''ל שם ס''ב ד''ה להקדים, ערה''ש שם ס''י.
ואלו האחרונים שמבואר להדיא בדברים דס"ל כטעות של תרה"ד, מג''א סי' תנ''ט סק''ג, הגר''ז שם ס''י, א''ר סי' רס''ז סק''ה,ובאה''ל סי' רס''א ס''ב ד''ה להקדים. אבל גם כל האחרונים האחרים שכתבו ג' דק' קודם השקיעה ע''כ ס''ל כתרה''ד דדחוק מאד לומר דס''ל כדרך הראשונה שכתבנו ע''פ הגר''א.
ולמעשה אני לא מצאתי מי שכתב שפלג המנחה מחשבים שעה ורבע קודם צאת הכוכבים ושהוא 18 דק' קודם השקיעה זה לא בנמצא, והגם שכיום נודע לנו שדברי תרה"ד טעות הם אבל האחרונים הבינו שאינו טעות, וא"ר עצמו התיחחס לדברי הלבוש שכתב שדברי תרה"ד טעות וכתב שדברי תרה"ד נכונים וצודקים ולא רצה לסמוך על התוכנים.

הכלל העולה: דאנן כיום ידעינן שזו טעות אבל עד הדור האחרון וקצת קודם כולם חשבו שדברי תרה"ד אמת לבד מהלבוש הגר'א והפר''ח שהעירו על תרה''ד בזה, אבל כל שאר האחרונים ס''ל כדבריו, וא"כ כשמדליקים נרו שבת קודם ג' דק' לפני השקיעה לדברי כל האחרונים הללו הוא ברכה לבטלה ולית דחש לה וע"כ התקבל באופן ברור דלא כשיטת ר"ת.
 
טעות! עי' בקונטרס דבי שמשי לפר"ח כתב דהגם שאת כל הזמנים מחשבים מעלה"ש לצאה"כ מ"מ פלג המנחה אפשר ויתכן שמחשבים שעה ורבע קודם השקיעה,
נו מצוין, זה בדיוק תואם את מה שכתבתי לא הבנתי מה אתה רוצה
דרך אגב, שיטת הפר''ח בקונטרס דבי שמשי שמיל הוא 24 דק', וא''כ צאת הכוכבים הוא 120 דקות (!!) אחר השקיעה, קצת מופרך... ופלג המנחה יהיה 20 דק' אחרי (!) השקיעה, דבר שלא יתכן, כי לרוב הפוסקים: רש''י, רמב''ם, ר' יונה ועוד זמן תפילת מנחה הוא עד השקיעה בלבד, ולא יותר.
אבל ה''תרתי דסתרי'' הזה בדברי הפר''ח הוא מופרך לגמרי, כי לשיטתו יוצא שההבדל בין מנחה קטנה (שמונים מעה''ש עד צה''כ) הוא כ5 דק' בלבד (!) והרי פלג המנחה כשמו כן הוא, צריך להיות ''חצי'' המנחה, חצי הזמן שבין מנחה קטנה לשקיעה/צאת הכוכבים.
וזו דעת הכה"ח שכל הזמנים מעלהש לצאת הכוכבים אבל פלג המנחה שעה ורבע קודם השקיעה
זה לא מדויק, כי הכה''ח כתב כן גם לגבי מנחה קטנה, כי פלג המנחה בהכרח חייב להיות חצי הזמן שבין מנחה קטנה לשקיעה/צאה''כ, וכ''ז נוגד לגמרי את הגמ' שפלג המנחה הוא 10:45 זמניות אחרי תחילת היום ונפסק כן בשו''ע. מסתמא דעת הכה''ח להקל בזה גם לענין סוף זמן תפילה, ומ''ש בסימן פט להחמיר מעה''ש עד צה''כ אפשר שהוא רק לכתחילה או מהיות טוב, אבל מעיקר הדין ס''ל דאפשר לסמוך עך הגר'א בדרבנן, ובפרט שמ''ש לענין פלה''מ הוא ע''פ מנהג י-ם שהיה בזמנו, ע''פ הגרימ''ט זצ''ל, והוא סובר לחשב כל זמני היום לפי הגר''א, חוץ מסוזק''ש, וטוב להחמיר גם בסוז''ת
ובפרט, תמוה ביותר לומר שיהיו 2 מערכות של שעות זמניות, אחת לזמן ק''ש ותפילה, ואחת לזמן מנח''ק ופלה''מ וכו' והראשון שהמציא את זה הוא הפר''ח בקונטרס דבי שמשי, ולא נמצא שום פוסק שסבר כמותו, מלבד באלו שחששו לחומרא בלבד לב' השיטות כמו הכה''ח הנ''ל ושמא הסתפקו הלכה כמי וכו' כמו שיש חוששים לגאונים בע''ש ולר''ת במו''ש, וצ''ע.
תדע, דהכה''ח בהלכות חנוכה, כותב לחשב פלג המנחה לפי צאה''כ, וצ''ע
ודרך זו כתובה בגר"א ולאמת לא נראה דלזה כונו האחרונים גם פשטות לשון השו''ע והאחרונים לא נראה כן והיא דרך מחודשת של הגר"א וכבר כתבתי שהאמת נראה כדרך השניה, אבל לכתוב שלא יתכן בום פנים ואופן והגר"א שהיה בקי בתכונה וכל זמני הגצ' ס"ל דרך זו ולא דחאה כלל וכלל.
לא זכיתי להבין כלל את דבריך
בקיצור: לא יתכן כלל בשופו''א, שצאה''כ יהיה 72 דק' אחרי השקיעה, ומאידך פלג המנחה יהיה 3 דק' לפני השקיעה
 
נערך לאחרונה:
כבודו צודק לגמרי וכבר הערתי שלא היו בקיאים בחכמת התכונה, אבל מה נעשה שכך הבינו כל האחרונים וע"כ כתבו שפלג המנחה הוא ג' דק' קודם השקיעה ומבואר בדבריהם שכך ס"ל כדברי תרה"ד, ואצין כאן כל האחרונים שכתבו ג' דק' קודם השקיעה וע"כ הבינו כן וא"א לפרש דס"ל 90 דק' צאת הכוכבים דא"כ הוא 3.75 ואלו האחרונים, עולת שבת סי' רס''ז סק''א, מג"א סי' רס"א סק"י ובמחצה"ש שם, מלבושי יו''ט סו''ס רס''א, א''ר שם, תוספת שבת שם סקי''ב, מאמ''ר שם סק''ד, דגמ''ר על המג''א, בגדי ישע שם ס''ב, באה''ל שם ס''ב ד''ה להקדים, ערה''ש שם ס''י.
אז ישנם 2 דרכים:
א) או שאותם אחרונים סוברים שצה''כ הוא 90 דק' אחרי השקיעה
ב) או כדבריך:
ואלו האחרונים שמבואר להדיא בדברים דס"ל כטעות של תרה"ד,
שהם טעו בטעות התה''ד, ואז אכן פלה''מ ביום בינוני יצא 3 דקות לפני השקיעה (לפי טעות התה''ד)
ולמעשה אני לא מצאתי מי שכתב שפלג המנחה מחשבים שעה ורבע קודם צאת הכוכבים ושהוא 18 דק' קודם השקיעה
לכאו' אפשר לדייק כן מדברי הריטב''א, שבניגוד לרמב''ן והרשב''א בריש ברכות ובדף כז. שם לא הזכיר שפלג המנחה הוא שתות מיל (3 או 3.75 דק') לפני השקיעה הראשונה, ורק הזכיר שפלג המנחה הוא סמוך לשקיעה
אפשר לדייק כן גם מדברי המאירי, שכתב שבפלג המנחה החמה מתחילה לשקע ואינה נראית לרוב בני אדם, אבל בשיטת המאירי גופיה יש ראיות שסובר לחשב מהנץ עד השקיעה, ושהוא סובר כהמנחת כהן שצה''כ דר''ת הוא לפני ד' מיל
כן מוכח להדיא מדברי השו''ע שהביא את דברי הגמ' בברכות כז: ''מעשה שהתפללו ערבית של מוצ''ש וכו' וזרחה חמה'' איך אפשר להתפלל ערבית ב-3 דק'?? והרי מוכח מדברי השו''ע שפלה''מ הוא 1:15 זמנית לפני צאה''כ (חוץ מהמנחת כהן דהבין בשו''ע כהגר''א מהראיה שהבאתי, אך כאמור לענ''ד אין ראיה, ויעויין בספר 'זמנים כהלכתם שהאריך בזה כדבריי) וכ''כ המ''ב בכמה מקומות, אבל אם פלה''מ הוא 18-22 דק' לפני השקיעה המישורית, הרי בושאי שניתן להתפלל ערבית בזמן זה, ושתזרח החמה לאחמ''כ,ויתכן שהמנח''כ נסמך ע''ד התרה''ד ובפרט שגם המח''כ בעצמו טעה במציאות כנודע ואכמ''ל בזה
זה לא בנמצא, והגם שכיום נודע לנו שדברי תרה"ד טעות
אבל בכל זאת לענין סוף זמן ק''ש, רבים מחשבים מעה''ש 72 עד צה''כ 72, ולא מעה''ש 90 עד צה''כ 90 כשיטת הרמב''ן והרשב''א
הכלל העולה: דאנן כיום ידעינן שזו טעות אבל עד הדור האחרון וקצת קודם כולם חשבו שדברי תרה"ד אמת
ממש לא, קודם כל ברוב מדינות אירופה חישבו את ר''ת לפי המנחת כהן שצה''כ הוא 30-60 דק' אחרי השקיעה, לפי ראיית 3 כוכבים באותו מקום, ובכהרח שפלג המנחה יהיה מוקדם בהרבה
וגם אשפר לסבור במנין שעות היום כהגר''א והלבוש והמנחת כהן, ולסבור כר''ת, והמנח''כ והלבוש גופיה יהיו ראיה לזה שסוברים כר''ת ולדידהו הוי פלג המנחה 1:15 לפני השקיעה, וכ''ה בקונטרס דבי שמשי להפר''ח
לבד מהלבוש הגר'א והפר''ח שהעירו על תרה''ד בזה, אבל כל שאר האחרונים ס''ל כדבריו, וא"כ כשמדליקים נרו שבת קודם ג' דק' לפני השקיעה לדברי כל האחרונים הללו הוא ברכה לבטלה ולית דחש לה וע"כ התקבל באופן ברור דלא כשיטת ר"ת.
ע''ז כבר עניתי למעלה 5 מהלכים יש בזה:
א) למנות את פלג המנחה 1:15 לפני השקיעה ובכ'ז לסבור כר''ת בצאה''כ כהלבוש ומנחת כהן, ויהיה הבדל בין פלג המנחה לצה''כ כ2.27, ולמ''ד צה''כ 90 דק' אחר השקיעה, יהיה ההפרש כ-2:45, ומ''ד צה''כ הוא 2:00 אחר השקי' (שיטה מאוד תמוהה ולא מציאותית, אבל לכאו' קיימת גם אם לא מובנית) יהיה ההפרש 3.15 שעות שוות, ובקיץ זה יהיה מעל 4.00, וזה קצת קצת תמוה, ועי' בדברי חמודות על הרא''ש בברכות כז. ומה שתמה ע''ז שם, עי'ש.

ב) שמא צאת הכוכבים דר''ת הוא לפני 72 דק', בראיית 3 כוכבים בינונים פשוטים כשיטת המנח''כ והחתם סופר ועוד, וכמו שהיה נהוג ברוב קהילות אירופה, בלוחות ר''נ אדלר צאת הכוכבים דרבנו תם נע בין 45 ל60 דק' אחרי השקיעה, ובין המשמות מתחיל כ17-19 דק' לפני כן

ג) דעת השו''ע שפלג המנחה הוא 18-22 דק' לפני השקיעה (תלוי בעונות השנה, אמנם בשיא החורף זה יוצא רק 3-5 דק' לפני השקיעה אם מחשבים לפי ''מעלות'') המישורית, ובאיזורי ההרים זה יוצא 23-27 דק' לפני כי השקיעה מאוחרת ב4-6 דקות
ד) מי שאינו בקי בשיעור רבנן מדליק כשהחמה בראש האילנות, שזה כ30-35 דק' לפני השקיעה המישורית בערך (אמנם יש לציין שיש טוענים שהזמן הנ''ל הוא דק' בודדות לפני השקיעה, ויתכן שכך דעת השו'ע, מ''מ כיון שמרן הש''ע לא גילה דעתו בזה להדיא נראה דאפשר לסמוך על הזמן דחצי שעה)

ה) יש פוסקים שסוברים שאפשר לקבל שבת 2:00 לפני צה''כ דר''ת שהיינו כ48 דק' לפני השקיעה המישורית, וכ-52 דק' לפני השקיעה בהרים בערך. עוד מעניין לדעת שהפוסקים דס''ל שצה''כ הוא 1:30 אחרי השקיעה (הרמב''ן הנ''ל ועוד) הרי ש-2:00 לפני הלילה שמובא באחרונים (רמ''א, מ''א ועוד) זה יוצא 30 דק' לפני השקיעה, בדיוק סמוך לשקיעה שאז י''א שהוא זמן שהחמה בראש האילנות - ושמא מקורם לקבל שבת 2.00 לפני צה''כ אף שהוא קודם הפלג הוא מהגמ' הנ''ל, דא''ל רבה דמי שאינו בקי וכו', ולפי הסוברים שהוא 2:00 אחרי השקיעה, הרי שניתן לקבל שבת מהשקיעה וזה תואם לד' הרמב''ן שהביא השו''ע ברסא שזמן ק''ש מתחילת השקיעה, ולפי''ז חמה בראש האילנות הוא ממש 1-2 דק' לפני השקיעה, ושפיר הוי ב' שעות קודם הלילה

רק אציין, שאני מסכים עקרונית שלא קיבלנו את שיטת ר''ת מעיקר הדין, והדיון מיותר, רק שלענ''ד אין ראיה ממה שאנחנו מדליקים 10-30 דק' לפני השקיעה בע''ש שאנחנו לא נוקטים כר''ת, ובפרט שמבואר בקוטרנס דבי שמשי לפרי חדש, שגם בזמן שהיו נוהגים כר''ת היו מקבלים שבת בשקיעה ולפניה
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון