• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הגהות בתפילות ימים נוראים

אין שם חדש.
סיכם את שיטות האחרונים.
ולא התייחס לזה שזה הגהת האחרונים מסברתם הרחבה נגד כל הראשונים...
שלום עליכם טובה וברכה!
אחר דרישת שלומו וטובתו כל הימים
אם דורש כת"ר לחקר האמת לדעת את שלום הכתוב על מה ולמה כנ"ל בדברי האמור של מעלתו ע"ד האר"י החי
לך נא ראה מש"כ בספר "תיקון תפילה" "נשמת חיים" (ח"א) בהקדמה עמ' 29 והלאה
בברכה שנזכה לקבל האמת ממי שאמרה
 
אין שם חדש.
סיכם את שיטות האחרונים.
ולא התייחס לזה שזה הגהת האחרונים מסברתם הרחבה נגד כל הראשונים..
הרב יוסף מזרחי שליט"א סבירא ליה שהאחרונים יכולים להגיה נגד הראשונים, וכפי שהאריך בקובץ רב ברכות [כמדומני חלק ה'] בענין שהשלטון והשלטן, שאע"פ שדעת 'כל'!!!! הראשונים ללא יוצא מן הכלל שגורסים שהשלטון - מ"מ כתב שהאחרונים שהגיהו מדנפשייהו [ללא שידעו שכך דעת 'כל' הראשונים, שהרי לא היו לפניהם] דבריהם נכונים, ויש לקבלם.
דבריו ומהלכו הם שלא כדעת מרן מאור עינינו זצ"ל שפסק לומר 'שהשלטון', דסבירא ליה שאין דברי האחרונים נחשבים במקום דברי הראשונים.

ואכן לפי דבריו, בודאי שיש להוסיף את המשפט 'בהביאך את מי המבול וכו''. וכנראה מרן זצ"ל לא עמד בנוסח זה שהוא נוסח הראשונים ולא נתן דעתו לזה, אבל לפי האמת - ודאי שגם הוא יודה שיש לומר משפט זה, לפי כללי הפסיקה שהנחילנו.
 
שלום עליכם טובה וברכה!
אחר דרישת שלומו וטובתו כל הימים
אם דורש כת"ר לחקר האמת לדעת את שלום הכתוב על מה ולמה כנ"ל בדברי האמור של מעלתו ע"ד האר"י החי
לך נא ראה מש"כ בספר "תיקון תפילה" "נשמת חיים" (ח"א) בהקדמה עמ' 29 והלאה
בברכה שנזכה לקבל האמת ממי שאמרה
האם הרב יוסף מזרחי מודע לזה שבשמונה שערים כת"י של מהרח"ו בג' מקומות כתוב במקום 'בעשן' - 'כעשן' תכלה [כמו שהוא בסידור רפ"ד ושאר הראשונים]?
אם כן - מדוע הוא לא משנה בסידור שלו?
אם לא - נא להודיעו שישנה משום מעלת האר"י החי

למותר לציין שדעת מרן מאור עינינו שיש לומר 'כעשן' למרות שלא ראה את דברי מהרח"ו הנ"ל, וחכם עדיף מנביא.
 
האם הרב יוסף מזרחי מודע לזה שבשמונה שערים כת"י של מהרח"ו בג' מקומות כתוב במקום 'בעשן' - 'כעשן' תכלה [כמו שהוא בסידור רפ"ד ושאר הראשונים]?
אם כן - מדוע הוא לא משנה בסידור שלו?
אם לא - נא להודיעו שישנה משום מעלת האר"י החי

למותר לציין שדעת מרן מאור עינינו שיש לומר 'כעשן' למרות שלא ראה את דברי מהרח"ו הנ"ל, וחכם עדיף מנביא.
אך דע עקא שראשית ואחרית דבר, שאני סמוך ובטוח בלבב שלם בדבר הזה כולו, שבוודאי ובוודאי לא בכוונה תחילה ח"ו מכוון הוא להעלים מעיני הציבור הקד' את דעתו דעת עליון של מאור הגולה הרי"ח הטוב שצ"ל "בעשן" ולא 'כעשן' מפורש ללא עוררין ספרו "תיקון תפילה" עיי"ש וא"כ אחריו נגרר הרב מזרחי הנ"ל ותו לא מידי ולא עליו תלונתו כי נתלה הוא באילן גדול,
ולא עליו כלל ועיקר תלונת כי כתב בשער בכריכה במבוא ובהקדמה שהסידור ע"פ הבא"ח והרוצה להתעקש יתעקש
בברכה
 
תוכחת מגולה מאהבה מוסתרת
עולם הפוך ראיתי עליונים למטה תחתונים למעלה
והעיקר הוא שלא לומר במידת הענווה ובפה מלא ואנוכי לא ידעתי בלתי היום מש"כ בתיקון תפילה
אבל גם זה לא פלא כי מי שכותב בגאווה ובוז מפורש: "כנראה מרן זצ"ל לא עמד בנוסח זה שהוא נוסח הראשונים ולא נתן דעתו לזה"
אז זכותו המלאה ורצונו עז להתיר לעצמו לשאול שאלות על חכמים מדורות קודמים, בבחינת אם ראשונים וכו'
ובכ"ז הלימוד זכות היא, שאין לו את הספר "תיקון תפילה", דמאי נפשך אם היה לו, הוא לא היה כותב קובץ רב ברכות, אלא "תיקון תפילה" וד"ל ואכמ"ל
בברכה אורייתא קא מרתח ליה
 
והעיקר הוא שלא לומר במידת הענווה ובפה מלא ואנוכי לא ידעתי בלתי היום מש"כ בתיקון תפילה
אה"נ, אין לי את הספר תיקון תפלה.
הוא לא נמצא באוצר החכמה משום מה, למרות ששאר ספרי הרב מזרחי נמצאים שם, ולכן לא עליך תלונותי כי אם עליו.
ניתי ספר ונחזי.
 
אבל גם זה לא פלא כי מי שכותב בגאווה ובוז מפורש: "כנראה מרן זצ"ל לא עמד בנוסח זה שהוא נוסח הראשונים ולא נתן דעתו לזה"
אז זכותו המלאה ורצונו עז להתיר לעצמו לשאול שאלות על חכמים מדורות קודמים, בבחינת אם ראשונים וכו'
דברי הבל ורעות רוח כתבת כאן. אין כאן לא גאווה ובוז לומר שמרן זצ"ל לא עמד בנוסח זה, שהרי לא דן בו בכל ספריו. ולפי הכללים שמסר לנו הוא ז"ל, ודאי שכך היה מורה, וכמו ששינה את הנוסח 'שהשלטון', וכן 'כעשן', ואין בין זה לזה מאומה.
וגם לומר שאם הבא"ח היה רואה שבשער הכונות הנדפס יש ט"ס היה חוזר בו - אין לך דבר אמיתי גדול מזה, וכל מי שמנסה ליישב ולהעמיד דעתו ונוסחתו בכח - אין בינו לבין האמת ולא כלום.
ואדרבה אם ראשונים [מהרח"ו שכתב 'כעשן', ו'כל' הראשונים שכתבו 'שהשלטון' ו'בהביאך את מי המבול'] כמלאכים וכו'.
ופלא שמי שמצדיק את החולק על 'כל' הראשונים ומקיים נוסח האחרונים, מעיז לכתוב על מי שמקיים את נוסח כל הראשונים - 'אם ראשונים וכו''.
עולם הפוך ראיתי.
 
מ"מ הוא אשר דיברתי עוד מקדמא להרב בני בני בעמוד 29 והלאה בהקדמה לתיקון תפילה נשמת חיים עיי"ש
ועוד מוסיף והולך כמו שהגר"י יוסף דבק באביו הגדול ללא כחל וסרק ולא תמיד התשובות מוצאי חן בעיני מ"ד אבל כולם עונים מקודש מקודש שהוא אחר אביו הגדול הולך באש ובמים בלי שטיקים וטריקים וכן הלאה על הגר"י הלל שדבק בהאר"י החי בח' שערים ללא כחל וסרק ללא בלבולים וחוכמות מיותרות ולא תמיד על השאלות יש תשובות לאחת ולתמיד ולקבלם לא בהכריח אבל כולם עונים ואומרים הוא אחר האר"י החי הולך והן על הגאון הגרי"ח סופר שהולך אחר ראש משפחתו הכה"ח וכותב השכם והערב לישב ואפי' לכמה זה נראה בדוחק עצום אבל כולם עונים אחריו מקודש כי אחר ראש משפחתו אזיל ליה וכן הגר"ב שמואלי שהולך ומחזק בתורה שבע"פ ובכתב את מנהגי בית אל לדורותיה אבל לעצור במילים אוכל שהוא הולך אחר מנהגי בית אל ותו לא ותשקוט הארץ וכן נלע"ד על מו"ל סידור עוי"ח ועדין למרות שלא ידעתי ולא שמעתי בלתי היום כ"ש להבין בדעת הבא"ח אחרת ממנו בכ"ז כולם יודעים שהוא אזיל ליה אחריו וזה מנהגו של עולם ואין חדש תחת השמש והדברים ידועים ומקווה שנפלו על אוזן נאמנת
בברכת כט"ס
 
אה"נ, אין לי את הספר תיקון תפלה.
הוא לא נמצא באוצר החכמה משום מה, למרות ששאר ספרי הרב מזרחי נמצאים שם, ולכן לא עליך תלונותי כי אם עליו.
ניתי ספר ונחזי.
שוב התבוננתי, שספר תיקון תפלה הוא של הבא"ח, ואותו יש באוצר החכמה.
כוונתי היתה לספר 'נשמת חיים' של הרב יוסף מזרחי שהוא אינו באוצר החכמה.
ראיתי כעת בספר תיקון תפלה, ושם כתב שצ"ל 'בעשן' ולא 'כעשן'.
אולם זה לא אומר מאומה מחמת שאכן כך היה כתוב בדפוסי שמונה שערים, אולם בהגלות נגלות שט"ס הוא - מה יש להתעקש על זה?
גם מורנו הרב שליט"א שצועד תמיד בדרך אביו מאור עינינו, מודה שאם נמצא ט"ס באחד הספרים שעליהם סמך מרן זצ"ל - יש לעשות כמו האמת ולא כמו הטעות. אין מי שסובר אחרת.
אפשר לומר בפה מלא שדעת הבא"ח היא לומר 'כעשן' ולא 'בעשן' כיון שכך דעת האר"י, וכך צריך לומר כל מי שהולך בדרכו של הבא"ח.
 
הבא"ח הביא משם פוסק אחר עיי"ש את הגירסה הזו וא"כ ודאי ס"ל שכן צ"ל וכן נהגו כל חכמי בבל ותלמידי הבא"ח לדורתיו עד כאן רזא דיחודא
מה שטענו לא הודה לו.
הרי אלף פוסקים לא שוים למלה אחת של רבינו האר"י [עכ"פ לדעת הבא"ח].
האם הבא"ח חולק על רבינו האר"י? הרי כל משנתו היא לברר הדק היטב היטב הדק את דברי רבינו האר"י ובתר שיפולי גלימתו אזיל, אז כשנודע דברי מהרח"ו בעצמם מכתי"ק - מה ההתעקשות להשאר בנוסח המשובש?? יש גבול לכל עיקשות!
[בתור הוספה, יש לידע שהנוסח 'כעשן' הוא נוסח כל ישראל מזמן הגאונים והראשונים, ונוסח מהרח"ו בסה"כ 'מקיים' את נוסח הראשונים, ויש כאן תרתי ותלת לטיבותא, אז לעשות גם נגד כל הראשונים וגם נגד רבינו האר"י??]
 
שלום עליכם טובה וברכה!
אחר דרישת שלומו וטובתו כל הימים
אם דורש כת"ר לחקר האמת לדעת את שלום הכתוב על מה ולמה כנ"ל בדברי האמור של מעלתו ע"ד האר"י החי
לך נא ראה מש"כ בספר "תיקון תפילה" "נשמת חיים" (ח"א) בהקדמה עמ' 29 והלאה
בברכה שנזכה לקבל האמת ממי שאמרה
מה קשור האר"י?
אנחנו דיברנו על ההגהה של האחרונים כהרב שלמי ציבור וכיו"ב (ולא האר"י!), שמחקו מסברא הגירסא המקורית בכל הראשונים: בהביאך את מי המבול לשחת כל בשר מפני רוע מעלליהם, על כן זכרונו בא לפניך וכו'.
ע"ז ציין לי אחד הכותבים לסידור עוי"ח, ועניתיו שאין שם חדש.

ודל האר"י החי מהכא.
 
בראש השנה (התשפ"ה) שמתי לבי למ"ש בשער הכוונות שהאר"י הגיה ותקוה טובה לדורשיך, ונימוקו עמו (ע"פ הפשט כיעו"ש). אמנם הוא נגד כל כל הראשונים!
ערב טוב ומבורך!
או שיש ב' חכמים בשם הרב בני בני או שתסביר לי מה כוונת כת"ר בדברים אלו
בברכת בטוב תלין
 
מה שטענו לא הודה לו.
הרי אלף פוסקים לא שוים למלה אחת של רבינו האר"י [עכ"פ לדעת הבא"ח].
האם הבא"ח חולק על רבינו האר"י? הרי כל משנתו היא לברר הדק היטב היטב הדק את דברי רבינו האר"י ובתר שיפולי גלימתו אזיל, אז כשנודע דברי מהרח"ו בעצמם מכתי"ק - מה ההתעקשות להשאר בנוסח המשובש?? יש גבול לכל עיקשות!
[בתור הוספה, יש לידע שהנוסח 'כעשן' הוא נוסח כל ישראל מזמן הגאונים והראשונים, ונוסח מהרח"ו בסה"כ 'מקיים' את נוסח הראשונים, ויש כאן תרתי ותלת לטיבותא, אז לעשות גם נגד כל הראשונים וגם נגד רבינו האר"י??]
לולא החרשתי שכל החכמים הבבלים ההולכים לאור תורת הבא"ח לא היו יודעים מהומה מדברי תורת הח"ן וכתבי האר"י החי
אבל מה נעשה שמדובר בחכמים וסופרים שהיו בקיאים הדק היטב בכל דברי תורת הסוד
ובכ"ז אמרו מה שאמרו הן בתורה שבע"פ שעלו חזנים במחוזותיהם והן בתורה שבכתב בסידורים שהו"ל ע"י
בטוב ילין מור וברחמים יקיץ מור
 
לולא החרשתי שכל החכמים הבבלים ההולכים לאור תורת הבא"ח לא היו יודעים מהומה מדברי תורת הח"ן וכתבי האר"י החי
אבל מה נעשה שמדובר בחכמים וסופרים שהיו בקיאים הדק היטב בכל דברי תורת הסוד
ובכ"ז אמרו מה שאמרו הן בתורה שבע"פ שעלו חזנים במחוזותיהם והן בתורה שבכתב בסידורים שהו"ל ע"י
בטוב ילין מור וברחמים יקיץ מור
אתה חוזר שוב ושוב על דברים ללא טעם וללא להתייחס לעיקר.
מדובר בכת"י של מהרח"ו שהתגלה בשנים האחרונות שלא היה ידוע לכולם.
מה יש לך להשיב על זה??
 
זה מה שאני עונה, כל החכמים ההולכים לאור תורת הבא"ח ויודעים הדק היטב מדברים אלו
אומרים בענן ולא כענן פוק חזי שאל אביך ויגדך זקנך ויאמרו לך
ודרך אגב להזכירך שישנו הרבה דברים שכתוב בח' שערים והבא"ח לא שינה בעירו לעשות כדברי האר"י אלא הניח להם לעשות כמנהגם
בקיצור אין חדש תחת השמש וגלגל חוזר בעולם
בקיצור: אולי זה מה שרצית לשמוע כי לא ע"ז תרעש ותרגז בטנך שיש עדין אנשים רבים שהולכם ראש בקיר אחרי פסקי הבא"ח
 
למה לך האי לקטרג על בנ"י, הרי הם בס"ה עובדים את ה' דרך תורת הבא"ח
כמו התלמידים של כל החכמים הם העובדים את ה' לפני מה שחונכו וגידלו
ברוך ה' ישתבח שמו לעד עדין בכ"ז לא מדובר בפוליטקאי או בעל שררה או כבוד וגינוני פרסום ויחצנות של בגד ורכב ומשב"ק
 
חזור
חלק עליון