• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הגומל לנשים בדעת מרן זצ"ל

טוב, הייתי נוכח באיזה הספד שהרב חיים רבי שליט"א הספיד, ודיבר על עניני צניעות, ושבדורנו האשה היוצאת לרחוב צריכה להתכער בכל מיני כיעור השייכים וכיוצ"ב, ובשעה שהיה מדבר נכנס חכם שלום נ"ע, ולאחר מכן חכם שלום דיבר ושפך עליו אש וגופרית פחד פחדים...
ואתה דע לך!
אשמח להקלטה או שכתוב [שתי הצדדים לא נשמעים אמינים, אף הרה"צ הגר"ח רבי מהחמירים בצניעות (בחוצות) אינו מהתמיהים, והוא מקובל בקרב הגדולים)

גם למש"כ כאן שאינו הולך עם אשתו ברחוב אשמח למקום שכתב כן?

לעצם הנושא נשים צנועות מאד הן מעצמן לא בנח לברך הגומל בקול רם
 
הדברים הללו שכתב הרב חיים רבי לא עולים בקנה אחד עם מה שכתב מרן בחזון עובדיה שאדרבה שם דחה דברי הרב יוסף ידיד הלוי.
ואגב, פסק הלכה שהורה לי מרן הראשון לציון שליט"א לפני שבע שנים דנתי בהלכה לגבי ילד שאביו ל"ע היה חולה במחלה הסופנית, ונפטר לבית עולמו לאחר ייסורים קשים. ובהיות הילד בר מצווה, שאל האם מותר שאמו תיכנס לבית הכנסת ותברך עליו ברכת ברוך שפטרני. וענה לי מרן שליט"א דרך הטלפון שתיכנס לבית הכנסת, תניח ידה ותברך עליו ותצא לאחר מכן.... ומצאתי לאחר זמן סיוע לדברי קודשו מהיכן לקח דברים אלו, מהחזון עובדיה שמדבר על כך (הגומל לנשים) בהערה...
 
גם למש"כ כאן שאינו הולך עם אשתו ברחוב אשמח למקום שכתב כן?
מכיון שהיה זה בשיעור לפני זמן מה איני מתכון לעבור על כל שיעוריו הרבים של הרב רבי
ולכן תוכל לאמת אצלו בטל' בבית הוראה כל יום בין 1 ל2 וחצי
035011150
 
מצורף מתוך ואין למו שהקיף קצת הנושא של קול באשה וגם דן על הגומל.

ולכל מאן דבעי
דעת הגרח'ק בענין הליכה ברחוב כמו הגאון הרב רבי שליט'א עכ'פ לכתחילה
1666813246891.png
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_ואין למו מכשול - ח - ישראל, אברהם_138_157.pdf
    31.4 MB · צפיות: 3
א. לא שמענו שכך הלכה. ב. מח' ראשונים על דיבור המביא לקירבה, אבל על דיבור בעלמא מי שמענו?!
לפי מה שזכור לי, בספר המאורות כותב שאשה לא תקרא מגילה משום קול באשה ערוה, והב"ח בסי' רעא כותב דמה"ט לא תוציא י"ח בקידוש.
 
יתכן שהטעם בזה משום הטעמים שבמגילה, שהם כזמר, ואאלת"ה כמו שצידד ביחו"ד ח"ג סי' נא בהע' (וכמשמעות הב"ח סי' רעא שהביא, אם כי לא מחייב שבא מצד קול באשה ע"ש), ראה שם שהקשה מגמ' מפורשת גבי קה"ת וכו'. ע"כ. ובאבות אמרו אל תרבה שיחה עם האשה, הא מיעוט לצורך שרי.
[ושמא אפשר להוסיף ולחלק, בין כשיושב ומכוין לצאת יד"ח בכל מילה, לבין שמיעה בעלמא כלאח"י, דאל"כ לא שבקת חיי לכל בריה]
ועכ"פ לא מצינו בפוס' למי שהעיר כן לגבי ברכת הגומל
 
אמנם כשאין מי שיוציא י"ח נ"ל שבחזו"ע פורים כתב להתיר
יתכן שהטעם בזה משום הטעמים שבמגילה, שהם כזמר, ואאלת"ה כמו שצידד ביחו"ד ח"ג סי' נא בהע' (וכמשמעות הב"ח סי' רעא שהביא, אם כי לא מחייב שבא מצד קול באשה ע"ש), ראה שם שהקשה מגמ' מפורשת גבי קה"ת וכו'. ע"כ. ובאבות אמרו אל תרבה שיחה עם האשה, הא מיעוט לצורך שרי.
[ושמא אפשר להוסיף ולחלק, בין כשיושב ומכוין לצאת יד"ח בכל מילה, לבין שמיעה בעלמא כלאח"י, דאל"כ לא שבקת חיי לכל בריה]
ועכ"פ לא מצינו בפוס' למי שהעיר כן לגבי ברכת הגומל
ברור שלהלכה לא קיי"ל כהב"ח, והרי מרן השו"ע פסק שאף מוציאות במגילה ודלא כהבה"ג [אם איני טועה]. וחילוקו של כת"ר מסתבר מאד, שאף להב"ח הכא שפיר דמי.
ואגב זכורני שהרב רצאבי כ' שהם לא נהגו בברכה זו מהטעם של צניעות.
 
נשאלתי, שלכאורה לפי דברי החזו"ע למה נשים לא יברכו הגומל לאחר כל נסיעה 72 דקות או לאחר כל חולי שעלו למיטה, ולמה לא נוהגים כן, וצל"ע, אשמח לתשובה.
מה הפירוש? בוודאי שצריכות לברך. רק שיוצאות יד"ח מאדם שעולה ומברך.
כל שבוע יש הרבה שנוסעים, ולא כולם מברכים. רק בד"כ אחד עולה ומוציא יד"ח את כולם.
 
מה הפירוש? בוודאי שצריכות לברך. רק שיוצאות יד"ח מאדם שעולה ומברך.
כל שבוע יש הרבה שנוסעים, ולא כולם מברכים. רק בד"כ אחד עולה ומוציא יד"ח את כולם.
פוק חזי שאין נוהגים כן בכלל ואף אישה שנוסעת 72 דקות לא באה לעזרת נשים לצאת ידי חובה, ומעולם לא שמענו מעוררים על זה, וע"ז צ"ב.
ומסתבר שמשום תדירות החיובים האלו לא הטריחו נשות ישראל הטרודות בטיפול בילדיהן וכו' וכו' להגיע בכל שבת לביהכנ"ס, ודוק. [משא"כ בלידה...]
 
נשאלתי, שלכאורה לפי דברי החזו"ע למה נשים לא יברכו הגומל לאחר כל נסיעה 72 דקות או לאחר כל חולי שעלו למיטה, ולמה לא נוהגים כן, וצל"ע, אשמח לתשובה.
מצורף מש"כ בזה בשו"ת ברכת יהודה ח"א סי' ח'. וכן ניתן לראות כאן מש"כ בשו"ת הנ"ל ח"ז סי' ל"ז.
 

קבצים מצורפים

  • ברכת יהודה חלק א סימן ח.PDF
    569 KB · צפיות: 2
[שתי הצדדים לא נשמעים אמינים, אף הרה"צ הגר"ח רבי מהחמירים בצניעות (בחוצות) אינו מהתמיהים, והוא מקובל בקרב הגדולים)

גם למש"כ כאן שאינו הולך עם אשתו ברחוב אשמח למקום שכתב כן?
בקשה הקטע המסומן בין קוי הצהוב
מתוך תפארת נוי גיליון 19
1679401569363.png
 
חזור
חלק עליון