• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

הדלקה בשמן זית קרוש

כתב הגאון האדיר הרב ואזנר זצקו"ל בשו"ת שבט הלוי[1] שאף שהוא פסול להדלקה בבית המקדש כיון שאינו משקה ואין לו שם שמם [ואם נקרש לאחר ששמוהו בכלי שרת מסתפק שם אם הוא כשר להדלקה בבית המקדש], מכל מקום אין בידינו לדחותו מהדלקת נר חנוכה בהידור, כיון שהוא נמס בשעת ההדלקה על ידי האש, ואין דולק אלא שמן זית נוזלי שאורו זך וצלול יותר משאר שמנים, ואין צריך דמיון מושלם כשמן המנורה של בית המקדש לשמן של נר חנוכה. ע"כ.

ומה ששמים בשמן חומר הקרשה, דעת הגאון הרב אליישיב זצ"ל באשרי האיש[2] שאם חומר ההקרשה הוא פחות משישים מהשמן, הרי הוא בטל ויש לזה שם של שמן זית זך. ע"כ.

ודעת הגאון הרב קרליץ[3] שצריך שיהיה השמן דומה לגמרי לשמן של הדלקת המנורה בבית המקדש, ואם אינו דומה, אין בו גם הידור להדלקת נר חנוכה, אלא שהסתפק שם האם אכן שמן מוקשה פסול להדלקת המנורה בבית המקדש. ע"כ[4].

ובהליכות מועד[5] כתב אודות שמן זית קרוש, כעין צורת נרות שעוה, אפשר לכתחילה להשתמש בהם להידור מצות נר חנוכה, דאף שנקרש, מאחר שהאש יוצאת ממה שהשמן הקרוש נימוח, ונהפך שוב לנוזל, שפיר דמי, וגם בשמן כזה יש הידור של הדלקה בשמן זית. ע"כ.

וכתב מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א בילקוט יוסף[6] בזה"ל: שמן זית קרוש, כעין צורת נרות שעוה, אפשר לכתחילה להשתמש בהם להידור מצות נר חנוכה, דאף שנקרש, מאחר שהאש יוצאת ממה שהשמן הקרוש נימוח, ונהפך שוב לנוזל, שפיר דמי, וגם בשמן כזה יש הידור של הדלקה בשמן זית. עכ"ל.



[1] (ח"ט סי' קמג).
[2] (ח"ג פרק לד אות טז).
[3] בפסקי הלכות חנוכה מהגרי"א דינר פ"ט אות א).
[4] נלקח ממשנ"ב דרשו (שם).
[5] (שם עמ' רפה).
[6] (מהדורת תשע"ג, סי' תרעג הלכה ב עמ' רפה). וע"ע בחוברת ימי החנוכה בהלכה ובאגדה (להרב דוד נקי, מהדורת תשפ"ג עמ' 100).
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון