מן הסתם ידועה השאלה על מש"כ בגמ' (ברכות נז.): "אפי' ריקנין שבך מלאים מצוות כרימון", שאם הם מלאים מצוות למה קורא להם "ריקנים".
ומן הסתם גם ביארו שהפשט הוא שאפי' מי שנראה בעינינו כריקן, גם הוא באמת מלא מצוות כרימון.
וחשבתי לבאר ע"פ זה, מה הפשט במה שאומרים "מלאים מצוות כרימון" והרי רימון לכאו' לא מלא ב'מצוות' אלא ב'גרעינים', והיה צ"ל "מלאים מצוות כגרעיני הרימון".
ואפש"ל, שבאמת רימון הוא מלא ב'מצוות'! כיון שיש בו מאות גרעינים, ועל כל גרגר אפשר לברך ברכה ראשונה (ויש דעות שגם ברכה אחרונה כדין בריה), [וכן דינים נוספים כדיני קדימה ועוד], וא"כ גם הרימון הוא מלא 'מצוות', וכוונתו לומר, שאפ' אלו שנראים ריקנים הם באמת מלאים מצוות, כמו רימון שנראה ריקן ממצוות, ובאמת הוא מלא מלא במצוות.