• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

החרדים נגד יום השואה ויום הזיכרון? חס ושלום לומר כך! הגאון הרב ירון אשכנזי שליט"א מסביר

ישיבישער של מרן

Well-known member
חבר צוות

החרדים נגד יום השואה ויום הזיכרון? חס ושלום לומר כך. הרב ירון אשכנזי מסביר​

הציבור החרדי שותף מלא לזיכרון גם ביום השואה וגם ביום הזיכרון, אבל כציבור מאמין אנו מסמלים את הזיכרון בצורה שונה ומועילה יותר, על ידי אמירת תהילים ולימוד תורה לעילוי נשמת הקדושים. הרב ירון אשכנזי עונה לשאלה כיצד יש להתייחס ליום השואה וליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל​


שתף במיילshare
הרב ירון אשכנזי | כ"ו ניסן התשפ"ג | 17.04.23 10:10

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
https://forum.moreshet-maran.com/wh...יר https://www.hidabroot.org/article/1168309
כבוד הרב שלום, אם אפשר בבקשה לקבל הסבר על הגישה החרדית נגד יום הזיכרון לחיילי צה"ל ונגד יום השואה. זה נורא חשוב לי, אם אפשר להתייחס במהרה. תודה רבה.
תשובה: ראשית כל, מי קבע את העובדה שהעמדה החרדית היא "נגד" יום השואה ויום הזיכרון? חס ושלום לומר כך. רוב ככל הציבור החרדי בוודאי שמזדהה עם התחושות הקשות בימים הללו, למעט מיעוט קיצוני מאוד.
בל נשכח שאת השואה עברו כלל ישראל כולם, ללא יוצא מן הכלל. המשחית הנאצי לא הבחין בין דתי לחילוני, בין ימני לשמאלני, בין ספרדי לאשכנזי (יוון, תוניס וכדומה), הוא הבחין רק על פי תורת הגזע לאיזה עם משתייכים אנו. ההשמדה נעשתה ללא הבחנה. שם, בתוך הגטו, לא היו מחיצות בין החרדי הקיצוני לחילוני הרחוק, כולם היו יחד וביחד. לצערנו, כיום הטרנד של התקשורת הוא להדגיש את המפריד בינינו במקום את המאחד, והדברים המשותפים שלנו הם רבים לאין ערוך על המפרידים.
כנ"ל לגבי היחס לחללי מערכות ישראל. כידוע מה שפסק מרן הרב עובדיה בספר מאור ישראל (דרושים עמ' רפה), וכך כתב: "אמרו בגמרא (בבא בתרא י' עמוד ב') הרוגי לוד אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם. פירוש הרוגי לוד, הם האחים פפוס ולוליינוס, במעשה שהיה שבתו של המלך נמצאה הרוגה, וחשדו שישראל הרגוה, וגזרו גזירה להשמיד להרוג ולאבד את היהודים, ועמדו אלו ופדו בנפשם את ישראל באומרם אנו הרגנוה, והמלך הרג את אלו לבדם. אין ספק שדברים אלה כוחם יפה גם לגבי חללי צה"ל הקבורים בארץ ישראל, אשר חרפו נפשם במערכות ישראל על גאולתנו ועל פדות נפשינו, מנשרים קלו מאריות גברו. תנצב"ה". עד כאן דבריו של מרן הרב עובדיה זצ"ל. וכך הגישה האמיתית של כל גדולי ישראל האשכנזים והספרדים מאז ומעולם.
לא מזמן פורסם סרטון שצולם במהלך מבצע צוק איתן, בשמחה בה השתתף מרן הרב חיים קנייבסקי זצ"ל. אחד הדרשנים אומר באידיש שיש כעת חיילים שנהרגים בקרב, והרב קנייבסקי בוכה בדמעות ובארוכה כששומע זאת. כמו כן הסיפור שהתפרסם ביום פטירתו של הגר"ח קנייבסקי על ברוך בן יגאל, שבנו עמית נהרג במבצע צבאי, וכשנכנס ברוך בן יגאל לרב קנייבסקי, מישש את הדיסקית של עמית והחל לבכות ואמר לו "דע לך שהוא נמצא במקום הכי גבוה בגן עדן, יחד עם רבי שמעון בר יוחאי ורבי עקיבא (לכתבה המלאה https://www.hidabroot.org/article/1166763). אם כן, מי הוא שיש לו לב יהודי ולא יחרד כששומע על חייל שנפצע או חס ושלום נהרג, אחים אנחנו וזו ההרגשה האמיתית.
הסיבה שלא עומדים בצפירה אינה קשורה לחוסר הזדהות אלא לנושא מהותי אחר לגמרי. אבל לפני שאסביר את הדבר, נקדים ונאמר שבוודאי מי שנמצא ברשות הרבים צריך לעמוד בשעת הצפירה מפני "כבוד החיים", ואף שמבחינה תורנית אין בזה שום כבוד או זיכרון לנפטרים הקדושים מכל מקום ישנם אנשים רבים הנמצאים איתנו כאן ומפאת כבודם עלינו לעמוד. וכעת נסביר את נושא בהרחבה:

המנהג לעמוד דקה דומיה לזכר הנספים החל בשנת 1919 במדינות חבר העמים הבריטי, בצרפת ובארצות הברית. באותה תקופה, לאחר אבידות רבות שהיו במלחמת העולם הראשונה והשנייה, נקבע יום 11 בנובמבר כיום זיכרון לאומי עבור הנספים במלחמות אלו. אבל אפילו הם ביטלו כבר את הצפירה, כאשר ממשיכים להשמיע אותה רק בכנסיות ובבנייני משרדים. בהולנד קבעו יום זיכרון ב-4 במאי, לזכר פלישת גרמניה להולנד ב-1940, והיו עומדים בצפירה בשמונה בבוקר. נמצא שמנהג זה של עמידה בצפירה לדקה דומיה אינו אלא מנהג מובהק של הגויים. המדינה החליטה לזכור את הנספים באמצעות טקס גויי לחלוטין ואין בו שום ערך מוסף שמוסיף או מעלה לנספים עצמם, ובדור הקודם שרוב הציבור החילוני היה מורכב מאנשים דתיים שירדו מהדרך הורו גדולי ישראל לא לעמוד בצפירה וגם לא ברשות הרבים כי כולם הבינו שזה מנהג של גויים ומבחינת ההלכה אסור לנו כיהודים מאמינים לנהוג במנהגי הגויים. אין בזה שום זיכרון אמיתי לאנשים היקרים והקדושים הללו שנפלו בקרב על המדינה היהודית, ואדרבה זיכרון אמיתי הוא לימוד תורה או אמירת פרקי תהילים לעילוי נשמתם כי זה באמת מועיל, מעלה ומשמח את נשמתם הטהורה.
עם השנים, כאשר הדור הצעיר גדל לתוך ההוויה הישראלית ואינו מודע לכך שהסיבה שהחרדים אינם עומדים בצפירה היא מטעמי דת שאין אנו רוצים לנהוג במנהגי הגויים, הורו הרבנים לעמוד בצפירה כאשר אנו נמצאים ברשות הרבים כדי לכבד את הסובבים. אבל העיקר הוא לומר באותו זמן (אפשר להתחיל גם לפני ולהמשיך אחרי) פרקי תהילים או משניות, כי זה הזיכרון האמיתי והתועלת האמיתית. אנו, כיהודים מאמינים בני מאמינים, יודעים בבירור שיש לנו יכולת "לפעול" ולשמח את הנפטרים להעלות את נשמתם ולא רק לזכור אותם או את מעשיהם, ואדרבה זו הנחמה וזו צוואתם ש"במותם ציוו לנו את החיים", ואנו כהכרת הטוב על מסירות נפשם שולחים להם דברים רוחניים שישמחו ויעלו את נשמתם.
יש להוסיף שהרבנות הראשית לישראל קבעה את יום עשרה בטבת כיום הקדיש הכללי, וביום זה רבים מהציבור הדתי והחרדי אומרים קדיש לעילוי נשמת הנספים בשואה ובמערכות ישראל.
לסיכום – גם הציבור החרדי שותף מלא לזיכרון גם ביום השואה וגם ביום הזיכרון, כואב את הצעירים שנפלו, הפרחים שנגדעו באיבם, אבל כציבור מאמין אנו מסמלים את הזיכרון בצורה שונה ומועילה יותר, על ידי אמירת תהילים ולימוד תורה לעילוי נשמתם של אותם הקדושים שבמותם ציוו לנו את החיים ורצונם שנמשיך כאן לחיות כמדינה יהודית על פי התורה הקדושה כי מטעם זה הם זכו לתואר "מתים על קידוש ה'".
 
יש כאלה שממשיכים ללכת ברחוב בזמן הצפירה וטוענים שיש חשש איסור. לענ"ד אין מה להחמיר הן מצד ההלכה וגם מצד ההשקפה

מצד ההלכה יש שרוצים לאסור משום בחוקותיהם לא תלכו. אבל להלכה הדבר מותר. דידוע מה שכתב הב"י והרמ"א (יו"ד סימן קעח) בשם מהר"י קולון, שכל איסור בחוקותיהם הוא רק בדבר שיש בו פריצות בדבר שנהגו למנהג ולחוק ואין טעם בדבר, ויש לחוש שהוא משום דרכי האמורי ויש בו שמץ ע"ז. אבל דבר שנהגו לתועלת או שעושין משום כבוד או טעם אחר, מותר. עכ"ל הרמ"א. וכן דעת הר"ן והריב"ש.

ומוכח מהרמ"א שכל הטעם שיש לאסור מנהג ללא טעם, הוא משום שיש בו חשש של ע"ז. א"כ בעמידה בצפירה שיש בה איזה טעם שחושבים זאת לכבוד למתים, וודאי שלא חושבים לע"ז, לית לן בה.

וכבר האריך ביביע אומר (חלק ג' יו"ד סימן כד) בטו"ט להעמיד דעת מרן והרמ"א. וכמה טענות להקל.
מה שהקשה הגר"א ועוד כמה אחרונים מגמ' סנהדרין נב: כתבו על זה כמה תירוצים ע"ש ביבי"א (אות ג, ד). וכן יש לפסוק להלכה כדעת מרן שקבלנו הוראותיו וכ"פ עוד אחרונים. (שם אות ה, ו). ועוד שדעת היראים והרשב"א שאין לאסור מסברא כל דבר משום בחוקותיהם, אלא רק דברים הכתובים בחז"ל. והובא גם בב"י. ובעוד אחרונים להלכה. (אות ז). דעת החת"ס שאף דבר שבתחילתו היה אסור משום בחוקותיהם, אחר שנהגו בו ישראל אין בו שום פקפוק של איסור. (שם). דעת המאירי שהאיסור מן התורה הוא רק בדברים שיש בה ע"ז, אבל שאר דברים הם מדרבנן. (אות א). וכתב בשו"ת כהונת עולם שכן יש לפסוק והו"ל ספק דרבנן לקולא. (אות ג').

אתה הראת לדעת שיש הרבה סמוכין דקשוט באיסור של בחוקותיהם לא תלכו. ולכן גם בעמידה בצפירה לית בה חשש איסור. וכמובן שאין מצוה לעמוד, ועדיף לשהות בבית המדרש וללמוד. אבל מי שמצא ברשות הרבים ורואים אותו, יעמוד ויאמר פרקי תהילים לע"נ הנפטרים.

ובפרט לפי מה שכתב בשו"ת ישכיל עבדי (ח"ו בהשמטות עמ' ש אות ב) שיש עניין וקצת מקור לעמוד בדממה בזמן אבל. וז"ל שם - נוהַג רֹווֵח לסדר רגעי דומיה להבעת אבל, האם יש יסוד לזה? היסוד לזה הוא מה שנאמר בגמ' ברכות (ו ע"ב) אמר רב פפא אגרא דבי טמיא (בית אבל) שתיקותא. [א.ה. ופירש הערוך שכר האבל שתיקותא ולקבל באהבה] ז"א שהשתיקה מורה ענין השתתפות בצער האבל הכבד שאין לו תנחומין שמקבלים גזירת הבורא, בבחינת אין מי שיאמר לו מה תעשה ומה תפעל. וכן נאמר באיוב ב, וישבו אתו לאור שבעה ימים ושבעה לילות ואין דובר אליו דבר כי ראו כי גדל הכאב מאד. ז"א כי אין להם במה לנחמו עי' מצודות שם. וכן הדבר בהנוהג הזה. שיושבים רגעי דומיה להורות על גודל הכאב שאין לו תנחומין. עכ"ל ודפח"ח. והסכים עמו הגר"מ מאזוז שליט"א בספרו אסף המזכיר (ערך עמידה דום עמ' שנז. ומקור נאמן ח"ב סימן תתקלח).

וכן פסקו מרן הרשל"צ בילקוט יוסף (יו"ד סימן קעח הלכה ח').
וכן בספר החשוב הבית היהודי (ח"ד סימן מג הלכה ו) בשם מרן הרשל"צ רבינו עובדיה זצוק"ל.
וכן הובא בספר מנהגי הראש"ל (ח"ב עמוד 174) מכתב ממרן זצ"ל שאין איסור לעמוד.
ועוד האריך בזה בשו"ת אשר חנן (חלק ו, ז סימן כט) בטו"ט ע"פ ההלכה וע"פ הסברא והישרות (ומרוב חשיבות דבריו צירפתי את תשובתו).
 

קבצים מצורפים

  • אשר חנן עמידה בצפירה.pdf
    10.4 MB · צפיות: 6
חזור
חלק עליון