• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מותר להסתפר בערב ר"ח אייר שחל בשבת?

על מי הכוונה במצו"ב?
הצג קובץ מצורף 8705
גם לא זכיתי להבין מה החוצפא? לכאורה הוא משבח שהרב אומר דברים קשים בצורה פשוטה עד שנראה שאין למדנות. חסרה לי כאן איזה הקדמה וידיעה להבין מה מדובר.
חצוף לומר שאין למדנות בשיעור. כל השיעור קודש של מרן שליט"א... רק שברוב גדולתו הוא יורד לעם ומסביר. וכבר היה שאמר שאולי צריך לעשות שיעור שעתיים, כי לא מספיק את מה שרוצה לדבר... (אולי הרב @בנימין לוריא יאתר המקום המדויק שאמר כן בשיעור בלווין. או שהחברים האחרים זוכרים ויכולים לציין).
 
חצוף לומר שאין למדנות בשיעור. כל השיעור קודש של מרן שליט"א... רק שברוב גדולתו הוא יורד לעם ומסביר. וכבר היה שאמר שאולי צריך לעשות שיעור שעתיים, כי לא מספיק את מה שרוצה לדבר... (אולי הרב @בנימין לוריא יאתר המקום המדויק שאמר כן בשיעור בלווין. או שהחברים האחרים זוכרים ויכולים לציין).
אני נכחתי בשיעור של הרב במכון צורבא מרבנן ברחובות, בדין חוזר וניעור, ומסרו בשלושת רבעי שעה, את מה שמוסר כיום ביזדים ב3 שיעורים מלאים.
 
חצוף לומר שאין למדנות בשיעור. כל השיעור קודש של מרן שליט"א... רק שברוב גדולתו הוא יורד לעם ומסביר. וכבר היה שאמר שאולי צריך לעשות שיעור שעתיים, כי לא מספיק את מה שרוצה לדבר... (אולי הרב @בנימין לוריא יאתר המקום המדויק שאמר כן בשיעור בלווין. או שהחברים האחרים זוכרים ויכולים לציין).
כוונתו של ר' יצחק משען הי''ו שנראה מדברי הרשל''צ, שהאברך אמר שהרשל''צ מסביר את הדברים הקשים.. וא''כ האברך מודע שזה דברים קשים והראשון לציון מפשטם היטב.
 
חצוף לומר שאין למדנות בשיעור. כל השיעור קודש של מרן שליט"א... רק שברוב גדולתו הוא יורד לעם ומסביר. וכבר היה שאמר שאולי צריך לעשות שיעור שעתיים, כי לא מספיק את מה שרוצה לדבר... (אולי הרב @בנימין לוריא יאתר המקום המדויק שאמר כן בשיעור בלווין. או שהחברים האחרים זוכרים ויכולים לציין).
מדברי רבינו משמע שאותו אברך אמר שיש בשיעור למדנות רק שהרב מפשט את הדברים עד שהלמדנות לא ניכרת [שגם זה כמובן לא נכון], תדקדקו טוב בלשון ותראו שכך משמע, ועל זה שאלתי שאולי מסתתר כאן משהו אחר שאני לא מבין, כי גם מורי ורבי [שאני יכול להיות אבא שלו] הראב"ד של טבריא מכיר היטב היטב את הלמדנות של חכם יצחק אחרי שהוא למד אצלו כמה שנים. ומה גם שלאחרונה הוא לא דיבר בקבוצות שלו על הרב מאומה, ולזה שאלתי מה אני לא יודע. אבל בכל אופן לא באתי לפתח דיון אודותיו רק לשאול אם מישהו יודע.
 
מדברי רבינו משמע שאותו אברך אמר שיש בשיעור למדנות רק שהרב מפשט את הדברים עד שהלמדנות לא ניכרת [שגם זה כמובן לא נכון], תדקדקו טוב בלשון ותראו שכך משמע, ועל זה שאלתי שאולי מסתתר כאן משהו אחר שאני לא מבין, כי גם מורי ורבי [שאני יכול להיות אבא שלו] הראב"ד של טבריא מכיר היטב היטב את הלמדנות של חכם יצחק אחרי שהוא למד אצלו כמה שנים. ומה גם שלאחרונה הוא לא דיבר בקבוצות שלו על הרב מאומה, ולזה שאלתי מה אני לא יודע. אבל בכל אופן לא באתי לפתח דיון אודותיו רק לשאול אם מישהו יודע.
ברוך שכיוונתי לדעתו של כבודו
 
וכבר היה שאמר שאולי צריך לעשות שיעור שעתיים, כי לא מספיק את מה שרוצה לדבר... (אולי הרב @בנימין לוריא יאתר המקום המדויק שאמר כן בשיעור בלווין. או שהחברים האחרים זוכרים ויכולים לציין).
זכור לי שאמר כן פעם בסוף השיעור אחרי שהסתכל על השעון שצריך לעשות את השיעור שעתיים. כעת מצאתי רק כעי"ז בפרשת שלח תש"פ:
1682279447592.png
 
זכור לי שאמר כן פעם בסוף השיעור אחרי שהסתכל על השעון שצריך לעשות את השיעור שעתיים. כעת מצאתי רק כעי"ז בפרשת שלח תש"פ:
הצג קובץ מצורף 8718
אגב פה בהמשך דבריו אמר בפירוש לגבי ברכת הלבנה שאם יודע שתתכסה בעננים במשך הברכה לא יברך, מניין הרב נקי כתב שאם בירך יש לו על מה לסמוך? או שמא הרב נקי התכוון שרק אם בירך יצא ולא יחזור לברך?
 
קול חי מקפידים על החדשות של 11 כאילו זה יהרג ואל יעבור, וגם השבוע נחתך בסוף
בוקר טוב...
זה חדש לך ?
לצערנו זה קורה כמעט בכל שבוע !!!
רק אם הרב שליט"א מסיים לפני אז ברור שלא חותכים את השיעור... אבל כשמסיים אפילו חצי דקה אחרי 11:00 (בשעון קיץ) חותכים אותו
וכיון שע"פ רוב הראשון לציון שליט"א מסיים תמיד דקה שתיים אחרי, יוצא אפוא שתמיד חותכים אותו
וצריך לדבר עם קול חי ע"ז, בעיקר עם המנהל אבי רוזן הי"ו
ויש בכך כמה חסרונות לענ"ד:
א'. ביזיון לכבוד תורתו של מרן הראשון לציון שליט"א ששיעורו נחתך באמצע דבריו.
ב'. אלפים שומעים אותו ולרבים מהם נגרם צער שלא שמעו את הסוף, ובפרט שבדרך כלל מסכם את מסקנת ההלכה, ואף שיכולים לראות אח"כ בעלון השיעור השבועי, אבל לא תמיד העלון מגיע לאזור, וגם לא רוצים לחכות שבוע שלם, וגם הם כבר לא בתוך הסוגייה...
ג'. חבל שקול חי מראה בריש גלי מה יותר חשוב. אדרבה צריך להראות שמילה אחת של תורה שווה הרבה יותר מחדשות השעה אחת עשרה...
ויתחילו את החדשות כשהרב יסיים את השיעור גם אם זה יהיה בדקה איחור, ואם לא מתאים לעשות כן כי חדשות זה תמיד שעה עגולה אז פשוט יוותרו על חדשות אחת עשרה... בלא"ה שעה אח"כ יש חדשות 12 שהם מסכמות את כל היום...
צריך ללמוד ממורשת מרן שמקפידים להשאיר את השידור עד הסוף [וגם שומעים את הרב המקדים]
 
בוקר טוב...
זה חדש לך ?
לצערנו זה קורה כמעט בכל שבוע !!!
רק אם הרב שליט"א מסיים לפני אז ברור שלא חותכים את השיעור... אבל כשמסיים אפילו חצי דקה אחרי 11:00 (בשעון קיץ) חותכים אותו
וכיון שע"פ רוב הראשון לציון שליט"א מסיים תמיד דקה שתיים אחרי, יוצא אפוא שתמיד חותכים אותו
וצריך לדבר עם קול חי ע"ז, בעיקר עם המנהל אבי רוזן הי"ו
ויש בכך כמה חסרונות לענ"ד:
א'. ביזיון לכבוד תורתו של מרן הראשון לציון שליט"א ששיעורו נחתך באמצע דבריו.
ב'. אלפים שומעים אותו ולרבים מהם נגרם צער שלא שמעו את הסוף, ובפרט שבדרך כלל מסכם את מסקנת ההלכה, ואף שיכולים לראות אח"כ בעלון השיעור השבועי, אבל לא תמיד העלון מגיע לאזור, וגם לא רוצים לחכות שבוע שלם, וגם הם כבר לא בתוך הסוגייה...
ג'. חבל שקול חי מראה בריש גלי מה יותר חשוב. אדרבה צריך להראות שמילה אחת של תורה שווה הרבה יותר מחדשות השעה אחת עשרה...
ויתחילו את החדשות כשהרב יסיים את השיעור גם אם זה יהיה בדקה איחור, ואם לא מתאים לעשות כן כי חדשות זה תמיד שעה עגולה אז פשוט יוותרו על חדשות אחת עשרה... בלא"ה שעה אח"כ יש חדשות 12 שהם מסכמות את כל היום...
צריך ללמוד ממורשת מרן שמקפידים להשאיר את השידור עד הסוף [וגם שומעים את הרב המקדים]
ואני אוסיף שכשיש הפקות מיוחדות כמו גמר הקול הבא וכדו' קול חי יודעים יפה מאוד לוותר על החדשות של 11..... (וגם של 12)
 
מאוד מבין את מה שאתם כותבים, אבל לכאו' יש אנשים שפותחים את הרדיו בדקה ל11 כדי לשמוע חדשות ואם לא יהיה ב11 אז כבר יחפשו ברדיו אחר וכו' אז לנסות לדון לכף זכות.
 
בוקר טוב...
זה חדש לך ?
לצערנו זה קורה כמעט בכל שבוע !!!
רק אם הרב שליט"א מסיים לפני אז ברור שלא חותכים את השיעור... אבל כשמסיים אפילו חצי דקה אחרי 11:00 (בשעון קיץ) חותכים אותו
וכיון שע"פ רוב הראשון לציון שליט"א מסיים תמיד דקה שתיים אחרי, יוצא אפוא שתמיד חותכים אותו
וצריך לדבר עם קול חי ע"ז, בעיקר עם המנהל אבי רוזן הי"ו
ויש בכך כמה חסרונות לענ"ד:
א'. ביזיון לכבוד תורתו של מרן הראשון לציון שליט"א ששיעורו נחתך באמצע דבריו.
ב'. אלפים שומעים אותו ולרבים מהם נגרם צער שלא שמעו את הסוף, ובפרט שבדרך כלל מסכם את מסקנת ההלכה, ואף שיכולים לראות אח"כ בעלון השיעור השבועי, אבל לא תמיד העלון מגיע לאזור, וגם לא רוצים לחכות שבוע שלם, וגם הם כבר לא בתוך הסוגייה...
ג'. חבל שקול חי מראה בריש גלי מה יותר חשוב. אדרבה צריך להראות שמילה אחת של תורה שווה הרבה יותר מחדשות השעה אחת עשרה...
ויתחילו את החדשות כשהרב יסיים את השיעור גם אם זה יהיה בדקה איחור, ואם לא מתאים לעשות כן כי חדשות זה תמיד שעה עגולה אז פשוט יוותרו על חדשות אחת עשרה... בלא"ה שעה אח"כ יש חדשות 12 שהם מסכמות את כל היום...
צריך ללמוד ממורשת מרן שמקפידים להשאיר את השידור עד הסוף [וגם שומעים את הרב המקדים]
ואני אוסיף שכשיש הפקות מיוחדות כמו גמר הקול הבא וכדו' קול חי יודעים יפה מאוד לוותר על החדשות של 11..... (וגם של 12)
אולי כדאי לפתוח עצומה, לכתוב מכתב מכבד מאוד ועליו להחתים כאלף איש, עם קצת פרסום, הם יבינו.
 
אגב, בחור אמר לי שהתקשר לקו ההלכה הספרדי (כמה פעמים) ואמרו לו שמותר להסתפר ביום שישי ועדיף להחמיר.
מי מדריך/ מפקח על המו"צים שם?
המדריך ומפקח הוא הגאון רבי ירון אשכנזי שליט"א,

וזה מה שהוא הדריך השנה:
 

קבצים מצורפים

  • הדרכת הרב ירון אשכנזי לרבני קו ההלכה.zip
    395.1 KB · צפיות: 15
המדריך ומפקח הוא הגאון רבי ירון אשכנזי שליט"א,

וזה מה שהוא הדריך השנה:
כנראה ההודעה לא הגיעה לכל הרבנים. (וחבל, כי אח"כ אנשים אומרים לי שהם לא יכולים לסמוך על הקו מכיון שיש סתירות בין מה שעונים בקו למה שאנחנו פוסקים).
 
שוב הראני בשבת האחרונה ת"ח אחד את דבריו הנפלאים של מרן זצ"ל בשו"ת יבי"א ח"ה סי' ל"ח וז"ל: וע' בשו"ת בית דוד (סי' רפא) שכ', שאף שבמקומו נוהגים לאסור לעשות נישואין בר"ח אייר, מ"מ כשבא לפניו מעשה באחד שקבע לעשות נישואין לבתו בערב פסח, ושלח הש"ע לבית החתן, וחלתה הכלה, ונתעכבו הנישואין עד מוצאי החג, והסכים שיכולים לעשות הנישואין בר"ח אייר שחל בשבת שיש תוספת שמחה של שבת ור"ח, וכמ"ש הב"ח סי' תצג. וזה דוקא מפני שהתחילו בנישואין קודם הפסח, הלא"ה אין להתיר גם בר"ח אייר שחל בשבת, שאין ראוי לעשות חדשה בארץ דבר שלא נעשה מעולם בעיר גדולה של חכמים ושל סופרים, ומסתמא לא התירו בזה. ע"כ. והחיד"א בברכי יוסף (סי' תצג סק"י) כ', מי שהזמין להשיא בתו בע"פ וכו', הורה הרב בית דוד סי' רפא שישא בר"ח אייר. [והשמיט מה שסיים הב"ד בר"ח אייר שחל בשבת שיש בו תוספת שמחה, כמ"ש הב"ח] עכ"ד.
וכמה הלכתא גברותא ילפינן מינה.
א. שדעת החיד"א כדעת הב"ח, ולכן הביא את דברי הב"ד בשינוי כדי שלא נילף מיניה שבר"ח שחל בשבת אסור ללא אונס.
ב. שאין דעת השו"ע לאסור, דאל"כ לא היה החיד"א סובר כדעת הב"ח נגד מרן.
ג. שדעת מרן זצ"ל שהביא את הדברים בשתיקה, כדעת הב"ח וסיעתו [וודאי שמשנה זו עיקר כנגד התשובה הסתמית במעין אומר]. וכן בדין שהרי קיבלנו הוראות הפר"ח והחיד"א במקום שלא חולקים על מרן [וגם קיבלנו הוראותם במקום שהם סוברים שהם לא חולקים על מרן כנגד חכמי דורנו שסוברים שהם כן חולקים על מרן].

ונראה שאילו היה הראש"ל שליט"א רואה את דברי אביו זצ"ל במקום זה לא היה מורה לאסור, אלא הדר הוא לכל חסידיו שכן ראוי להיות חוזר לכל מבקש האמת.
 
א. שדעת החיד"א כדעת הב"ח, ולכן הביא את דברי הב"ד בשינוי כדי שלא נילף מיניה שבר"ח שחל בשבת אסור ללא אונס.
דיוק קלוש ואינו מוכרח כלל, דאפשר שמה שהשמיט החיד"א את מה שסיים הב"ד בר"ח אייר "שחל בשבת" כמ"ש הב"ח, היינו משום דס"ל דכל כה"ג שהוא אונס, מותר בכל ר"ח אפי' שלא חל בשבת, אבל אדרבה מודה החיד"א לבית דוד דאין לסמוך כ"כ על קולת הב"ח בסתמא, אלא שכאמור כוונתו דמה שהתיר הבית דוד "במקום אונס שכבר התחילו בנישואין דשלחו נדוניא וכו'" - שזה כל נידונו שם, ס"ל לחיד"א דשרי אף בר"ח רגיל. אבל אם לא התחילו בנישואין – לא דן על זה החיד"א, ונראה דמודה לבית דוד דאסור גם אם חל בשבת, ועכ"פ אין ראיה לקולא מכאן.
 
דיוק קלוש ואינו מוכרח כלל, דאפשר שמה שהשמיט החיד"א את מה שסיים הב"ד בר"ח אייר "שחל בשבת" כמ"ש הב"ח, היינו משום דס"ל דכל כה"ג שהוא אונס, מותר בכל ר"ח אפי' שלא חל בשבת, אבל אדרבה מודה החיד"א לבית דוד דאין לסמוך כ"כ על קולת הב"ח בסתמא, אלא שכאמור כוונתו דמה שהתיר הבית דוד "במקום אונס שכבר התחילו בנישואין דשלחו נדוניא וכו'" - שזה כל נידונו שם, ס"ל לחיד"א דשרי אף בר"ח רגיל. אבל אם לא התחילו בנישואין – לא דן על זה החיד"א, ונראה דמודה לבית דוד דאסור גם אם חל בשבת, ועכ"פ אין ראיה לקולא מכאן.
כונתי היא שדעת מרן הגרע"י זצ"ל בדעת החיד"א כך היא, שהוא הבין משינוי לשון החיד"א שכך דעתו.

ובכל אופן, עצם הפירוש שפירשת בברכ"י אינו נראה, דלפי דעת הבית דוד - אין הבדל כלל בין ר"ח שחל בשבת לר"ח רגיל, דהא לא ס"ל כב"ח, ולמה לחיד"א לשנות אם סובר כמותו, ולכן נראה יותר כדפירש מרן זצ"ל בדעתו.
 
כונתי היא שדעת מרן הגרע"י זצ"ל בדעת החיד"א כך היא, שהוא הבין משינוי לשון החיד"א שכך דעתו.
גם מה שאני כתבתי הוא בדעת מרן זצ"ל, דמה שכתב שהחיד"א השמיט סיום הבית דוד כוונתו לומר דאי"צ בכה"ג שהוא אונס [שהתחילו בצרכי נישואין וכו'] דוקא כשחל ר"ח בשבת שאז קיל טפי כמ"ש הב"ח, אלא גם בר"ח רגיל דינא הכי, כיון שהתחילו בצרכי נישואין וכנ"ל.
דלפי דעת הבית דוד - אין הבדל כלל בין ר"ח שחל בשבת לר"ח רגיל, דהא לא ס"ל כב"ח
תעיין שוב בבית דוד, ותראה שכל דבריו מבוססים על דברי הב"ח שהתיר בר"ח שחל בשבת, ד"לכן הסכמנו להתיר בנ"ד בר"ח זה שחל בשבת, אבל זהו דוקא מפני שכבר התחיל בנשואין שכבר שלח הש"ע (הנדוניא) וכו'". ע"ש. וע"ז קאי החיד"א והשמיט "שחל בשבת", כי כנראה ס"ל להקל במקום צורך שכזה בר"ח רגיל אפילו שלא חל בשבת (או לחילופין אולי קיצר וסמך על המעיין בבית דוד. אבל זה דוחק).
 
גם מה שאני כתבתי הוא בדעת מרן זצ"ל, דמה שכתב שהחיד"א השמיט סיום הבית דוד כוונתו לומר דאי"צ בכה"ג שהוא אונס [שהתחילו בצרכי נישואין וכו'] דוקא כשחל ר"ח בשבת שאז קיל טפי כמ"ש הב"ח, אלא גם בר"ח רגיל דינא הכי, כיון שהתחילו בצרכי נישואין וכנ"ל.

תעיין שוב בבית דוד, ותראה שכל דבריו מבוססים על דברי הב"ח שהתיר בר"ח שחל בשבת, ד"לכן הסכמנו להתיר בנ"ד בר"ח זה שחל בשבת, אבל זהו דוקא מפני שכבר התחיל בנשואין שכבר שלח הש"ע (הנדוניא) וכו'". ע"ש. וע"ז קאי החיד"א והשמיט "שחל בשבת", כי כנראה ס"ל להקל במקום צורך שכזה בר"ח רגיל אפילו שלא חל בשבת (או לחילופין אולי קיצר וסמך על המעיין בבית דוד. אבל זה דוחק).
מה שכתבת בדעת מרן זצ"ל בהבנת דברי החיד"א לא נראה כלל. עיין היטב בדבריו ותראה שכונתו כמו שפירשתי שהחיד"א מיקל כדעת הב"ח בר"ח שחל בשבת.
בקשר להערתך בביאור הבית דוד - צודק.
ועכ"פ בביאור דעת מרן הגרע"י זצ"ל - נראה לי ברור כדפרשתי.
 
חזור
חלק עליון