ב"ה
שלום וברכה!
במענה לשאלתך אם מותר להניח חלה מתחת לשמיכות שע"ג הקדרה שעל הפלאטה או לא,
הנה מלשון מרן הש"ע או"ח (סי' רנג ס"ה) נראה לכאורה להדיא שאסור להניח מאכל מתחת לבגדים שע"ג הקדרה בשבת, ומשום הטמנה. וכך פשטה ההוראה לאסור בזה, ע"פ הבנת הגאון משנ"ב (ס"ק פח) ועוד פוסקים בדברי הש"ע הנ"ל.
ואמנם אחר העיון במקורות יש מקום לדון ולפלפל בזה בכוונת דברי הרשב"א (שהוא מקור דברי הש"ע), וממילא בביאור דברי הש"ע, וגם בשו"ת מש ומגן כתב בקצרה ובלא נימוק להתיר בזה.
אולם למעשה אין להסתמך ע"ז לקולא ולנטות ממנהג העולם שנהגו להורות בזה איסור ע"פ לשון הש"ע הנ"ל, ורק המיקל בזה במקום צורך אין למחות בידו בחזקת היד, לפי שיש לו ע"מ שיסמוך, ובפרט באיסור הטמנה דרבנן.
וכמו כן יש להקל במקרה שכבר הרים את השמיכה בשביל הקדרה, וקודם שבא להחזיר השמיכה רוצה להניח חלה ואח"כ להחזיר השמיכה עבור שמירת חום הקדרה, ואגב שמכסה הקדרה יכסה גם את החלה, ושפיר דמי אף לדעת הגאון משנ"ב, שהרי יש כמו סתירה בדבריו מסימן רנג הנ"ל לסי' שיח (ס"ק נא), וביאר הגאון חזו"א (או"ח סי' לז ס"ק יז) לחלק בדעת המשנ"ב כאמור, שבסי' רנג שכל מעשיו הטמנת המאכל בשמיכה אין להקל, אבל בסי' שיח שעיקר מעשיו לכסות הקדרה בהיתר שכבר היתה מכוסה, ורק אגב מתכסה גם החלה שהניח זה עתה קודם שהחזיר השמיכה, בזה אין עיקר פעולתו על החלה ומותר. (אלא שלא הסכים לחילוק זה, ע"ש).
ואף שלמעשה גם בהיתר זה ראוי להחמיר כדעת רוב הפוסקים, אולם נראה שהמיקל בזה ובפרט במקום צורך ועונג שבת י"ל ע"מ שיסמוך.
בברכה רבה