• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הכנסת סלטים לפסח

הרב נקי כתב בעלון
שמותר להכין סלטים לפסח לפני פסח בסיר חמץ שאינו בן יומו
ומצורף העלון שלו
שאלתי דכה"ח כותב דגם לפני פסח לא אומרים נותן טעם לפגם לכתחילה
וגם דיוק הרב נקי מהסמק אינו מוכרח כ"כ
לשון הסמ"ק:
ספר מצוות קטן מצוה רכב

ומיהו אם ודאי לא היתה המחבת בת יומא כשהתיכו בה את השומן מותר אפי' למאן דאסר בפסח נ"ט לפגם הואיל וזה היה נתינת טעמו קודם הפסח, ומיהו דוקא שבשעת התכת האווז נתן דעתו לזה לשם פסח
אשמח לשמוע דעה
1711911100703.png
 

קבצים מצורפים

  • עלון 163 - פרשת פרה - סלטים בכלי חמץ.pdf
    784.7 KB · צפיות: 2
ולא הבנתי להרב @אלעזר אטיאס מדוע אינו מוכרח ראייתו הרי זה לא ראיה זה מפורש שמותר.
כוונתי דאפשר דהסמק גם איירי בעבר ועשה
וחידש דזה מותר דווקא אם כוונתו מהתחלה היתה לשם פסח [דבלא זה אולי חיישנן שבטעות עירב חמץ]
 
שאלתי דכה"ח כותב דגם לפני פסח לא אומרים נותן טעם לפגם לכתחילה
וכדבריך [עריכה: אכן תליא במחלוקת השו"ע ורמ"א כדלהלן בתגו']
מגן אברהם סימן תמז ס"ק כג
כג שהם ב"י. דמשום חומרא דחמץ לא אמרינן סתם כלים אינן ב"י ואפילו אמר ברי לי שלא היה ב"י אסור דמלתא דלא רמיא עליה דאינשי לאו אדעתיה (ב"ח וכן משמע בד"מ) משמע דאם בשלו אותו מתחלה לשם פסח בכלי שאינו ב"י מותר לאכלו בפסח אף על גב דנט"ל אסור לכתחלה דאפשר לאוכלו קודם פסח מ"מ זה מקרי בדיעבד ע"ל ס"ב וסי' תנ"א סכ"א ועבי"ד סי' צ"ד סס"ה וסי' צ"ה ס"ב בהג' ורי"ט סי' א' כ' דוקא במחבת החמיר בהג"מ דדרכה בכך כל השנה אבל בשאר כלים אמרי' אפי' בחמץ סתמן אינן ב"י (כ"ה) ול"נ דכתב בטי"ד סי' קכ"ב דהטעם דאמרי' סתם כלים אינן ב"י משום דהוי ס"ס ספק נשתמשו בו היום או לא ואת"ל נשתמשו בו היום שמא נשתמשו בדבר הפוגם בעין וזה בשאר איסורים אבל חמץ שרגילין להשתמש בקדירו' רובן אינן פוגמין בשומן והוי חד ספיק' ולכן אסור אבל הרשב"א כ' הס"ס ספק לא נשתמשו ואת"ל נשתמשו בו שמא היה בדבר המותר א"כ חמץ נמי שייך לו' כן שמא לא נשתמש בו חמץ אלא מים או בשר וכיוצא בו:
 
נערך לאחרונה:
שמותר להכין סלטים לפסח לפני פסח בסיר חמץ שאינו בן יומו
ומצורף העלון שלו
שאלתי דכה"ח כותב דגם לפני פסח לא אומרים נותן טעם לפגם לכתחילה
וגם דיוק הרב נקי מהסמק אינו מוכרח כ"כ
השו"ע בסימן תנ"ב כתב שקודם זמן איסורו הוי כנותן טעם בר נותן טעם דהיתרא ולכן לדעת השו"ע מותר לכתחילה לבשל בכלי שאינו בן יומו קודם הפסח.
דעת הרמ"א שאסור והכף החיים החמיר כהרמ"א כדרכו בדיני הפסח שיש להחמיר כדעת הרמ"א.
 
השו"ע בסימן תנ"ב כתב שקודם זמן איסורו הוי כנותן טעם בר נותן טעם דהיתרא ולכן לדעת השו"ע מותר לכתחילה לבשל בכלי שאינו בן יומו קודם הפסח.
דעת הרמ"א שאסור והכף החיים החמיר כהרמ"א כדרכו בדיני הפסח שיש להחמיר כדעת הרמ"א.
וכן החמיר בשאר איסורים לגרום נט בר נט דהיתירא לכתחילה
 
השו"ע בסימן תנ"ב כתב שקודם זמן איסורו הוי כנותן טעם בר נותן טעם דהיתרא
אשמח למקור מדויק
לפו"ר לא ראיתי שמדבר לענין הכנת אוכל [שאר הדינים אפשר דקלים יותר כיון שלא אוכלים בהם ממש]
 
ושו"ר
לחזו"ע ומצורף למטה
אך לא ברור לי להדיא דמתיר לכתחילה
אך אולי כל זה בגלל שלא נזהר לשומרה בפסח
אך אם נזהר, זה לכתחילה.
ויש להתיישב בזה עוד
 

קבצים מצורפים

  • 1711977659699.png
    1711977659699.png
    851.7 KB · צפיות: 5
  • 1711977763683.png
    1711977763683.png
    124.6 KB · צפיות: 5
חזור
חלק עליון