• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הליכת חתן יחידי

אליהו חמוי

Active member

הליכת חתן יחידי

שאלה: האם מותר לחתן בשבעת ימי המשתה לצאת יחידי מביתו או שיש לחוש בדבר לסכנה?

תשובה: מנהג בני עדות המזרח להקל בזה בזמנינו בשעות היום והערב בזמן שרבים מצויים ברחובות ומנהג בני אשכנז להחמיר בזה אף בזמנינו ומ''מ כאשר החתן והכלה הולכים יחד די בזה ואינם צריכים שימור[1]



[1] איתא בגמ' בברכות [נד:] ''שלושה צריכין שימור ואלו הן חולה חתן וכלה'' ופרש''י ''שימור מן המזיקין שמקנאתו מתגרה בהם עכ''ד והובא גמ' זו להלכה במג''א [בסי' רלט ס''ק ז] ובכה''ח [שם ס''ק יח] [א.ה ומהא דמייתי לה בהלכות הנוגעים ללילה היה נראה לדקדק שעיקר החשש הינו ביציאה בלילה שהוא עיקר זמן שליטת המזיקים וכ''כ בילק''י דלהלן לפי טעם זה אלא שבערוך השלחן שם כתב דמשמע מהגמ' דאפי' ביום צריכים שימור וצ''ע מנ''ל וכך נקט בהליכות שלמה דלהלן הע' 26] וכן פסק הרמ''א [אבן העזר סי' סד סעי' א] ''וחתן אסור בעשיית מלאכה ואסור לצאת יחידי בשוק'' וכתב הבה''ט [בס''ק ג] שמזה נשתרבב המנהג שאינו יוצא החתן לבהכ"נ כל שבעה ימים כי אין בנמצא שילווהו אותו מביתו לבה"כ ומבה"כ לבית ע''כ
ובשם הגרש''ז אויערבך מטו כי בזמננו שרבים מהלכים ברחוב אין לחתן להימנע מלהתפלל בציבור בגלל שאין לו מי שילווהו [הליכות שלמה תפילה פ''ה ס''ז] וכן היתה הוראת החזו''א מטעם שומר מצוה לא ידע דבר רע [אורח''ר הנמ''ח ח''ה עמ' ס אות ג וע''ע במשנ''ב בסי' קלא ס''ק כו ואכמ''ל]
וע''ע במש''כ הערוך השלחן [סי' סד אות ג] ושם הביא טעם נוסף מדברי הפדר''א וז''ל ''חתן דומה למלך מה מלך אינו עושה מלאכה אף חתן אינו עושה מלאכה מה מלך אינו יוצא לשוק לבדו אף חתן אינו יוצא לשוק לבדו'' ושמדבריו נראה שהוא משום כבודו של החתן וה''ה ביוצא ביום ובשוק עכת''ד ע''ש וכן מנהג בני אשכנז להצריך שימור לחתן בעת שיוצא מביתו במשך שבעת ימי המשתה כמבואר בהליכות שלמה [שם] וכן הוא בשם הגרי''ש אלישיב [בספר בית חתנים פכ''ד הע' לא ושם בהע' לב הביא שכאשר החתן והכלה ההולכים יחד אינם צריכים שמירה ששומרים זה את זה וכן היתה הוראת החזו''א כמ''ש באורחות רבנו הנמ''ח ח''ה עמ' נט אות ב] וכן המנהג כמ''ש בנטעי גבריאל [נישואין ח''ב עמ' לח הע' י] והשומר צריך לילך בתוך הד''א ובמקומות עמוסים כך שודאי ימצא בכל עת בתוך הד''א של החתן אנשים די בזה להיחשב כשמירה [אורחות רבנו שם]
ולענין מנהג הספרדים בזה עי' בנתבי עם [סוף דיני קידושין אות ז] שהמנהג בירושלים שחתן אינו יוצא לבדו לשוק ואפי' לבהכנ''ס אלא אוהביו וקרוביו מלווים אותו ע''ש [א.ה וכן נראה מסתימת דברי הכה''ח בזה שכן היה המנהג בימיו אולם אפשר שהיה זה בזמנם משא''כ היום שהרחובות מלאים עוברים ושבים במשך היום] אולם בילק''י [שובע שמחות פי''ח הע' יא סוף הע' י] הביא בשם הגרע''י שמנהג הספרדים שלא להקפיד על ליווי ובפרט היכא שהחתן אינו מוצא מי שילווהו שמותר לו לצאת יחידי בתוך העיר כגון להתפלל וכיוצ''ב עכ''ד וכן העידו בשם הגרב''ץ אבא שאול [בית חתנים שם] שאין מנהג הספרדים להחמיר ביציאה לרחוב במשך היום ולא חששו לדברי הפדר''א
והנה אף שעיקר השמירה הינה מעת הנישואין כמ''ש בזה הסטייפלר [אורחות רבנו שם מ' נט] מ''מ אף ממוצ''ש של שבוע החתונה צריך החתן שימור במקומות שמצויים בהם סכנה [הליכות שלמה הע' 26 שם]
 
חזור
חלק עליון