• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

המעביר שינה - מעיני, ותנומה - מעפעפי?

אז למה שינה ע"ש העיניים ותנומה ע"ש העפעפיים?
אכן השינה ניכרת בעיני האדם יותר מכל אבר אחר ולכן עצימת העניים מבטאת את השינה.
ולפי מצב העין ניתן לדעת גם עד כמה אדם שקוע בשינה
ולכן "הַמַּפִּיל חֶבְלֵי שֵׁנָה עַל עֵינַי" הַמַּפִּיל עֲבוֹתוֹת השֵנָה עַל עֵינַי,
אבל רק תְנוּמָה עַל עַפְעַפַּי, כי בנמנום אינו סוגר עיניו לחלוטין אלא רק העפעפיים נשמטות חלקית,

ועל כן גם "וּמֵאִיר לאִישׁוֹן בַּת עָיִן", שכאשר רואים את אישון עיניו של האדם ניכר שהוא ערני.
 
1715330146480.png
דברי הגר"א במשלי פרק ו פסוק ד
1715330744923.png
 
בספר המנוחה לרבנו מנוח על הרמב"ם (תפילה ז ד) פירש:
ותנומה מעפעפי, התנומה היא קלה מהשינה, ואין בה כי אם סגירת העפעפיים, וע״כ תלה אותה בעפעף. עכ"ל.
כלומר מצב העפעפים מעיד שהשינה היא קלה. וראיתי מי שפירש שהם נקראים כך על שם תנועתם המהירה כאילו הם עפים.
ולכן תנומה מיוחסת לעפעפים.
 
חזור
חלק עליון