• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

המתפלל מנחה תוך חצי שעה מחצות, יצא בדיעבד?

גרינפלד

Well-known member
כתב השו"ע סי' רל"ג ס"א, שמי שהתפלל מנחה משש שעות ומחצה ומעלה - יצא;
ודייקו האחרונים שבמשנ"ב סק"ב שמי שהתפלל קודם לכן - אפי' אחרי חצות לא יצא בדיעבד.
וכמה אחרונים חולקים בזה.

ובשעה"צ סק"ו דן שייחשב כספק, ולא יהיה חייב להתפלל,
והביאו בדרשו מביאה"ל (סי' ק"ז ס"ב ד"ה חוזר) שהמסופק אם התפלל - אין חיוב גמור לחזור ולהתפלל, אלא שמכיון שמותר להתפלל אם אינו מתפלל מראה שאינו חושש לתפילה.

והנה הדיוק מלשון המחבר שקודם לכן לא יצא - היה מקום לומר שהכוונה שזה ספק, וכצידוד השעה"צ, וממילא יצטרך להתפלל שוב [ולהתנות בנדבה].

אכן בשו"ע סי' רצ"א ס"א כתב שמי שאכל סעודה שלישית קודם שעבר חצי שעה אחר חצות - לא קיים המצווה, ומשמע שצריך לחזור ולאכול;
וע"כ שבוודאות אי"ז זמן מנחה, דאל"כ ספיקא דרבנן לקולא, כי לכאורה רק בתפילה יש את הכלל שמספק צריך לחזור.​
 
נערך לאחרונה:
אכן בשו"ע סי' רצ"א ס"א כתב שמי שאכל סעודה שלישית קודם שעבר חצי שעה אחר חצות - לא קיים המצווה, ומשמע שצריך לחזור ולאכול;
וע"כ שבוודאות אי"ז זמן מנחה, דאל"כ ספיקא דרבנן לקולא, כי לכאורה רק בתפילה יש את הכלל שמספק צריך לחזור
לדעת הרבה פוסקים חיוב סעודת שבת הוי דאורייתא.
ולכן אף אי נימא דהוי ספק, מ"מ ספק דאור' לחומרא.
 
לדעת הרבה פוסקים חיוב סעודת שבת הוי דאורייתא.
ולכן אף אי נימא דהוי ספק, מ"מ ספק דאור' לחומרא.
יישר כוח.
ויל"ע מה דעת המחבר בנידון.
לכאורה גם אם זה מדאורייתא - מדאורייתא מסתמא אפשר מחצות, כמו בתמיד לפי רוב הראשונים.
אכן יתכן שסו"ס עיקרו מדאורייתא;
גם יתכן שהגדר מדרבנן שעד חצי שעה זה ספק גמור, ושפיר י"ל שצריך להחמיר.
 
חזור
חלק עליון