• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ספרדי המתפלל מנחה בתענית בבית הכנסת אשכנזי

לפי הטעם של מרן שליט"א, שכל הבעייה הוא רק כשמברך "וצוונו", אך סתם ברכות השבח אין בעיה.
א"כ קשייא לי טובא, למה דעת מרן זיע"א שנשים לא יכולות לברך על ברכות השבח,
דבשלמא ברכות המצוות שאומרים "וצוונו", לא שייך וציוונו באשה, לכן לא תברך,
אך ברכות השבח בעלמא שאין וצוונו מה הבעיה לפי"ז,
ועוד כ"ש הוא, דאם דבר שאינו תקנת חז"ל כברכות ההפטרה אלא רק מנהג בעלמא אעפ"כ שרי לספרדי לברך מפני שאין "וציוונו"
א"כ ק"ו בן בנו של ק"ו שאשה לפי"ז תוכל לברך ברכות השבח שזה תקנת חז"ל ולא סתם מנהג?
 
עיין במצורף.
לזה התכוונתי, ואסביר כוונתי
דהנה מרן ס"ל דברכות השבח שבתפילה הם בגדר מצוות עשה שהז"ג ולכן אין אשה יכולה לברך, כמו שאינה מברכת על שאר מצוות.
רק על זה קשיא לי, דמה שאינה יכולה לברך על מצוות הוא מפני ה"וציוונו".
וכשם שברכות ההפטרה אין אנחנו מצווים לברך ולא זו בלבד אלא אף הספרדים לא נהגו לברך אעפ"כ שרי לברך מפני שאין "וציוונו",
א"כ הה"נ נשים, בברכות השבח דתפילה דאין שם "וציוונו", שתוכל לברך.
דאין לדמות ברכות המצוות שנשים פטורות שיש שם "וציוונו", לברכות אלו שאין בהם וציוונו, שאף שהיא פטורה מ"מ תוכל לברך
כשם שאנו פטורים מאותן ברכות ההפטרה ואף אנו הספרדים ס"ל שלא מברכים על זה, ובכל זאת אם בירך אין בעיה
 
חזור
חלק עליון