• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הערה בענין חזרת הציבור על קטעים בקדיש ימי"נ

מנהג רבים בתפילות ימי"נ (נוסח ירושלמי) כשהחזן אומר קדיש ומגיע לתיבות 'לעלם ולעלמי עלמיא יתברך' הוא מנגן באופן שמיד הקהל חוזר אחריו בניגון וישתבח ויתפאר וכו'. ולכאורה יש להעיר שבקדיש שלפני תפלת הלחש או בשחרית קודם ברכו לא נכון לעשות כן כי החזרה היא ללא צורך אחר שכבר ענו במלואו עד דאמירן בעלמא. אולם יש תקנה שיאמרו עד תיבות וישתבח וימתינו עד שהחזן יגיע לשם וימשיכו עמו.
 
מנהג רבים בתפילות ימי"נ (נוסח ירושלמי) כשהחזן אומר קדיש ומגיע לתיבות 'לעלם ולעלמי עלמיא יתברך' הוא מנגן באופן שמיד הקהל חוזר אחריו בניגון וישתבח ויתפאר וכו'. ולכאורה יש להעיר שבקדיש שלפני תפלת הלחש או בשחרית קודם ברכו לא נכון לעשות כן כי החזרה היא ללא צורך אחר שכבר ענו במלואו עד דאמירן בעלמא. אולם יש תקנה שיאמרו עד תיבות וישתבח וימתינו עד שהחזן יגיע לשם וימשיכו עמו.
לכאורה לא יעזור כי צריך לענות עד דאמירן בעלמא לפני בריך הוא של החזן
 
מנהג רבים בתפילות ימי"נ (נוסח ירושלמי) כשהחזן אומר קדיש ומגיע לתיבות 'לעלם ולעלמי עלמיא יתברך' הוא מנגן באופן שמיד הקהל חוזר אחריו בניגון וישתבח ויתפאר וכו'. ולכאורה יש להעיר שבקדיש שלפני תפלת הלחש או בשחרית קודם ברכו לא נכון לעשות כן כי החזרה היא ללא צורך אחר שכבר ענו במלואו עד דאמירן בעלמא. אולם יש תקנה שיאמרו עד תיבות וישתבח וימתינו עד שהחזן יגיע לשם וימשיכו עמו.
לכאורה לא יעזור כי צריך לענות עד דאמירן בעלמא לפני בריך הוא של החזן
החזן יאמר עד "יתברך" והציבור ימשיך וינגן "וישתבח וכו'" עד "בריך הוא"

או-אז יחזור החזן על תיבות "וישתבח וכו'", כשבנתיים הקהל ממשיך "לעילא" עד "דאמירן בעלמא".
 
בפועל לא קורה אלא כולם אומרים יחד
כמש"כ לעיל כן ראוי חעשות בכ"מ, וכך עושים במקום בו אני מתפלל בימי"נ ש-
החזן יאמר עד "יתברך" והציבור ימשיך וינגן "וישתבח וכו'" עד "בריך הוא"

או-אז יחזור החזן על תיבות "וישתבח וכו'", כשבנתיים הקהל ממשיך "לעילא" עד "דאמירן בעלמא".
 
הבעיה היא שאחרי שכבר סיימו עד דאמירן בעלמא שוב חוזרים וישתבח וכו' בקדיש שאין לדבר שם כנ"ל. והגם שהוא לצורך התפלה מ"מ לא נכון לעשות כן, ולכן אם הקהל יאמרו יהא שמיה רבא לאט עד שהחזן יגיע ליתברךךךך וימשיכו עד דאמירן בעלמא לפני שהחזן מגיע לבריך הוא, ואז הרווחנו שלא חזרו פעמיים וכן שלא המתינו אלא קראו ברצף עד דאמירן בעלמא. וק"ל.
 
הבעיה היא שאחרי שכבר סיימו עד דאמירן בעלמא שוב חוזרים וישתבח וכו' בקדיש שאין לדבר שם כנ"ל. והגם שהוא לצורך התפלה מ"מ לא נכון לעשות כן, ולכן אם הקהל יאמרו יהא שמיה רבא לאט עד שהחזן יגיע ליתברךךךך וימשיכו עד דאמירן בעלמא לפני שהחזן מגיע לבריך הוא, ואז הרווחנו שלא חזרו פעמיים וכן שלא המתינו אלא קראו ברצף עד דאמירן בעלמא. וק"ל.
אם מקפידים על הלחן לא רואה איך זה אפשרי
 
חזור
חלק עליון