• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

השתתפות אבל בסעודת פורים שיש בה כלי שיר - דיון.

יש תקוה

Active member
בעלון ותתענג בדשן (גליון מס' 88) האחרון, האריך מזכה הרבים הרה"ג דוד נקי שליט"א (אות י"ג י"ד) לבאר מדוע שרי לאבל תוך יב"ח להשתתף בסעודת פורים אף שיש בה כלי שיר. ודלא כמ"ש מרן רבינו הגדול דיש להחמיר בזה.
[וז"ל:
נסיים בעוד נקודה אחת, שאלו אותנו כמה פעמים על אבל שנמצא בתוך י"ב חודש על אביו או אמו, האם רשאי להשתתף במסיבת פורים כשעושים יחד עם ציבור גדול מטעם הקהילה וכדומה. והנה אם אין שם כלי נגינה, פשוט וברור שמותר לו להשתתף, וכמו שמותר לו להשתתף בכל סעודת מצוה: סיום מסכת, ברית מילה וכדומה שאין שם כלי נגינה. ולא מצאנו שהחמירו עליו אלא בחתונה או בסעודת שבע ברכות אפילו בלי כלי נגינה, מפני ששמחת חתן וכלה היא שמחה מרובה, אבל לא החמירו הפוסקים בשמחת פורים. וכל שכן שפורים עצמו הוא יום של משתה ושמחה לכלל ישראל, והאבל עצמו מצווה בזה. אבל יש לדון אם מותר לו להשתתף גם כשיש שם כלי נגינה.

והנה הגאון רבי אליהו הלוי לפני כ-300 שנה בשו"ת זקן אהרן (סימן ריג) נשאל על אבל בתוך י"ב חודש, אם רשאי לנגן בכלי זמר בסעודת פורים ובחול המועד עם רעים וחברים. והשיב להתיר, כיון שהוא יום שמחה שלו, שגם הוא מצווה לשמוח בפורים, ובשמחת מצוה מותר, ושכן מוכח מהראב"ד ורוב הגאונים. ומה שכתב הראב"ד שלשמחת נישואין אסור להיכנס אלא אם כן הוא המארגן המשיא ליתום ויתומה שאי אפשר בלעדיו, היינו דוקא בשמחה שאינו מצווה עליה, אבל שמחת פורים ויום טוב שכל ישראל מצווים עליה, מותר לו להשתתף. והוסיף שגם יש שכר לפעולתו בזה שהוא מנגן ומשמח אחרים. עי"ש. וכן פסק בכף החיים (סימן תרצו ס"ק כו), וכן התיר הגאון רבי יוסף שלום אלישיב בשמחת פורים (הובא במשנ"ב דרשו סימן תרצו הערה 28) גם בשו"ת זרע אמת (ח"ב סימן קנז) פסק שמותר לאבל לאחר שבעה, לנגן בכלי שיר בחוה"מ סוכות, כיון שזה מצוה זכר לשמחת בית השואבה.

יד. לכן מה שכתב מרן זצ"ל בחזון עובדיה (פורים עמוד קפ) שטוב לאבל להימנע מלהיות שם כשיש כלי נגינה, מבואר מתוך הדברים שאין זו אלא חומרא בעלמא, שהרי בלאו הכי, הלכה כדברי המיקל באבל, ולמה להעמיס עליו חומרות בפרט ביום כזה שכולם ששים ושמחים, שאז צערו גדל שבעתיים, והרי גם האבל עצמו מצווה בשמחה ומשתה. לכן אבל שרוצה להימנע, שיחמיר לעצמו, אבל בוודאי שאינו רשאי לצער את בני ביתו, וכי אם הוא אבל, בני ביתו מי אבלים, והלוא אפילו במשך השנה, אם בני ביתו רוצים לשמוע שירים, בודאי שאינו רשאי להחמיר עליהם, וכמו שאמרו בגמרא (פסחים כה ע"ב) שהנאה הבאה לאדם בעל כרחו מדבר איסור, אם לא מתכוון , הרי זה מותר. וכתב הרדב"ז, שאף אם אפשר לו להיבדל מאותה הנאה, מותר, שהכל הולך אחר הכוונה. וכן כתב הריא"ז שההולך בדרך והריח קטורת של עבודה זרה, אם אינו מתכוון ליהנות, אף שיש לו דרך אחרת, מותר. וכן, אם היה שומע נגינות כומרים של עבודה זרה ואינו מתכוון , מותר. וכן פסק הרמ"א (יורה דעה סימן קמב סט"ו).

וכתב הש"ך, שאפילו יכול לאטום אזניו, כל שאינו מתכוון ליהנות, מותר. (עיין בחזון עובדיה אבלות ח"ב עמוד שסד, ובחוברת "האבלות בהלכה ובאגדה") לכן אינו רשאי לצער את בני ביתו , וממילא אם הולכים כל המשפחה, בוודאי שגם לא יתכן שהוא ישאר לבדו בביתו, שבזה מצער את עצמו ואת כולם יחד. וכל שכן אבל שרגיל כל שנה להשתתף עם ציבור גדול, ואם לא יבוא, ישאלו עליו, הרי זה כמו אבלות בפרהסיא שאסורה בפורים. וכל שכן אם הוא רב הקהל, שאם לא ישתתף בסעודת פורים עם בני קהילתו, יהיה חסרונו נרגש ביותר. וכל שכן ש אם הרב לא נמצא, יש סיכוי שיתבטל הכל.

וכתב דבזה תכל תלונתם של אותם שמקשים על החוברת "ימי הפורים בהלכה ובאגדה" (תשפ"ב עמוד 275) ודו"ק. [נ.ב יל"ע מי הם המשיגים, ודו"ק...].
עכ"ל]

ובמקרה [או שלא...] מרן הראש"ל שליט"א בשיעורו השבועי הזכיר את אותן נקודות בקצרה, ואותם פוסקים, והעלה ג"כ דיש להקל בזה. ונדפס בגליון לשבוע זה באות ז' וח' יעו"ש.

ושמעתי באומרים לי שהר"ר שלמה בניזרי נר"ו שידוע לכל היותו בר אורין ות"ח בספרו על אבלות דחה טעמים אלו והעלה כדעת מרן רבינו שאין להקל בזה, והביא לטהרת המים ועוד פוסקים שכתבו דאין להקל בזה,
אך לכאו' הוא ק' דאטו נעלם מעיני הבדולח דמרן הראש"ל פוסקים שחלקו ע"ז, וצ"ב.

- לכן נפשי בשאלתי אם יש אפשרות להעלות לכאן דחיותיו של הרב בניזרי מתוך ספרו הנ"ל, ולדון בדברים כדרכה של תורה.
שאו ברכה מאת ה'!
 
נערך לאחרונה:
כתבתי את זה
ובמקרה [או שלא...] מרן הראש"ל שליט"א בשיעורו השבועי הזכיר את אותן נקודות בקצרה, ואותם פוסקים, והעלה ג"כ דיש להקל בזה. ונדפס בגליון לשבוע זה באות ז' וח' יעו"ש.
ברצוני לבקש התייחסות בעיקר לחלק המודגש
 
מעניין לעניין שלא באותו עניין, ע' בשו"ת עמק יהושע ח"א חאו"ח סי"ח. שהאריך באר גבי אי אבילות נוהגת בפורים וע"ש (וידוע דהיא מח' בשו"ע ובנו"כ ורבותינו הספרדים בסי' תרצו)
 
יש להוסיף שגם החיד"א התיר עפ"י הזקן אהרן הנ"ל לאשה שהיא אם הבן ביום הברית לשמוע כלי נגינה וז"ל
שו"ת חיים שאל חלק א סימן כא
וגדולה מזו ראיתי בשו"ת זקן אהרן סי' רי"ג שהתיר לאבל תוך י"ב חדש לנגן בכלי זמר בפורים לאחרי' שהוא מלאכתו והוא יום שמחה שלו ע"ש באורך ורואה אני שהדברים ק"ו בנ"ד ליולדת שהיא שמחתה להקריב אשה פרי בטנה למולות דודאי שרי ע"כ.
ולפ"ז מבואר ג"כ שכל שהוא יום שמחה שלו שרי.
וממילא ה"ה לפורים ופסח וכל יום שהוא יום שמחה של כל אחד ואחד דשרי.

אמנם יש לידע שהרדב"ז בתשובה ח"ח סוסי' ר' ס"ל לא כן, אלא אסור לאבי הבן אבל להביא כלי נגינה וז"ל
שו"ת רדב"ז מכתב יד - אורח חיים, יורה דעה (חלק ח) סימן ר
אבל סעודה שלאחר המילה היה מותר, ובלבד שלא יביא כלי זמר ומיני ניגון, דאפושי בשמחה אסור.

אולם כידוע הלכה כדברי המיקל באבל, ולכן שפיר דמי לסמוך על הזקן אהרן והחיד"א והזרע אמת, ונפ"מ גם לחוה"מ.
 
אך לכאו' הוא ק' דאטו נעלם מעיני הבדולח דמרן הראש"ל פוסקים שחלקו ע"ז, וצ"ב.
לכאורה צ״ע גופיה בכוונת הראשל״צ, אם התכוון לפסוק כן או רק לתת סמך למקלים, דגופא אמר לפני כן ״קשה להקל בזה היום״. וגם מה שהעיר על החזו״ע מתוכן דברי הזקן אהרן בפנים, האם התכוון לפסוק על פי זאת או שהשאיר זאת רק בגדר הערה. ובכלל יש ליישב דברי מרן שלא התכוון לפסוק כהזקן אהרן אלא דווקא אבל שזה המקצוע שלו לנגן והרי זה פרנסתו ולזה יש להקל כהזקן אהרן, אבל סתם אבל לא. ולפ״ז פשוט לי שהראשל״צ בא רק לצדד שהעושה כן יש לו לסמוך, אך לא להתיר בשופי.
אך כאמור צריך להתיישב גופיה בכוונת הראשל״צ, אך לענ״ד ברור שלא בא לסתור פסק מרן.
(דבאמת משונה לי שהראשל״צ יסתור כך פסק מרן לחלוטין, כשדרכו בקודש לא כך. ואם הייתה כוונתו לחלוק על מרן בהלכה לא היה אומר זאת ״אגב״ כפי ששמעתי שיעורו ברדיו, לחצאין אמנם. ואח״כ ראיתי שיעורו מוקלט, וכעת גם שהעלון הודפס. לכאורה כל זה אמר על דרך אגב ממש.)
וגדולה מזו ראיתי בשו"ת זקן אהרן סי' רי"ג שהתיר לאבל תוך י"ב חדש לנגן בכלי זמר בפורים לאחרי' שהוא מלאכתו והוא יום שמחה שלו ע"ש באורך ורואה אני שהדברים ק"ו בנ"ד ליולדת שהיא שמחתה להקריב אשה פרי בטנה למולות דודאי שרי ע"כ.
היא גופא דברי הזקן אהרן שהראשל״צ הוכיח מתוך דבריו שהתכוון להתיר לאבל תוך י״ב ללכת לסעודת פורים.
 
לפו"ר התיר בזה בשופי, כמו שאמר מפורש בשיעור....
אדרבה, כעת שאני עובר שוב על השיעור אני רואה שאדרבה צדקו דבריי ולא אמר כל זאת אלא בגלל שקשה הדבר ולא לכתחילה, ורק מי שקשה לו מאד יכול לסמוך על כך, ולא בשופי.

Screen Shot 2022-03-15 at 22.17.34.png
(וסתם, בדידי הוה עובדא כשהייתי בשנת אבלות על מרת אמי ע״ה והוזמנתי לחגוג פורים אצל אחד הרבנים, השתדלתי שלא להנות מהמוזיקה מחמת דברי מרן, וצרפתי זאת לעובדה שהייתי אנוס אבל לכתחילה לא הייתי מכניס עצמי לכך. לא יודע אם הייתי משנה זאת היום וסומך על מ״ש הראשל״צ)
 
ומ"מ אינני צדוק במש"כ בשופי, אבל הא קי"ל הלכה כדברי המיקל באבל...
לא זכיתי להבין, ציטטתי מהעלון שהראשל״צ בעצמו אמר שזה לא לכתחילה. ופשוט שזה כיוון שמרן חשש לזה, ולזה תבוא לשאול למה חשש הא קי״ל וכו׳. ועיין היטב בחזו״ע אבלות במ״ש על הכלל הזה. ודו״ק.
 
לא זכיתי להבין, ציטטתי מהעלון שהראשל״צ בעצמו אמר שזה לא לכתחילה. ופשוט שזה כיוון שמרן חשש לזה, ולזה תבוא לשאול למה חשש הא קי״ל וכו׳. ועיין היטב בחזו״ע אבלות במ״ש על הכלל הזה. ודו״ק.
נכון לכן כתבתי שאינני צודק....
 
חזרתי לעיין בדבר זה שוב בחזו״ע אבלות ומצאתי בח״ב עמ׳ שנו כתב לגבי סעודת מצווה לאחר שהתיר בסוף ז״ל: ומכל מקום אין להתיר להכנס לשם אם מנגנים בכלי זמר וכמ״ש בשו״ת הרדב״ז מכתבי יד (סוף סי׳ ר). עכ״ל. וניסיתי לעשות חיפוש לכך ולא מצאתי. אם יש למישהו בהישג יד זה עשוי לפתור לנו באמת את השאלה ששואל @יש תקוה והא קי״ל הלכה כהמיקל וכו׳.
 
וחזרתי לעיין ג״כ בשו״ת זקן אהרן, וראיתי שלמרות שמביא החילוק שמביא הראשל״צ, אח״כ כותב ועוד שזאת היא פרנסתו וכו׳ והולך ומצרף זאת לסניף. הרי לנו שלא התיר זאת בשופי ג״כ אלא דווקא מנגן. ודרוש בזה עוד העיון. אך לפ״ז צדק מרן שפסק שמנגן דווקא הואיל ופרנסתו היא.

עריכה:
וכעת מצאתי לרדב״ז הנ״ל הלא הוא ח״ח שהביא @יושב אוהלים לעיל, ומתוך העיון בו אולי ימצא מזור, ז״ל: כללא דמלתא בסעודות שקודם המילה אין ראוי לו לעשות ולא לכינס להם אבל סעודה שלאחר המילה היה מותר ובלבד שלא יביא כלי זמר ומיני ניגון דאפושי בשמחה אסור וכן מותר לו ליכנס בסעודה כזו כיון דאיכא מצוה וליכא שמחה כולי האי משום צערא דינוקא מותר. והנראה לענ״ד כתבתי עכ״ל.
והביאור בדבריו כיוון שבלאו הכי יש בגוף ועצם הסעודה שמחה, הרי זה גוף ההיתר, אבל שמחה יתרה הרי הוא לאו בכלל ההיתר ויהיה איסור.

וכיוון שכבר ציינתי ל @יושב אוהלים מה שכתב לעיל, ראוי שיעיין היטב בחזו״ע אבלות ח״ב עמ׳ שנ שמביא את החיד״א ועוד אחרונים שפוסקים כמו הזקן אהרן, אך ורק לעניין זמר שמנגן לפרנסתו, אך תו לא.

ומעתה אין שום קושיא על מרן, מלבד מה שהביא @יש תקוה בשם הרב נקי שדייק בלשון מרן בחזו״ע פורים ׳שטוב לאבל להמנע וכו׳ והיינו משום שפשוט שאם כבר נמצא במקום שיש בו ניגון פשוט שלא עובר על איסור. אך לאו מטעמיה שלי פשוט שמבאר מרן בשו״ת זקן אהרן הנ״ל שדווקא בנגן שעובד לפרנסתו, וכמבואר למעיין שם. וכן לא כהראשל״צ. ומובן שלומד בו כן מאיך שמביא את דבריו ז״ל: וע״ע בשו״ת זקן אהרן הלוי (סי׳ ריג) בדין אבל תוך י״ב חודש על אביו ופרנסתו היתה ע״י שמנגן בכלי זמר בחופות ובסעודות מצוה האם מותר לו לנגן בכלי שיר בסעודת חוה״מ ופורים וכתב שמכיון שזאת היא פרנסתו ומלאכתו והיא מלאכה של שמחה ועוד שהיא שמחה של מצוה מותרת לו דמצוה קא עביד ע״ש עכ״ל מרן. ומבואר שלומד בזקן אהרן שעיקר ההיתר שלו הוא משום פרנסה ואילו עניין שמחת המצווה זה סניף נוסף ולא עיקר הוא.
 
נערך לאחרונה:
בשיעור השבועי מרן אמר מפורש שאע"פ שמסיים כך, מ"מ כת זאת משום דחזי לאיצטרופי אך אף בלא"ה שרי.
אתה מדבר על הראשל״צ או מרן חכם עובדיה?
מדברי מרן בחזו״ע משמע לא כך כפי שביארתי והבאתי. ואם אתה מדבר על מרן שאמר זאת בשיעור השבועי, אשמח למקור ולמתי זה נאמר.
עריכה: אכן הראשל״צ כתב ״יראה שעיקר היתרו הוא לא משום צורך פרנסה וכו׳״. ובכן אע״פ שלענ״ד הפשט בזקן אהרן לא כך, נראה שהבנת מרן בזקן אהרן לא כהראשל״צ מסייע לי.
(ובאמת אל״כ קשה מאד, הרי מבואר בחזו״ע אבלות ח״א עמ׳ קמג שאפילו על פוסק אחד שמקל באבלות פסקינן)
 
נערך לאחרונה:
אדרבה, כעת שאני עובר שוב על השיעור אני רואה שאדרבה צדקו דבריי ולא אמר כל זאת אלא בגלל שקשה הדבר ולא לכתחילה, ורק מי שקשה לו מאד יכול לסמוך על כך, ולא בשופי.

הצג קובץ מצורף 2880
(וסתם, בדידי הוה עובדא כשהייתי בשנת אבלות על מרת אמי ע״ה והוזמנתי לחגוג פורים אצל אחד הרבנים, השתדלתי שלא להנות מהמוזיקה מחמת דברי מרן, וצרפתי זאת לעובדה שהייתי אנוס אבל לכתחילה לא הייתי מכניס עצמי לכך. לא יודע אם הייתי משנה זאת היום וסומך על מ״ש הראשל״צ)
לפני מה שהדגשת 'יראה שעיקר היתרו וכו'
 
חזור
חלק עליון