• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

התייחסות ראשונית ממרן שליט"א לפסיקת בג"צ על היתר התפילות בהפרדה במרחב הציבורי בת"א, וכן על ההנהגות במלחמה • חדש!

ומרן שליט"א כתב לאשר שאלוהו - הוראה פרטי
לא נכון
גם מכתבו של מרן הרב יצחק הוא בודאי הוראה כללית
לא משנה למי המכתב נועד, בסופו של דבר, מכתבו מתפרסם בכל אתר ואתר, ומנוסח לרבים והוא בודאי הוראה כוללת!
אז למעשה הם לא חולקים.
לכן לפי מה שביארתי, למעשה הם חולקים
כי כל אחד כאמור כתב הוראה כללית
ודו"ק
 
אבל אה"נ בהוראה פרטנית, נראה שגם הגאון רבי דוד יודה, שכל חייל לגופו, ואם חייל מכיר את עצמו היטב שכוחו במותניו, אה"נ רשאי ואף ראוי שיחמיר לאכול לשיעורין.
יתכן שכן ויתכן שלא
כפי שכתבתי לעיל
נראה לי שחושש לכשירותם של החיילים הלוחמים הי"ו שעלולה להפגע אם יאכלו וישתו לשיעורין.
וזו השערה שלי בדעתו, ותו לא.
 
יתכן שכן ויתכן שלא
לא הבנת
אני הסכמתי איתך לגבי ההוראה הכללית
כלומר, רבי דוד בא עם גישה שההוראה הגורפת היא שלא יחמירו על עצמם (בגלל הטעם שכתבתי, עי' בדבריי לעיל)
אבל אה"נ בהוראה פרטית אם חייל בא לפנינו וטוען שאפילו אם יאכל לשיעורין, זה לא יבלבל אותו כלל וכו', בזה רבי דוד יודה בלי ספק
אבל רבי יצחק בא בגישה שמלכתחילה ההוראה הגורפת צריכה להיות שיחמירו על עצמם, ואם יקשה עליהם, אז אה"נ יאכלו כרגיל.
וגם רבי יצחק יודה שלגבי ההוראה הפרטית כל חייו שיכול להחמיר עדיף בודאי שכך יעשה.
כלומר, המחלוקת שלהם בעצם היא בהוראה כוללת לרבים, האם מורים לכולם לאסור לאכול, ורק מי שיכול באמת אזי יחמיר, או להיפך, מורים לכולם להחמיר לאכול, ורק אם יקשה עליהם אז יאכלו....
וכיוצ"ב מצינו בעוד הרבה מקומות, ודו"ק
 
לא הבנת
אני הסכמתי איתך לגבי ההוראה הכללית
הבנתי מעיקרא.
כלומר, רבי דוד בא עם גישה שההוראה הגורפת היא שלא יחמירו על עצמם (בגלל הטעם שכתבתי, עי' בדבריי לעיל)
אבל אה"נ בהוראה פרטית אם חייל בא לפנינו וטוען שאפילו אם יאכל לשיעורין, זה לא יבלבל אותו כלל וכו', בזה רבי דוד יודה בלי ספק
זה מספקא לי, כי אולי מחמת כובד המערכה והמלחמה, הרב יאמר לו שיאכל וישתה ללא שיעורין.
אבל רבי יצחק בא בגישה שמלכתחילה ההוראה הגורפת צריכה להיות שיחמירו על עצמם, ואם יקשה עליהם, אז אה"נ יאכלו כרגיל.
וגם רבי יצחק יודה שלגבי ההוראה הפרטית כל חייו שיכול להחמיר עדיף בודאי שכך יעשה.
כלומר, המחלוקת שלהם בעצם היא בהוראה כוללת לרבים, האם מורים לכולם לאסור לאכול, ורק מי שיכול באמת אזי יחמיר, או להיפך, מורים לכולם להחמיר לאכול, ורק אם יקשה עליהם אז יאכלו....
וכיוצ"ב מצינו בעוד הרבה מקומות, ודו"ק
 
לא הבנתי איך אף אחד מחסידי מרן הראש"ל שליט"א לא כתב על כך שהתקיים בו "רצון יראיו יעשה"
ואכן התפרסם היום שראשי המארגנים את התפילה החליטו להכניסה לתוך מתחם בית כנסת כמו שפרסם הרב שליט"א
 
לא הבנת
אני הסכמתי איתך לגבי ההוראה הכללית
כלומר, רבי דוד בא עם גישה שההוראה הגורפת היא שלא יחמירו על עצמם (בגלל הטעם שכתבתי, עי' בדבריי לעיל)
אבל אה"נ בהוראה פרטית אם חייל בא לפנינו וטוען שאפילו אם יאכל לשיעורין, זה לא יבלבל אותו כלל וכו', בזה רבי דוד יודה בלי ספק
אני לא בטוח. נניח שמתפתח קרב ממושך של כמה שעות, כולל מרדף וכו', האם אותו חייל יצליח לתפקד במלוא הכשירות? או שאולי בגלל זה הוא יהיה פחות חש, יותר פגיע בפני באויב והיה לו קשה לרוץ?
 
לא הבנתי איך אף אחד מחסידי מרן הראש"ל שליט"א לא כתב על כך שהתקיים בו "רצון יראיו יעשה"
ואכן התפרסם היום שראשי המארגנים את התפילה החליטו להכניסה לתוך מתחם בית כנסת כמו שפרסם הרב שליט"א
כי בסוף כן הייתה שמה תפילה.
(גם אחרי שראש יהודי הודיעו שהם לא עושים משהו רשמי מטעמם)
 
כאן כתבו: "לאור קריאתו של הראש"ל"

כתבות היחץ הללו אין מה להתרגש מהם.
מה לארגון ראש יהודי ולמרן?

אם זה היה "לאור קריאתו" של מרן, הם בכלל לא היו מלכתחילה מנסים וחושבים על זה.

מעבר לזה שהכתבה לא נכונה כי כמו שכתבתי בסוף כן היה. לא של ראש יהודי אבל היה.


(אגב, רואים שזה יחצ"ן מתחיל. לעולם לא למקם שתי כתבות על הרב באותו עיתון באותו עמוד)
 
שמעתי שהמארגנים החליטו לא לקיים את תפילת יום הכיפורים ברחובה של עיר מחשש לפובקציות.
וכמ"ש מרן רבינו הראש"ל שליט"א במכתבו
אשריהם ישראל השומעים לקול מורים. גמר חתימה טובה.
הצג קובץ מצורף 26131
מש''כ למעלה מלפנים נראה כתב של הרב זצ''ל.
 
חזור
חלק עליון