• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

התפלל מוסף של שבת במקום של שבת ור"ח

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בנוגע למי שהתפלל מוסף של שבת במקום של שבת ור"ח, כבר כתב בילקו"י (סי' תכ"ג [וסי' רפ"ו]) משו"ת מים רבים (סי' מא) שצריך לחזור. (וכ"כ הכה"ח בסי' תכ"ה אות כו וכן הברכ"י. בסי ת"צ ועוד).
השאלה היא, האם יש צד לומר שיחזור רק על מוסף של ר"ח ולא של שבת ור"ח.
כלומר, גם אם מי שהתפלל ולא הזכיר יעלה ויבא לא עלתה לו כלל תפילה, מ"מ זה דווקא בתפילה שאם לא אמרה כתיקנה, לא יצא כלל יד"ח. אבל אולי בתפילת מוסף של שבת ור"ח, שלכאו' אפש"ל שהם שני חיובים נפרדים. חיוב של מוסף מצד שבת וחיוב של מוסף מצד ר"ח, אז אולי יד"ח תפילת מוסף של שבת יצא וצריך לחזור רק על מוסף של ר"ח.
נפק"מ נוספת שתצא היא אם מישהו נמצא בשבת ור"ח במקום שאין לו סידור, ולא זוכר בע"פ את "אתה יצרת" אלא רק את התפילת מוסף הרגילה של שבת, האם יאמר לכה"פ את מה שזוכר או שלא יאמר כלום (כמו מישהו שלא זוכר ברכה אחת מהתפילה שלא יאמר את מה שזוכר).
נ.ב. בחלק מהמקורות הנ"ל נזכר שיחזור על תפילת מוסף של שבת ור"ח, השאלה אם הוא בדווקא ומה הטעם.
 
בנוגע למי שהתפלל מוסף של שבת במקום של שבת ור"ח, כבר כתב בילקו"י (סי' תכ"ג [וסי' רפ"ו]) משו"ת מים רבים (סי' מא) שצריך לחזור. (וכ"כ הכה"ח בסי' תכ"ה אות כו וכן הברכ"י. בסי ת"צ ועוד).
השאלה היא, האם יש צד לומר שיחזור רק על מוסף של ר"ח ולא של שבת ור"ח.
כלומר, גם אם מי שהתפלל ולא הזכיר יעלה ויבא לא עלתה לו כלל תפילה, מ"מ זה דווקא בתפילה שאם לא אמרה כתיקנה, לא יצא כלל יד"ח. אבל אולי בתפילת מוסף של שבת ור"ח, שלכאו' אפש"ל שהם שני חיובים נפרדים. חיוב של מוסף מצד שבת וחיוב של מוסף מצד ר"ח, אז אולי יד"ח תפילת מוסף של שבת יצא וצריך לחזור רק על מוסף של ר"ח.
נפק"מ נוספת שתצא היא אם מישהו נמצא בשבת ור"ח במקום שאין לו סידור, ולא זוכר בע"פ את "אתה יצרת" אלא רק את התפילת מוסף הרגילה של שבת, האם יאמר לכה"פ את מה שזוכר או שלא יאמר כלום (כמו מישהו שלא זוכר ברכה אחת מהתפילה שלא יאמר את מה שזוכר).
נ.ב. בחלק מהמקורות הנ"ל נזכר שיחזור על תפילת מוסף של שבת ור"ח, השאלה אם הוא בדווקא ומה הטעם.
מחילה.
עי' בזה דברים מפורשים בחזו"ע חנוכה (עמ' שיז): וז"ל: ראש חודש שחל בשבת, וטעה בתפלת מוסף, ולא אמר "אתה יצרת", אלא תכנת שבת, שהוא מוסף של שבת בלבד, והוצרך לחזור, וכשחזר התפלל מוסף של ראש חודש בלבד, צריך לחזור ולהתפלל מוסף של שבת וראש חודש, דהיינו אתה יצרת, ואינו יוצא ידי חובה בתפלותיו הראשונות. עכלה"ט. ובמקורות ביאר הדברים בטו"ט.
ובזמנו כתבנו בזה, ודחינו דברי רב אחד שליט"א, שהק' על מרן כמה קושיות בזה. ומרן שליט"א הזכיר בקצרה את הערתינו בשיעור השבועי. (באותו עלון עם הג'לי בשבת, יעו"ש.)
 
ישר כח!
כששאלתי בשבת את אחד הרבנים את השאלה הנ"ל השיב לי שפשוט שיש לחזור על "אתה יצרת", רק השאלה היא אם כבר חזר מוסף של ר"ח בלבד, האם יחזור פעם שלישית או שכבר יצא בזה. (וראיתי שכתב בזה בחזו"ע הנ"ל).
אגב, א"כ לגבי השאלה:
אם מישהו נמצא בשבת ור"ח במקום שאין לו סידור, ולא זוכר בע"פ את "אתה יצרת" אלא רק את התפילת מוסף הרגילה של שבת, האם יאמר לכה"פ את מה שזוכר או שלא יאמר כלום
באמת לא יוכל להתפלל מה שזוכר?
 
ישר כח!
כששאלתי בשבת את אחד הרבנים את השאלה הנ"ל השיב לי שפשוט שיש לחזור על "אתה יצרת", רק השאלה היא אם כבר חזר מוסף של ר"ח בלבד, האם יחזור פעם שלישית או שכבר יצא בזה. (וראיתי שכתב בזה בחזו"ע הנ"ל).
אגב, א"כ לגבי השאלה:

באמת לא יוכל להתפלל מה שזוכר?
איני פוסק.
אבל משמע מדברי מרן בחזו"ע שלא. ע"פ מ"ש בס' הבתים.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון