• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

וְעָרַ֤ךְ עָלֶ֙יהָ֙ הָֽעֹלָ֔ה וְהִקְטִ֥יר עָלֶ֖יהָ חֶלְבֵ֥י הַשְּׁלָמִֽים

גרינפלד

Well-known member
הגמרא בפסחים (נ"ח ב') מביאה את הפסוק "והקטיר עליה חלבי השלמים", שמזה לומדים שאי אפשר להקריב אחרי התמיד של בין הערביים,
ואביי מפרש את הילפותא עליה (-העולה של תמיד של שחר) שלמים, ולא על חבירתה (-תמיד של בין הערביים) שלמים,
והקשה רבא שא"כ האיסור יהיה רק בשלמים ולא בעולה,
אלא אמר רבא שדורשים עליה השלם כל הקרבנות כולם,
ולכאורה יש כאן מחלוקת אביי ורבא אם אפשר ללמוד כל הקדשים משלמים [אם התורה דיברה על שלמים], או לא.

ולכאורה יל"ע על דברי רבא, שלגבי הדין שלמים ששחטן קודם פתיחת דלתי ההיכל פסולין,
כיון שנאמר "ושחטו פתח אוהל מועד" - בזמן שפתוחין,
וס"ל לרוב הראשונים (עי' תוס' זבחים ס"א א' ד"ה קודם) שזה לא רק בשלמים אלא בכל הקרבנות.

וי"ל, שכאן משמעות הפסוק וערך עליה העולה והקטיר עליה חלבי השלמים, שהשלמים חלוקים מהעולה,
ואמנם העולה דורשים מזה העולה ראשונה, היינו תמיד של שחר, אבל לכאורה פשטיה דקרא משמע שכתוב בתחילה דיני עולה ולאחמ"כ דיני שלמים.

ויל"ע לרש"י (המובא בתוס' שם), דס"ל שרק בשלמים יש דין שפסולים קודם פתיחת הדלתות,
האם מ"מ אביי סבר שאפשר ללמוד משלמים לכל הקדשים שאי אפשר להקריב אחרי התמיד של בין הערביים.
 
ויתכן שרק פה סבר אביי שאפשר ללמוד משלמים לשאר הקדשים, לפי הצד שעשה דהשלמה הוא דין שתמיד שיהא אחרון,
וא"כ מסתבר שאין לחלק בין שלמים לשאר קרבנות.

ויש לפלפל שלאביי הוא וודאי דין בתמיד, כי הרי הילפותא היא ולא על חבירתה שלמים,
ורק לרבא - לא הוזכר בדרשא תמיד של בין הערביים, ויתכן שהוא דין בשאר הקרבנות שיוקרבו על הראשונה.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון