• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

וַתִּקַּ֣ח רִ֠בְקָה אֶת בִּגְדֵ֨י עֵשָׂ֜ו בְּנָ֤הּ הַגָּדֹל֙... וַתַּלְבֵּ֥שׁ אֶֽת יַעֲקֹ֖ב בְּנָ֥הּ הַקָּטָֽן

גרינפלד

Well-known member
מעינה של תורה בשם ספר יסוד התורה:​
לשם מה מציין כאן הכתוב, כי עשו היה "בנה הגדול" ויעקב היה "בנה הקטן"?
ברם, היה זה נסיון מצד רבקה, לראות אם עצתה תצליח אם לא. היא נטלה את בגדיו של עשו, אשר מלבד גילו הרי גם במבנה גופו היה יותר גבוה ורחב מיעקב, וניסתה להלבישם על יעקב הקטן, לראות אם יהלמו אותו. ואמנם לבסוף כך היה: "ותלבש את יעקב בנה הקטן" - הבגדים הלמוהו כאילו היו אלה בגדיו שלו ונתפרו לפי מידתו...​
וכזאת כתב בספר בנין שלמה לבעל החשק שלמה.
ואמנם כמעט לא היה ביניהם הפרש בגיל, אבל צ"ל שבמציאות עשיו היה גדול יותר, כמו שהיה לו הרבה שער, ונקרא כמו עשוי.​
 
(צרור המור על בראשית פרק כז פסוק טו
ותקח את בגדי עשו בנה הגדול החמודות, כי היה מכיר אותם יצחק כשעשו נכנס לפניו מלובש בהם. ונאמר בעשו בנה הגדול, וביעקב בנה הקטן. להודיענו הנס הגדול שנעשה עמו, שהיו הבגדים של עשו בנה הגדול והלבישה אותם ליעקב בנה הקטן, והיו כמדתו כאלו נעשו לעצמו. וזה כענין שאמרו במדי שאול שהיה ארוך משכמו ומעלה על כל העם, ועשו לדוד הקטן כמדתו, כאלו היו שלו. והטעם בזה לפי שכבר אמרו חכמים ז"ל [שהיו אלה הבגדים של אדם הראשון, ובם היו מצויירים כל החיות והעופות כאלו היו חיים, ובאו לידי נמרוד. ולכן נקרא נמרוד גבור ציד (לעיל י, ט), לפי שכל החיות והעופות היו באים מעצמם אצל הבגדים, וצד אותם נמרוד. וחמדם עשו הרשע, והרג לנמרוד וגזלם ממנו. ולכן נקרא (לעיל כה, כז) איש יודע ציד, גם כן. ואותו היום סבב השם שלא לבשם, ונתאחר בצידה, בענין שיקבל יעקב הברכות. ולפי שיעקב בא לתקן העולם שהשחית אדם הראשון בקללותיו]. ולכן היו ברכותיו של יעקב מעין קללותיו של אדם הראשון, כמו שנפרש בע"ה. לכן היה ראוי שילבש יעקב אלו הבגדים לכבוד ולתפארת, לקבל הברכות.
 
וכזאת כתב בספר בנין שלמה לבעל החשק שלמה
בשם אביו. וזה לשונו:​
ולכאורה קשה דמאי הוצרך הכתוב לפרש כאן דעשו היה בנה הגדול ולמאי נ"מ בזה לענין הלבישה, וי"ל דבא לאשמעינן דבר חדוש בזה דוודאי דעשו מלבד דהיה בכור עוד היה גדול בקומה וברוחב יותר מיעקב, ואעפ"כ נעשה נס דבגדי עשו שהיה גדול היו מכוונין למידתו של יעקב ואף שהיה בוודאי קטן ממנו בקומה, דמן השמים סייעוהו שיהא בגדי עשו הולמתו כדי שיטול הברכות.​
 
חזור
חלק עליון