• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

"והתקין מחיה ומזון לכל בריותיו אשר ברא ברחמיו וברוב חסדיו"

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איך מפסקים משפט זה?
"וְהִתְקִין מִחְיָה וּמָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא, בְרַחֲמָיו וּבְרוֹב חֲסָדָיו" או "וְהִתְקִין מִחְיָה וּמָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו, אֲשֶׁר בָּרָא בְרַחֲמָיו וּבְרוֹב חֲסָדָיו"
נפק"מ האם המילים "ברחמיו וברוב חסדיו" חוזרים על המילים "והתקין מחיה ומזון" או על המילים "בריותיו אשר ברא".
(כלומר, האם אני אומר שה' התקין מחיה ומזון לבריות שברא ברחמיו וברוב חסדיו, או שהתקין מחיה ומזון ברחמיו וברוב חסדיו לבריות אשר ברא).
 
איך מפסקים משפט זה?
"וְהִתְקִין מִחְיָה וּמָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא, בְרַחֲמָיו וּבְרוֹב חֲסָדָיו" או "וְהִתְקִין מִחְיָה וּמָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו, אֲשֶׁר בָּרָא בְרַחֲמָיו וּבְרוֹב חֲסָדָיו"
נפק"מ האם המילים "ברחמיו וברוב חסדיו" חוזרים על המילים "והתקין מחיה ומזון" או על המילים "בריותיו אשר ברא".
(כלומר, האם אני אומר שה' התקין מחיה ומזון לבריות שברא ברחמיו וברוב חסדיו, או שהתקין מחיה ומזון ברחמיו וברוב חסדיו לבריות אשר ברא).
לענ''ד וְהִתְקִין מִחְיָה וּמָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא, בְרַחֲמָיו וּבְרוֹב חֲסָדָיו
 
לענ''ד וְהִתְקִין מִחְיָה וּמָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא, בְרַחֲמָיו וּבְרוֹב חֲסָדָיו
כלומר שהמילים "ברחמין וברוב חסדיו" חוזרים על המילים "והתקין מחיה ומזון".
יש איזה מקור לדברים וכד'? (באמת יש לי צד גדול לומר ככה, השאלה אם יש הכרח לדבר).
 
כלומר שהמילים "ברחמין וברוב חסדיו" חוזרים על המילים "והתקין מחיה ומזון".
יש איזה מקור לדברים וכד'? (באמת יש לי צד גדול לומר ככה, השאלה אם יש הכרח לדבר).
כעת בדקתי בסידורים המצויים אצלי, וכן פיסקו בכוונת הלב ובאוצרות יוסף סליחות וימים נוראים.
 
וְהִתְקִין מִחְיָה וּמָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא, בְרַחֲמָיו וּבְרוֹב חֲסָדָיו
גם לי נראה שנכון הוא, שדוחק הוא לומר על מחיה ומזון "אשר ברא" ויותר מתאים לומר על בריותיו אשר ברא, שהתקין להם ברוב חסדיו.
 
גם לי נראה שנכון הוא, שדוחק הוא לומר על מחיה ומזון "אשר ברא" ויותר מתאים לומר על בריותיו אשר ברא, שהתקין להם ברוב חסדיו.
השאלה היא על מה הולכים המילים "ברחמיו וברוב חסדיו".
המילים אשר ברא בוודאי הולכים על הבריות. השאלה אם המילים "ברחמיו וברוב חסדיו" הולכים שהבריות נבראו ברחמיו וברוב חסדיו, או שהוא התקין מחיה ומזון ברחמיו וברוב חסדיו.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_פניני הפרשה - יא - קובץ_196.pdf
    1.7 MB · צפיות: 3
  • אוצר החכמה_ה' נסי - מאזוז, מאיר בן מצליח_283.pdf
    1.5 MB · צפיות: 3
זה דומה למה שדנו הפוס' והביאם ביבי"א ח"ח סימן יא אות יט בנוסח "מודים" כיצד מפסקים האם כך "צורינו צור חיינו ומגן ישענו אתה הוא, לדור ודור נודה לך ונספר תהלתך" או "צורינו צור חיינו ומגן ישענו אתה הוא לדור ודור, נודה לך ונספר תהלתך" וביבי"א שם העלה שהנוסח הראשון עיקר.
 
חזור
חלק עליון