• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

זכר למחצית השקל לבית כנסת

abc123

Well-known member
שלום וברכה. האם זכר למחצית השקל יוצאים בו ידי חובה כאשר נותנים אותו לבית כנסת? או שמא חייב רק למקום של תורה?
 
ב"ה
שלום וברכה,

בשו"ת יחוה דעת ח"א (סי' פו), הביא ממשמעות מסכת סופרים (פרק כא), שהתרומה היא לצורך עניים, והוסיף שכ"כ כמה פוסקים, (אלא שהם כתבו כן מטעמים שונים, עי' עליהם). אולם שוב הביא את דברי הגאון רבי חיים פלאג'י ועוד אחרונים, בחשיבות שיש ליתן זאת דוקא לעמלי תורה.
וכן נראה דעת קדשו של מרן זצ"ל הלכה למעשה, שעיקר נתינת מעות זכר למחצית השקל צריכה להיות דוקא למקום של תורה, שבזה מתכפר לעם ישראל במקום הקרבנות בזמן הזה שאין בית המקדש קיים, וכן הכריע שם בתשובה ביחוה דעת, וכן בחזו"ע פורים (עמ' קה) לא הזכיר את אותם אחרונים שהזכיר ביחוה דעת שכתבו שהתרומה היא לצורך עניים, אלא תכף אחר שהזכיר ממסכת סופרים, עבר לבאר מדוע יש ליתנם דוקא ללומדי תורה, מהטעם הנ"ל.

זאת ועוד צריך לי הקטן עיון, דהמעיין במסכת סופרים ימצא שאינו מפורש שהדברים חוזרים על זכר למחצית השקל, ויש לפרשם על מתנות לאביונים שהוזכרו שם בענין, וכן פירשו כמה מפרשים, וכ"ש לפי גרסאות מסויימות שבודאי הוא כך, כמבואר למעיין, וצירפתי הדברים לחפץ לראות בשורשן של דברים. ולפ"ז לכאורה אין עוד מקור מובהק לומר שהוא לצורך עניים.
אלא שבלאו הכי יש לתלות את עיקר הנידון לכאורה במחלוקת הראשונים האם בזמנינו הזכר למחצית השקל הוא כנגד מה שתרמו לאדנים ומלאכת המשכן, ולכן הוא מבן עשרים שנה ומעלה ולגברים דוקא, כדעת רבנו עובדיה מברטנורא והרמ"א, או כהרמב"ן ורוב הראשונים שהובאו ביחו"ד וחזו"ע שהוא במקום הקרבנות לכפר על נפשותיכם, ולכן אפילו מבן י"ג שנה ואף הנשים צריכים כפרה. או גם כמאן דאמר שנותנים אפילו על ילדים ונשים שאף הם היו באותו הנס, וגם בהם שייך שהקדימו שקליהם לשקליו, כמבואר בחזו"ע.

ולכן נראה בדעת מרן זצ"ל הלכה למעשה, דאף שהנותן לעניים שאינם לומדי תורה, יש לו על מה שיסמוך, ויוצא בזה מעיקר הדין, שהרי נתינת זכר למחצית השקל בזמנינו אינה אלא מתורת מנהג בעלמא, ובספיקו הולכים להקל, כ"ש שאפילו למאן דאמר שהוא לכפר במקום הקרבנות, הרי גם מצות החסד שגומלים זה לזה באה במקום הקרבנות, כמבואר בילקוט שמעוני (שהובא ביחוה דעת), אלא שאינו כמו התורה, ע"ש. וכן עיין בחזו"ע פורים שם, גם בדברי הילקוט שמעוני, וגם בעוד כמה מקורות שהביא, ששם לא הביא הדברים כמו שהביא ביחוה דעת, ונראה ברור שבמכוון עשה כך, שבחזו"ע נטה יותר להכריח שדוקא יתן למקום של תורה, עיין שם, ודו"ק. על אף שמסתמא יסכים שאם בכל זאת נתן לעניים שאינם לומדי תורה יצא עכ"פ ידי חובת המנהג, שהרי עשה כדעת כמה פוסקים, והרי הוא כמבוא'ר.

למסקנא: דעת מרן זצ"ל שהעיקר בנתינת זכר למחצית השקל הוא דוקא להחזקת מקום של תורה, אלא שאם נתן לעניים בלבד, אין מזניחין אותו, ויצא ידי חובת עיקר המנהג.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_מסכת סופרים -מהדורת מכון קרן רא-ם- - ורנר, שלמה חנוך (עורך)_269_271.pdf
    7 MB · צפיות: 1
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון