מה דעתכם על ימים חמים אלו כאשר הולך אברך כולל לא בעיר חרדית , או רב בית כנסת לא בעיר חרדית עם חולצה קצרה מכופתרת כנהוג בישיבת חברון וכדומה
האם דבר זה מתאים או לא, או לא ראוי או לא, או מה יש בזה, ומה מנהג הספרדים ואיך רואים אדם כזה
אשמח לתגובות
אולי יש פה משהו שקשור אגרות השקפה ומוסר
#
@בגדיו של בן תורה
בס"ד, ג' טבת תש"פ,
לכבוד הבחור היקר והנעלה, ה"ה
....... נ"י
שלום רב,
לשאלתו בדבר שלומד בישיבת "תפארת שרגא" בבית וגן י-ם, והתחזק בתורה ביר"ש והחליט להמשיך ללמוד בישיבה חרדית, ושואל מה החשיבות הגדולה שנותנים ללבוש החרדי, כגון בגדי שחור לבן, חליפה, ומגבעת, איזה חסרון יש בלבוש צבעוני מכובד לא רחובי, ואע"פ שבדעתו לשנות לבושו כמו שדורשים הרבנים, אך שואל מה הטעם לזה.
הנה כל בן תורה חייב להרגיש בעצמו "ויגבה לבו בדרכי ה'" (דברי הימים ב' יז, ו). והינו מחוייב להוות דוגמא הן בביתו ובחומותיו, והן בישיבה, לנהוג כיאה וכיאות, בכדי שממנו יראו וכן יעשו. ובפרט כיום שרוח רעה מנשבת בחוצות, ורבים וטובים הם הנפלטים מעולמה של תורה, מוטלת החובה על כל בן תורה, להוות לסמל ולדוגמא בפני הציבור. וכאשר ילדים ובחורים צעירים רואים בחורי ישיבות ואברכים שמסתובבים ללא כובע וחליפה, הם לומדים להקל ראש בכך, והולכים מדחי אל דחי. וכל בן תורה צריך לדעת, שאף שישנם דברים שלא כתובים בש"ע הרגיל, ישנו ש"ע נוסף שהוא החלק החמישי האוצר בתוכו כללי הנהגה ישרה והשקפה טהורה. כיון שכך בני התורה מובדלים, וזה לבושם המכובד, ובזה עושים סייג וגדר שלא להתנהג כאנשי הרחוב. אשר על כן, אין לבן תורה לנהוג קלות בעצמו ולומר מה אני ומה חיי, ולעשות עצמו כאדם פשוט, אלא ירגיל עצמו ללכת עם כובע וחליפה, ובוודאי בשעת התפילה. כי לא היה הולך בלי חליפה לפני מלך. ויש בזה משום זיכוי הרבים, כי בכך מכניס לבני ביתו ולכל הסובבים, אהבת תורה ויראת שמים, בראותם דמות אמיתית של בן תורה.
וכן בעל בית שבניו לומדים בתלמודי תורה, וגרים בסביבה דתית, ומנהלים אורח חיים חרדי, והאב אדם עובד הקובע עיתים לתורה בשבתות, אבל לא בימי החול, גם הוא ראוי לחבוש מגבעת וחליפה בפרט בשבת. אבל אין זה למתחיל, ולפעמים אף יהיה נראה כמוזר, וכך היה מורה מרן מלכא לתלמידיו בעלי הבתים אשר היו שומעים את שיעוריו לפני עשרות בשנים, שלפי דרגתם היה מורה להם כיצד להתלבש.
ולגבי תפלת שמונה עשרה, ע' בבית ברוך על הח"א (כלל כ"ט סקל"ו), ובשו"ת יחו"ד ח"ד (סי' ח') דאותם בעלי בתים הרגילים ללכת בלי חליפה וכובע, ואף בשרוולים קצרים, ולא ימנעו גם לעמוד כן לפני אנשים מכובדים מאד, יהיו רשאים להתפלל כך כש"ץ. אמנם בקרב ציבור המקפידים שלא להתפלל כן ודאי אסור לש"ץ להתפלל כן. ובשו"ת ישכיל עבדי ח"ז (סי' א' בהשמטות, וח"ח סי' כ"ד) אוסר בכל ענין להתפלל בשרוולים קצרים, דהוא בכלל פוחח, ואין דרך לעמוד כן בפני גדולים, אלא יתעטף בטלית שלא יהיו זרועותיו מגולות. וכן מצדד בשו"ת ישועת משה ח"ג (סי' י"ג).
והלבוש במכנסיים קצרים או ללא גרביים, לדברי הכל ובכל ענין אין לו להתפלל כש"ץ, דאין מי שיעמוד כן לפני אנשים מכובדים ואנשי שורה ושלטון. ועיין בשו"ת שלמת חיים (סי' נ"ז).
ואסיים בברכה, שתזכה ללכת מחיל אל חיל ועוד תעלה ותתעלה מעלה מעלה לתהלה לשם ולתפארת. והיה שמך כשם הגדולים אשר בארץ. אכי"ר.
בברכת התורה
יצחק יוסף
ראשון לציון הרב הראשי לישראל
#
@בגדיו של בן תורה
בס"ד, י"ט אלול תש"פ
לכבוד הבחור היקר והנעלה, יראת ה' היא אוצרו הטוב
ה"ה .... הי"ו
בעניין השאלה על כובע וחליפה לבחור ישיבה, ומה הגדרים בזה.
בחור שיש לו הערכה עצמית של ויגבה ליבו בדרכי ה', הולך תמיד מתוך תחושה עילאית של בן מלך, וכשם שהחייל אינו בוש מלהסתובב עם המדים שלו, ומתגאה ללכת עמהם אף בימות הקיץ החמים, להראות לכולם את כבודו ומעמדו, כך כל בחור צריך להרגיש. וכמ"ש (שבת קיג ע"א): דרבי יוחנן קרי למאניה מכבדותי. היינו שבגדיו של האדם מכבדים אותו. ובהיות וכיום הכובע והחליפה מהווים סמל ודוגמא לבן תורה, לכן צריך להשתדל בכל עוז להיזהר בכך. ולב יודע מרת נפשו, כמה פעמים הבגדים מצילים את האדם מללכת למקום שאינו הולם את דרכו ומעמדו. ומלבד זאת כל בן תורה מחוייב להוות דוגמא אישית הן לבני ביתו, והן לסובביו ומכריו, שממנו יראו וכן יעשו. ובפרט לעת כזאת אשר רוח רעה מנשבת בחוצות קריה, ורבים וטובים נופלים ברשתו של יצר הרע, מוטלת החובה על כל בן תורה, להיות לסמל ולדוגמא וכנ"ל. ובעניין הגדרים בזה, בן תורה צריך לדעת, שישנם דברים שלא כתובים בארבעת חלקי השלחן ערוך, אלא בחלק החמישי של השלחן ערוך, בו מובאים כללי ההנהגה הישרה וההשקפה הטהורה. ואין להקל ראש בכך, אלא ירגיל עצמו ללכת עם כובע וחליפה, ובפרט בשעת התפילה. ויש בזה משום קידוש השם וזיכוי הרבים, כי בכך מחדיר לכל סובביו, אהבת תורה ויראת שמים, כאשר הם רואים דמות אמיתית של בן תורה ועליה.
ואסיים בברכה, שתזכה לעלות מעלה מעלה בסולם התורה והיראה, תלך בדרך טובים ואורחות צדיקים תשמור. והיה שמך כשם הגדולים אשר בארץ לשם ולתפארת. אמן.
בברכת התורה
יצחק יוסף
ראשון לציון הרב הראשי לישראל
#