נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
בוודאי. מה השאלה? אפי' בקעמפ אני לא זוכר בחורים שמסתובבים ככה במהלך הטיול.האם הם נחשבים כסוג ב'? או חלשים וכדומה?
זה לא "קצת קיצור החולצה".הבנתי , אשמח לשמוע עוד דעות, (למרות שזה מעניין שבגלל קצת קיצור החולצה יורד הערך שלו....)
גם כשמחליפים כח לא מחליפים כו"ח...יחליפו כ"ח
למה להמציא נתונים?!כנהוג בישיבת חברון
זה יותר מצד ההלכה, השאלה היא יותר מצד הנהגה כיום.ידי כהן שיח אברכים
חולצה קצרה
מותר מעיקר הדין לאברכי כולל ללבוש חולצה קצרה בימות הקיץ החמים, אך יש להיזהר כשעוסקים בתורה שלא יגעו בבשר שמעל המרפק[1]. ויש שמקפידים שלא ללבוש חולצה קצרה כלל, ובפרט בעת הלימוד[2].
[1] כתב המשנ"ב (סי' ב סעי' א) האדם צריך להתנהג בצניעות לפני הקב"ה, וצריך להיזהר תמיד שלא במקום הכרח מלגלות מבשרו ואפילו מעט כל מה שדרכו להיות מכוסה בבגדים לעולם אבל רשאי לגלות ידו עד הקוב"דו.
וכתב בשו"ת אג"מ (יו"ד ח"ג סי' מז אות ג וסי' סח אות ד) שמדוקדק בדברי חז"ל בשבת (קיח:) ובראשונים (שם) כי גילוי מקומות המכוסים באיש אינו איסור אלא מעלה וזהירות. ומידת הצניעות בכיסוי הגוף אינו נמדד על פי ההנהגה כשעומד לפני מלך בשר ודם, ואף לא כפי שרגיל ללכת ברחובות העיר, אלא כיושב בחדרו לפני אנשים שאין עליו לכבדם, אך אינו רוצה להתבזות בעיניהם. ולכן במקומות שנהגו ללכת עם חולצה קצרה, אף ממידת חסידות ליכא למחמירים.
וכ"כ בשו"ת שלמת חיים (או"ח סי' ו) והביא ראיה מגמ' גיטין (לא:) שרב נחמן בר יצחק מפני החום גלי לדרעיה. וכ"כ בילקוט יוסף (סי' ב סעי' א). וספר תורת חכם גיאת (עמ' תשנח).
ומ"מ צריכים להיזהר שלא יגע במרפק, שזה ודאי חשיב מקומות המכוסים, כמבואר בב"י (סי' צב). וע"ע בשו"ת משנה הלכות (ח"ו סי' ב). ובשו"ת אז נדברו (ח"ו סי' מ).
[2] שו"ת ישועות משה (ח"ג סי' יג) כדברי הרמב"ם (פ"ה מהל' דעות ה"א) שהחכם ניכר ומובדל משאר העם במעשיו וכו' בדיבורו בהילוכו ובמלבושיו.
וכ"כ באור לציון חכמה ומוסר (עמ' סד) ולא נאה ללבוש חולצה עם שרוולים קצרים שהרי בגדיו זה כבוד התורה, והראיה שכתוב 'וכבדתו מעשות דרכיך, ודרשו חז"ל (שבת קיג) שלא יהא מלבושך בשבת כמלבושך של חול, וידוע שת"ח הוא בבחינת שבת, ע"כ צריך ללבוש בגדים הראויים לשמן.
ובתורת משה חת"ס (רביעאה לפסח) כתב הבגדים הנצרכים לגוף המה בחינת אור פנימי והלבושים למעלה כבוד ותפארת היא בחינת אור המקיף. וזה הטעם שראיתי גדולי ישראל שנהגו לצאת תמיד גם בקיץ בבגד עליון הסובב הכל, כי ת"ח צריכים שמירה יתירה כידוע.
ובפלא יועץ (ערך אכילה) מביא העובדא הידועה מרבי ישראל נג'ארה זי"ע שנתגלו זרועותיו מפני החום בשעה שהיה משורר על שולחנו, והזהירו האר"י זצ"ל אשר המלאכים מסתלקים ממנו.
וע"ע בשו"ת תורה לשמה (סי' שסט). ובפסקי תשובות (סי' ב הערה 5).
לכן כתבתי מה שכבתתי לפניזה יותר מצד ההלכה, השאלה היא יותר מצד הנהגה כיום.
כלומר, בעיקרון יש בזה גם בעיה הלכתית, אבל גם אם מצד ההלכה אפשר להקל מ"מ יש בדבר בעיה מצד ההנהגה.
מ? הרב חיים רבי? נשמח שתעלה.לכן כתבתי מה שכבתתי לפני
העלון לא אצלי אולי יש אותומה? הרב חיים רבי? נשמח שתעלה.
אולי יש פה משהו שקשור אגרות השקפה ומוסרמה דעתכם על ימים חמים אלו כאשר הולך אברך כולל לא בעיר חרדית , או רב בית כנסת לא בעיר חרדית עם חולצה קצרה מכופתרת כנהוג בישיבת חברון וכדומה
האם דבר זה מתאים או לא, או לא ראוי או לא, או מה יש בזה, ומה מנהג הספרדים ואיך רואים אדם כזה
אשמח לתגובות