• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: אח ואחות

איך יכול להיות שמותר לאח ואחות להתחתן ?
במסכת יבמות באחד מהמקרים שם ביבום [כפי שאפרט המקרה כדלהלן]

א. ראובן נשא את לאה ונולד להם שמעון.

ב. לאה נפטרה ראובן נשא את רחל ונולד להם יהודה.

ג. ראובן נפטר ובא לוי ונשא את רחל ונולד להם רבקה.

ד. שמעון נשא את רבקה ונפטר בלא ילדים.

ה. יהודה כדי לייבם את אחיו שמעון שהוא אחיו מאבא ראובן, צריך לייבם את רבקה שהיא אחותו מאמא רחל

נמצא- שיהודה ייבם את רבקה אחותו
 
נערך לאחרונה:
במסכת יבמות באחד מהמקרים שם ביבום [כפי שאפרט המקרה כדלהלן]

א. ראובן נשא את לאה ונולד להם שמעון.

ב. לאה נפטרה ראובן נשא את רחל ונולד להם יהודה.

ג. ראובן נפטר ובא לוי ונשא את רחל ונולד להם רבקה.

ד. שמעון נשא את רבקה ונפטר בלא ילדים.

ה. יהודה כדי לייבם את אחיו שמעון שהוא אחיו מאבא ראובן, צריך לייבם את רבקה שהיא אחותו מאמא רחל

נמצא- שיהודה ייבם את רבקה אחותו
לא לזה נכוונתי
 
גרים אין להם דין יחוס ולא מיקרו אחים.
זה מעיקר דין תורה, אבל חז"ל אסרו שלא יאמרו באנו מקדושה חמורה לקדושה קלה.

כן כתב רבינו הרמב"ם ז"ל פי"ד מאיסורי ביאה הי"ב: "דין תורה שמותר לגוי שישא אמו או אחותו מאמו שנתגיירו אבל חכמים אסרו דבר זה כדי שלא יאמרו באנו מקדושה חמורה לקדושה קלה שאמש היתה לו זו אסורה והיום מותרת וכן גר שבא על אמו או אחותו והיא בגיותה הרי זה כבא על הגויה"
 
פסוק מפורש.

אמנון ותמר.


שמואל ב פרק יג
(י) וַיֹּ֨אמֶר אַמְנ֜וֹן אֶל־תָּמָ֗ר הָבִ֤יאִי הַבִּרְיָה֙ הַחֶדֶ֔ר וְאֶבְרֶ֖ה מִיָּדֵ֑ךְ וַתִּקַּ֣ח תָּמָ֗ר אֶת־הַלְּבִבוֹת֙ אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֔תָה וַתָּבֵ֛א לְאַמְנ֥וֹן אָחִ֖יהָ הֶחָֽדְרָה:
(יא) וַתַּגֵּ֥שׁ אֵלָ֖יו לֶֽאֱכֹ֑ל וַיַּֽחֲזֶק־בָּהּ֙ וַיֹּ֣אמֶר לָ֔הּ בּ֛וֹאִי שִׁכְבִ֥י עִמִּ֖י אֲחוֹתִֽי:
(יב) וַתֹּ֣אמֶר ל֗וֹ אַל־אָחִי֙ אַל־תְּעַנֵּ֔נִי כִּ֛י לֹא־יֵֽעָשֶׂ֥ה כֵ֖ן בְּיִשְׂרָאֵ֑ל אַֽל־תַּעֲשֵׂ֖ה אֶת־הַנְּבָלָ֥ה הַזֹּֽאת:
(יג) וַאֲנִ֗י אָ֤נָה אוֹלִיךְ֙ אֶת־חֶרְפָּתִ֔י וְאַתָּ֗ה תִּהְיֶ֛ה כְּאַחַ֥ד הַנְּבָלִ֖ים בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וְעַתָּה֙ דַּבֶּר־נָ֣א אֶל־ הַמֶּ֔לֶךְ כִּ֛י לֹ֥א יִמְנָעֵ֖נִי מִמֶּֽךָּ:
(יד) וְלֹ֥א אָבָ֖ה לִשְׁמֹ֣עַ בְּקוֹלָ֑הּ וַיֶּחֱזַ֤ק מִמֶּ֙נָּה֙ וַיְעַנֶּ֔הָ וַיִּשְׁכַּ֖ב אֹתָֽהּ: (טו) וַיִּשְׂנָאֶ֣הָ אַמְנ֗וֹן שִׂנְאָה֙ גְּדוֹלָ֣ה מְאֹ֔ד כִּ֣י גְדוֹלָ֗ה הַשִּׂנְאָה֙ אֲשֶׁ֣ר שְׂנֵאָ֔הּ מֵאַהֲבָ֖ה אֲשֶׁ֣ר אֲהֵבָ֑הּ וַֽיֹּאמֶר־לָ֥הּ אַמְנ֖וֹן ק֥וּמִי לֵֽכִי: (טז) וַתֹּ֣אמֶר ל֗וֹ אַל־אוֹדֹ֞ת הָרָעָ֤ה הַגְּדוֹלָה֙ הַזֹּ֔את מֵאַחֶ֛רֶת אֲשֶׁר־עָשִׂ֥יתָ עִמִּ֖י לְשַׁלְּחֵ֑נִי וְלֹ֥א אָבָ֖ה לִשְׁמֹ֥עַֽ לָֽהּ:
 
פסוק מפורש.

אמנון ותמר.
יפה מאוד [איני יודע אם לזה התכוון החכם השואל, כי גם לי עיין לעיל הייתה תשובה מפורשת ומקרה גם שמותר, ובכ"ז לא לזה נתכווין]
מ"מ צריך רק לבאר ולהוסיף למה היא הייתה מותרת לו
מפני שנולדה לפני שנתגיירה אמה מהמלחמה שדוד לקחה, ולכן אין נקראת בנו לכל דבר ולכן הייתה מותרת לאמנון
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון