צאלח מנצור
Well-known member
יודעים?
אמתלא אחד לשתים?
חמור דרפב"י? [למהרש"א שיכל לתת ראשו כאן ולאכול משם כדי להיפטר ממעשר, או לירושלמי שהחמור החמיר על עצמו].
צאלח מנצור אמר: חידה: איזו חיה קיימה מצוה בכוונה? קשור לפרשת נח
אנחנו צריכין פירושי'ן התירו פרושי'ן..מישהו אמר לי האתונות, וסתם ולא פירש.
חו"ב.וכל איש חכם לב אשר נתן ה' חכמה ותבונה בהמה. עי' בשמו"ר פמ"ח סי' ג' כל מי שנתעסק במלאכת המשכן נתן לו הקב"ה חכמה ובינה ודעת שנא' ויעשו כל חכם לב ולא בבנ"א אלא אפי' בבהמה וחי' שנא' חכמה ותבונה בהמה בהמה כתיב שניתנה חכמה באדם ובבהמה, יל"ע לאיזה צורך עשה הקב"ה הנס הזה שניתנה חכמה בבע"ח, והנה בירו' יומא פ"ד ה"ד אמרי' זהב מזוקק שהיו מחתכין אותו כזיתים וטחין אותו בצק ומאכילין אותו לנעמיות והן מסננות אותן (ר"ל במעיהן ויוצא אח"כ זהב מזוקק) והנה כלי ביהמ"ק צריך לעשותן לשמן ואם לאו פסולין כמש"כ הרמב"ם פ"א מביה"ב ה"כ והטעם כמש"כ בקרית ספר שם משום דכתיב ועשו לי מקדש לי לשמי וכלי המקדש הוקשו למקדש, והנה כשהיו צריכין לסנן הזהב לעשותן זהב טהור כדכתיב גבי כלי המקדש היו צריכין להאכילן לנעמיות שהם היו מסננין במעיהן והם אין מכוונין למצוה נמצא נעשית שלא לשמן לכן נתן הקב"ה דעת ותבונה בבע"ח אז כדי שידעו לכוין לשם מקדש. (טעמא דקרא ויקהל)