• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: איך שרה ידעה שאברהם עוקד את יצחק?

לכאורה ישמעאל ועשו לא ראו את הר המוריה, והענקים כן ראו?
למה אתה חושב שלא ראו את הר המוריה?
אולי כוונתך למדרש שאומר שאברהם אמר ליצחק: "בני, רואה אתה מה שאני רואה?", אמר לו "הן!". אמר לשני נעריו: "רואים אתם מה שאני רואה?"
אמרו לו: "לאו". אמר: הואיל וחמור אינו רואה ואתם אין אתם רואים שבו לכם פה עם החמור.
אבל אם כוונתך למדרש זה, איני מבין מה קשה? הרי לא מדובר שלא ראו את עצם הר המוריה.
 
למה אתה חושב שלא ראו את הר המוריה?
אולי כוונתך למדרש שאומר שאברהם אמר ליצחק: "בני, רואה אתה מה שאני רואה?", אמר לו "הן!". אמר לשני נעריו: "רואים אתם מה שאני רואה?"
אמרו לו: "לאו". אמר: הואיל וחמור אינו רואה ואתם אין אתם רואים שבו לכם פה עם החמור.
אבל אם כוונתך למדרש זה, איני מבין מה קשה? הרי לא מדובר שלא ראו את עצם הר המוריה.
ייתכן שאני מערבב מהפיוט ״עוקד והנעקד״, שם אברהם שואל אותם מה הם רואים, והם אומרים שהם רואים רק מהמור. ובכוונת הלב מפרשים שמהמור זה חפירה.
 
גם בלי המדרשים שרה היה נביאה יותר מאברהם ובודאי ידעה ברוח קודשה!!!
מזכיר לי את השאלה ששאל אותי בני יניק וחכים.. מה הנסיון של אברהם הרי היה לו רוח הקודש והוא ידע שהקב''ה יגיד לו לא לשחוט את יצחק.
 
מזכיר לי את השאלה ששאל אותי בני יניק וחכים.. מה הנסיון של אברהם הרי היה לו רוח הקודש והוא ידע שהקב''ה יגיד לו לא לשחוט את יצחק.
שטויות במיץ עגבניות...

אתם חושבים שרוח הקודש זה לראות למרחוק אבל זה לא נכון...

תפתחו עץ חיים להמהרח"ו, וכן רמב"ם, ותראו שאין הבדל בין רוח הקודש לנבואה כי באמת שניהם ע"י מלאך שנשלח מאת ה' לומר דברים לבן אדם ושניהם נקראים רוח הקודש דהיינו מלאך, ואין הכוונה שהבן אדם ממש מדבר עם ה' חלילה כי אז מיד היה האדם מת במקום, ומשה רבינו הוא היחיד שהנבואה שלו היתה בלי אמצעי אלא דיבור מה' ממש, רק ההבדל בין נבואה לרוח הקודש שנבואה זה מלאך חיצוני שמגיע לאדם בשליחות ה'

ורוח הקודש זה מלאך פנימי שמדבר בתוך גופו ונמצא בשכלו ומחשבתו וע"י זה האדם יודע ידיעות, אבל מלאך כזה הוא מוגבל מהמלאך החיצוני כי המלאך החיצוני יודע גם מה שעתיד להיות, ואילו המלאך הפנימי אינו יודע אלא מה ששמע מהכרוזים שבשמים או מה שרואה בארץ או מה ששומע מבני אדם או ממלאכים אחרים ולפעמים שהם טועים ג"כ משום שאי"ז דיבור ישיר מה' יתברך.

אז שהקב"ה אומר לאברהם "העלהו לעולה" אברהם לא יכול לדעת לעולם ע"י רוה"ק שהקב"ה יגיד לו שלא לשחוט, משום דזה גופא שדיבר עמו ה' זה הרוח הקודש ע"י מלאך החיצוני שאומרת לו שיעלה לעולה, והמלאך הפנימי גם לא יכול לדעת לעולם אם הקב"ה יגיד לו שלא ישחוט משום שאינו יודע מה עתיד להיות אלא רק מה ששומע מאחורי הפרגוד ואין לו ידיעה מה עתיד להיות כלל.

ולכן מה שתירצתי שידעה ברוח הקודש היינו ע"י מלאך פנימי שיודע כל מיני ידיעות ממה שקורה בעולם באותה עת, או מה ששומע מאחורי הפרגוד, ולכן שרה יכלה לדעת ע"י המלאך הזה שיצחק נעקד מבלי נבואה מה', ומה שתירצו במדרשים שזה היה ע"י השטן, או דרך הענקים, היינו לתרץ מה שהיה בהמשך שאמנם ידעה שהוא נעקד ע"י המלאך הפנימי שאמר לה, אבל הוקשה למדרש אמאי פרחה נשמתה אם ידעה ברוח הקודש שהרי היתה אמורה לדעת שבסוף לא נשחט ע"י המלאך הפנימי? ולכן תירץ המדרש שאע"פ שהרוח הקודש אמרה לה שהוא נעקד אבל לא ידעה יותר מכך, ולכן שהשטן בא ואמר לה שנשחט האמינה לו ולכן פרחה נשמתה, או ששאלה את הענקים ואמרו לה שהוא סכין ושוחט את יצחק ולכן פרחה נשמתה.

ואי"ז סותר למה שתירצתי.
 
שטויות במיץ עגבניות...
תתבגר
אתם חושבים שרוח הקודש זה לראות למרחוק אבל זה לא נכון...

תפתחו עץ חיים להמהרח"ו, וכן רמב"ם, ותראו שאין הבדל בין רוח הקודש לנבואה כי באמת שניהם ע"י מלאך שנשלח מאת ה' לומר דברים לבן אדם ושניהם נקראים רוח הקודש דהיינו מלאך, ואין הכוונה שהבן אדם ממש מדבר עם ה' חלילה כי אז מיד היה האדם מת במקום, ומשה רבינו הוא היחיד שהנבואה שלו היתה בלי אמצעי אלא דיבור מה' ממש, רק ההבדל בין נבואה לרוח הקודש שנבואה זה מלאך חיצוני שמגיע לאדם בשליחות ה'

ורוח הקודש זה מלאך פנימי שמדבר בתוך גופו ונמצא בשכלו ומחשבתו וע"י זה האדם יודע ידיעות, אבל מלאך כזה הוא מוגבל מהמלאך החיצוני כי המלאך החיצוני יודע גם מה שעתיד להיות, ואילו המלאך הפנימי אינו יודע אלא מה ששמע מהכרוזים שבשמים או מה שרואה בארץ או מה ששומע מבני אדם או ממלאכים אחרים ולפעמים שהם טועים ג"כ משום שאי"ז דיבור ישיר מה' יתברך.

אז שהקב"ה אומר לאברהם "העלהו לעולה" אברהם לא יכול לדעת לעולם ע"י רוה"ק שהקב"ה יגיד לו שלא לשחוט, משום דזה גופא שדיבר עמו ה' זה הרוח הקודש ע"י מלאך החיצוני שאומרת לו שיעלה לעולה, והמלאך הפנימי גם לא יכול לדעת לעולם אם הקב"ה יגיד לו שלא ישחוט משום שאינו יודע מה עתיד להיות אלא רק מה ששומע מאחורי הפרגוד ואין לו ידיעה מה עתיד להיות כלל.

ולכן מה שתירצתי שידעה ברוח הקודש היינו ע"י מלאך פנימי שיודע כל מיני ידיעות ממה שקורה בעולם באותה עת, או מה ששומע מאחורי הפרגוד, ולכן שרה יכלה לדעת ע"י המלאך הזה שיצחק נעקד מבלי נבואה מה', ומה שתירצו במדרשים שזה היה ע"י השטן, או דרך הענקים, היינו לתרץ מה שהיה בהמשך שאמנם ידעה שהוא נעקד ע"י המלאך הפנימי שאמר לה, אבל הוקשה למדרש אמאי פרחה נשמתה אם ידעה ברוח הקודש שהרי היתה אמורה לדעת שבסוף לא נשחט ע"י המלאך הפנימי? ולכן תירץ המדרש שאע"פ שהרוח הקודש אמרה לה שהוא נעקד אבל לא ידעה יותר מכך, ולכן שהשטן בא ואמר לה שנשחט האמינה לו ולכן פרחה נשמתה, או ששאלה את הענקים ואמרו לה שהוא סכין ושוחט את יצחק ולכן פרחה נשמתה.

ואי"ז סותר למה שתירצתי.
יפה מאוד
 
התכוונתי על הדברים שהילד אמר... חבל שבת"ת לא מלמדים יותר בעומק, אחרי זה שואלים כל מיני שאלות מוזרות...
אני לא חושב כמוך, ובפרט למה שכתבת שלאברהם הנבואה היתה ע''י מלאך חיצוני שיודע את העתידות צ''ע.
 
נערך לאחרונה:
אני לא חושב כמוך, ובפרט למה שכתבת שלאברהם שנבואה הייתה ע''י מלאך חיצוני שיודע את העתידות צ''ע.
תמיד אפשר לפשט כל דבר אפי' לילדים. אני לומד זוה"ק, וכמה פעמים ראיתי שכתוב שהיו בזמנו של רשב"י מלא ילדים שכבר בגיל שבע ידעו סודות ורזי התורה לאו דוקא דברים עמוקים מאד אלא אפי' שאלות להבנת הענין (לא מדובר בנער הינוקא הידוע שמובא בזוה"ק שהוא היה ענין אחר - גלגול של רב המנונא סבא), ואפי' המבוגרים היו שואלים את הילדים כל מיני שאלות בתורה והיו עונים, תסתכל למשל בזוהר חדש פ' בראשית, ומבואר שם שזה בגלל שהרבנים שלהם בת"ת היו מלמדים אותם רזי תורה והיו מלמדים אותם דברים עמוקים, וכבר אמר מרן הסטייפלר זי"ע (מובא בס' תולדות יעקב) שילד מצידו יכול להשיג את כל התורה כולה והראי' שהמלאך מלמדו כבר שהוא בבטן אימו, רק צריכים לפשט להסביר לו כל דבר והוא יבין, לצערי הרב הדור הזה הילדים גודלים והולכים לישיבות ולא יודעים שום דבר, לא תורה, לא נביאים, לא כתובים, כלום כלום, רק כמה חידושים של רעק"א... וזה טעות חמורה, ואחרי שואלים כל מיני שאלות!!! מרן הגרע"י זי"ע כבר כל זה למד שהיה ילד... ה' ירחם עלינו!
 
תמיד אפשר לפשט כל דבר אפי' לילדים. אני לומד זוה"ק, וכמה פעמים ראיתי שכתוב שהיו בזמנו של רשב"י מלא ילדים שכבר בגיל שבע ידעו סודות ורזי התורה לאו דוקא דברים עמוקים מאד אלא אפי' שאלות להבנת הענין (לא מדובר בנער הינוקא הידוע שמובא בזוה"ק שהוא היה ענין אחר - גלגול של רב המנונא סבא), ואפי' המבוגרים היו שואלים את הילדים כל מיני שאלות בתורה והיו עונים, תסתכל למשל בזוהר חדש פ' בראשית, ומבואר שם שזה בגלל שהרבנים שלהם בת"ת היו מלמדים אותם רזי תורה והיו מלמדים אותם דברים עמוקים, וכבר אמר מרן הסטייפלר זי"ע (מובא בס' תולדות יעקב) שילד מצידו יכול להשיג את כל התורה כולה והראי' שהמלאך מלמדו כבר שהוא בבטן אימו, רק צריכים לפשט להסביר לו כל דבר והוא יבין, לצערי הרב הדור הזה הילדים גודלים והולכים לישיבות ולא יודעים שום דבר, לא תורה, לא נביאים, לא כתובים, כלום כלום, רק כמה חידושים של רעק"א... וזה טעות חמורה, ואחרי שואלים כל מיני שאלות!!! מרן הגרע"י זי"ע כבר כל זה למד שהיה ילד... ה' ירחם עלינו!
כנראה שאם לא ענית להערתי אז לא פישטתי מספיק את הדברים, ואני לא אעיר על מה שכתבת כאן ובהודעה הקודמת כי זה לא יגמר, אך לענ''ד אתה חייב להתחיל ללמוד מוסר כל יום.
 
מדרשים חלוקים איך גילתה.
כוונתי היתה שלמרות שהיתה נביאה לא ידעה על העקידה אלא לאחר שהשטן גילה לה, וגם אז לא האמינה לו ולכן שאלה את אחימן ששי ותלמי כנ"ל,
אבל כמדומני שאין מדרש שאומר שידעה זאת בנבואה ודו"ק
 
ולכן מה שתירצתי שידעה ברוח הקודש היינו ע"י מלאך פנימי שיודע כל מיני ידיעות ממה שקורה בעולם באותה עת, או מה ששומע מאחורי הפרגוד, ולכן שרה יכלה לדעת ע"י המלאך הזה שיצחק נעקד מבלי נבואה מה', ומה שתירצו במדרשים שזה היה ע"י השטן, או דרך הענקים, היינו לתרץ מה שהיה בהמשך שאמנם ידעה שהוא נעקד ע"י המלאך הפנימי שאמר לה, אבל הוקשה למדרש אמאי פרחה נשמתה אם ידעה ברוח הקודש שהרי היתה אמורה לדעת שבסוף לא נשחט ע"י המלאך הפנימי? ולכן תירץ המדרש שאע"פ שהרוח הקודש אמרה לה שהוא נעקד אבל לא ידעה יותר מכך, ולכן שהשטן בא ואמר לה שנשחט האמינה לו ולכן פרחה נשמתה, או ששאלה את הענקים ואמרו לה שהוא סכין ושוחט את יצחק ולכן פרחה נשמתה. ואי"ז סותר למה שתירצתי.​
לא זכיתי להבין מה דוחק את כבודו להסביר ששרה אמנו ידעה ברוח הקודש, הלוא מפשטות הדברים נראה שבאמת לא ידעה?
ובפרט לפי מה שכתבו בספרים הקדושים שבשעת נסיון לוקחים מהבן אדם את מדרגותיו, וגם בלאו הכי יש מושג כזה "וה' העלים ממני"
 
לא זכיתי להבין מה דוחק את כבודו להסביר ששרה אמנו ידעה ברוח הקודש, הלוא מפשטות הדברים נראה שבאמת לא ידעה?
ובפרט לפי מה שכתבו בספרים הקדושים שבשעת נסיון לוקחים מהבן אדם את מדרגותיו, וגם בלאו הכי יש מושג כזה "וה' העלים ממני"
כי ברש"י ד"ה לספוד כ' וז"ל, "לפי שעל ידי בשורת העקידה שנזדמן בנה לשחיטה וכמעט שלא נשחט פרחה נשמתה ממנה ומתה", ומדברי רש"י שכ' בפשטות משמע דס"ל דידעה ברוח קודשה, כי אל"כ היה צריך לשאול רש"י והיאך ידעה? אלא שבא שטן או ששאלה לענקים, אבל מזה שרש"י לא כתב כן משמע דבפשטא דקרא הוא שידעה ברוח קודשה.
 
כי ברש"י ד"ה לספוד כ' וז"ל, "לפי שעל ידי בשורת העקידה שנזדמן בנה לשחיטה וכמעט שלא נשחט פרחה נשמתה ממנה ומתה", ומדברי רש"י שכ' בפשטות משמע דס"ל דידעה ברוח קודשה, כי אל"כ היה צריך לשאול רש"י והיאך ידעה? אלא שבא שטן או ששאלה לענקים, אבל מזה שרש"י לא כתב כן משמע דבפשטא דקרא הוא שידעה ברוח קודשה.​
אי משום הא לא איריא, כי מפרשי רש"י הסבירו בפשיטות 'בשורת העקידה' שבא מאן דהוא ובישר לה על העקידה
 
חזור
חלק עליון