• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: ארבעה אכלו אותו מאכל באותו שיעור וברכו אותה ברכה ראשונה אותה ברכה, ולגבי ברכה אחרונה לכל אחד יש דין אחר, מהו המאכל?

אולי כולם אכלו קסטה
א' אכלה כרגיל, ובירך מזונות ומעין ג'.
ב' התחיל לאכול כרגיל בירך מזונות אך נמלך והחליט שהוא רוצה רק את הגלידה, והביסקוויטים רק לאחוז את הגלידה, אז ברכה ראשונה הוא לא צריך לברך שעכ"פ כבר בירך, אך יברך לבסוף נפשות.
ג' בירך מזונות ונמלך לקבוע על הקסטה סעודה וע"כ יברך ברכהמ"ז. (א"ל שהיה ילד קטן ושיעור קביעת סעודה שלו קטן משאר האנשים (ע"פ ביאו"ה כמדומני) כדי שיצא שכולם אכלו אותו שיעור).
ד' אכל את הקסטה באיסור ,למשל שהבשר עוד בין שיניו, ולא יברך ברכה אחרונה היות ויש אומרים שלא מברכים על איסור כלל וסב"ל.
 
אולי כולם אכלו קסטה
א' אכלה כרגיל, ובירך מזונות ומעין ג'.
ב' התחיל לאכול כרגיל בירך מזונות אך נמלך והחליט שהוא רוצה רק את הגלידה, והביסקוויטים רק לאחוז את הגלידה, אז ברכה ראשונה הוא לא צריך לברך שעכ"פ כבר בירך, אך יברך לבסוף נפשות.
ג' בירך מזונות ונמלך לקבוע על הקסטה סעודה וע"כ יברך ברכהמ"ז. (א"ל שהיה ילד קטן ושיעור קביעת סעודה שלו קטן משאר האנשים (ע"פ ביאו"ה כמדומני) כדי שיצא שכולם אכלו אותו שיעור).
ד' אכל את הקסטה באיסור ,למשל שהבשר עוד בין שיניו, ולא יברך ברכה אחרונה היות ויש אומרים שלא מברכים על איסור כלל וסב"ל.
תשובה מעניינת
 
חידה: ארבעה אכלו אותו מאכל באותו שיעור וברכו אותה ברכה ראשונה אותה ברכה, ולגבי ברכה אחרונה לכל אחד יש דין אחר, מהו המאכל?
כולם אכלו לחם מטוגן בשיעור כזית.
אחד טיגן בגודל כזית ואח"כ חתך - יברך ברהמ"ז לבסוף [גם המוציא בהתחלה, אך כאן בחידה נאמר שהוא טעה ובירך מזונות]
אחד חתך לפחות מכזית ואח"כ טיגן - אין תוריתא דנהמא ויברך מזונות תחילה וסוף.
אחד אכל ביותר מכדי זמן אכילת פרס - לא יברך כלל ברכה אחרונה.
ואחד אכלו בתוך הסעודה - ונפטר בברהמ"ז של הסעודה.
 
כולם אכלו לחם מטוגן בשיעור כזית.
אחד טיגן בגודל כזית ואח"כ חתך - יברך ברהמ"ז לבסוף [גם המוציא בהתחלה, אך כאן בחידה נאמר שהוא טעה ובירך מזונות]
אחד חתך לפחות מכזית ואח"כ טיגן - אין תוריתא דנהמא ויברך מזונות תחילה וסוף.
אחד אכל ביותר מכדי זמן אכילת פרס - לא יברך כלל ברכה אחרונה.
ואחד אכלו בתוך הסעודה - ונפטר בברהמ"ז של הסעודה.
ח"ו תשובה יפה. אבל אם נאמר שטעה בברכה נוכל לפתור את החידה במלא דרכים של טעויות...
 
היה את החידה הזו השבוע (תזריע-מצורע תשפ"ה) בעלון "טוב לחסות בה'".
וזו היתה התשובה:
הראשון אכל תפוח שלם ויברך נפשות.
השני אכל גם אך לא בזמן אכילת פרס, ולכן לא יברך כלל.
השלישי אכל התפוח בסוף הסעודה ויפטר בברהמ"ז.
האחרון אכל התפוח אחר פרי משבעת המינים ופוטרו בברכת מעין שלש.
1746307949765.png
 
חזור
חלק עליון