• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: ארבעה אכלו אותו מאכל באותו שיעור וברכו אותה ברכה ראשונה אותה ברכה, ולגבי ברכה אחרונה לכל אחד יש דין אחר, מהו המאכל?

אולי כולם אכלו קסטה
א' אכלה כרגיל, ובירך מזונות ומעין ג'.
ב' התחיל לאכול כרגיל בירך מזונות אך נמלך והחליט שהוא רוצה רק את הגלידה, והביסקוויטים רק לאחוז את הגלידה, אז ברכה ראשונה הוא לא צריך לברך שעכ"פ כבר בירך, אך יברך לבסוף נפשות.
ג' בירך מזונות ונמלך לקבוע על הקסטה סעודה וע"כ יברך ברכהמ"ז. (א"ל שהיה ילד קטן ושיעור קביעת סעודה שלו קטן משאר האנשים (ע"פ ביאו"ה כמדומני) כדי שיצא שכולם אכלו אותו שיעור).
ד' אכל את הקסטה באיסור ,למשל שהבשר עוד בין שיניו, ולא יברך ברכה אחרונה היות ויש אומרים שלא מברכים על איסור כלל וסב"ל.
 
אולי כולם אכלו קסטה
א' אכלה כרגיל, ובירך מזונות ומעין ג'.
ב' התחיל לאכול כרגיל בירך מזונות אך נמלך והחליט שהוא רוצה רק את הגלידה, והביסקוויטים רק לאחוז את הגלידה, אז ברכה ראשונה הוא לא צריך לברך שעכ"פ כבר בירך, אך יברך לבסוף נפשות.
ג' בירך מזונות ונמלך לקבוע על הקסטה סעודה וע"כ יברך ברכהמ"ז. (א"ל שהיה ילד קטן ושיעור קביעת סעודה שלו קטן משאר האנשים (ע"פ ביאו"ה כמדומני) כדי שיצא שכולם אכלו אותו שיעור).
ד' אכל את הקסטה באיסור ,למשל שהבשר עוד בין שיניו, ולא יברך ברכה אחרונה היות ויש אומרים שלא מברכים על איסור כלל וסב"ל.
תשובה מעניינת
 
חידה: ארבעה אכלו אותו מאכל באותו שיעור וברכו אותה ברכה ראשונה אותה ברכה, ולגבי ברכה אחרונה לכל אחד יש דין אחר, מהו המאכל?
כולם אכלו לחם מטוגן בשיעור כזית.
אחד טיגן בגודל כזית ואח"כ חתך - יברך ברהמ"ז לבסוף [גם המוציא בהתחלה, אך כאן בחידה נאמר שהוא טעה ובירך מזונות]
אחד חתך לפחות מכזית ואח"כ טיגן - אין תוריתא דנהמא ויברך מזונות תחילה וסוף.
אחד אכל ביותר מכדי זמן אכילת פרס - לא יברך כלל ברכה אחרונה.
ואחד אכלו בתוך הסעודה - ונפטר בברהמ"ז של הסעודה.
 
כולם אכלו לחם מטוגן בשיעור כזית.
אחד טיגן בגודל כזית ואח"כ חתך - יברך ברהמ"ז לבסוף [גם המוציא בהתחלה, אך כאן בחידה נאמר שהוא טעה ובירך מזונות]
אחד חתך לפחות מכזית ואח"כ טיגן - אין תוריתא דנהמא ויברך מזונות תחילה וסוף.
אחד אכל ביותר מכדי זמן אכילת פרס - לא יברך כלל ברכה אחרונה.
ואחד אכלו בתוך הסעודה - ונפטר בברהמ"ז של הסעודה.
ח"ו תשובה יפה. אבל אם נאמר שטעה בברכה נוכל לפתור את החידה במלא דרכים של טעויות...
 
היה את החידה הזו השבוע (תזריע-מצורע תשפ"ה) בעלון "טוב לחסות בה'".
וזו היתה התשובה:
הראשון אכל תפוח שלם ויברך נפשות.
השני אכל גם אך לא בזמן אכילת פרס, ולכן לא יברך כלל.
השלישי אכל התפוח בסוף הסעודה ויפטר בברהמ"ז.
האחרון אכל התפוח אחר פרי משבעת המינים ופוטרו בברכת מעין שלש.
1746307949765.png
 
לחם
אדם רגיל שאכל כזית לחם, מברך ברכת המזון.
* פטור מברכת המזון (קטן): ילד שאינו הגיע לחינוך (לגיל מצוות או לגיל שבו הוא מבין את חשיבות הברכה), למרות שאכל כזית, אינו חייב בברכת המזון מהתורה או מדרבנן כמו מבוגר.
* פטור מברכת המזון (גר): גר שהתגייר אך עדיין לא ברך ברכת המזון, יברך רק "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו".
* פטור מברכת המזון (עבד כנעני): עבד כנעני, על פי ההלכה, חייב במצוות אך אינו חייב בברכת המזון.
(גמיני)
 
לחם
אדם רגיל שאכל כזית לחם, מברך ברכת המזון.
* פטור מברכת המזון (קטן): ילד שאינו הגיע לחינוך (לגיל מצוות או לגיל שבו הוא מבין את חשיבות הברכה), למרות שאכל כזית, אינו חייב בברכת המזון מהתורה או מדרבנן כמו מבוגר.
* פטור מברכת המזון (גר): גר שהתגייר אך עדיין לא ברך ברכת המזון, יברך רק "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו".
* פטור מברכת המזון (עבד כנעני): עבד כנעני, על פי ההלכה, חייב במצוות אך אינו חייב בברכת המזון.
(גמיני)
עדיף שתפרוש מהבינה מלאכותית בעניינים תורניים.
כבר בדקו אותה כמה פעמים ואין כמעט ואין קשר בין תשובותיה למציאות. (חוץ מדברים ממש פשוטים).
 
חזור
חלק עליון