• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

חידה: בני דודים

לכאו' כי זה לא שם זהה
גם לך מוגשת בזה פניה אישית לפתוח רמב"ן

[אגב, יש אחים (לא בני דודים) מדן ומדין בני קטורה.
ויש בני דודים "זרח" (לא עם הפרש י) בן שמעון ובן יהודה
וגם הנ"ל נראה שהיה דודו ולא בן דודו ועיין].
 
א. אני מדגיש, התשובה היא אף אחד מהאפשרויות הללו למרות שהם תשובות מחכימות.
ב. לתועלת העניין הנה פי' הרמבן שהזכיר @לשמור ולעשות

"ואלה בני ענה דישון ואהליבמה בת ענה" - דרך הכתוב לאמר בבנות כן כמו ואת דינה בתו (להלן מו טו) וזה ענה הוא הבן הרביעי לשעיר החורי אחי צבעון הנמנה אחריו למעלה (בפסוק כ) כי הפרשה תמנה שבעה בני שעיר החורי כתולדותם והיה לזה ענה בן אחד יקרא גם כן דישון כשם דודו ולו בת תקרא אהליבמה כשם קרובתה בת ענה בן צבעון ולכך יאמר הכתוב באשת עשו (לעיל פסוק ב) אהליבמה בת ענה בת צבעון להגיד כי היא בת ענה שמצא הימים נכדת צבעון לא אהליבמה בת ענה בן שעיר החורי אחי צבעון ועל דעת קצת רבותינו (פסחים נד) אין בפרשה רק איש אחד הנקרא ענה והוא בן צבעון שבא בזנות על אמו אשת שעיר החורי וימנה אותו הכתוב (בפסוק כ) בבני שעיר החורי כי יחשבוהו האנשים כבנו ויקראוהו ענה בן שעיר וגדלו בין בניו בחשבו שהוא בנו וימנה אותו הכתוב פעם אחרת (בפסוק כד) על פי האמת בן לצבעון וזה מדרשם של דורשי חומרות כמו שמוזכר במסכת פסחים (שם) ואיננו דברי הכל בגמרא ולא משמעו של מקרא כלל

"ואלה בני דִישָן חמדן ואשבן" - הוא דִשוֹן, הבן החמישי לשעיר; כי אין קפידא שיקראנו דִישָן או דִשוֹן, רק כשהם בפסוק אחד, להבדיל בין שניהם; וכן (מלכים א ז מ): "ויעש חירום את הכיורות, ויכל חירם". והוצרך הכתוב בכאן לקראו דִישָן, שלא יחשב שהוא דִשֹן בן ענה הנזכר בסמוך ליחס לו תולדות, כי כן יהיה במשמע.​

 
חזור
חלק עליון