בנו''ט להביא מה ששמעתי משמו של חכם שלום הכהן זצוק''ל שכשאדם מכוין דעתו כדבעי לחזרת הש''צ נמצאו ג' תפילות בידו, הלחש שהתפלל בעצמו, השני שומע כעונה, והג' עניית אמן. (וזה איני זוכר אם משום שגדול יותר מהמברך או עניין אחר)
בנו''ט להביא מה ששמעתי משמו של חכם שלום הכהן זצוק''ל שכשאדם מכוין דעתו כדבעי לחזרת הש''צ נמצאו ג' תפילות בידו, הלחש שהתפלל בעצמו, השני שומע כעונה, והג' עניית אמן. (וזה איני זוכר אם משום שגדול יותר מהמברך או עניין אחר)
שהרי אינו חיוב ממש שמנהג העולם שחלק מאריכים בתפלה ואם כן אינם שומעים החזרה אלא מבקשים פרטיות או אומרים מילה במילה את התפלה ולכן מאריכים
אין חובה לשמוע בפועל לסיים אין אפי' נידון
רק נידון יש אם לדלג על הנסים בשביל קדושה וכו'
אלמא חזרה אינה חובה ממש
ורק אם הוא שומע כעונה ממש בשביל לצאת חיוב שלו ממש לא יענה.
וכתבתי לך עוד דוג' ולא התייחסת לגבי ברכות התורה
וגם מוכח שלפי הפשט אין כלל כזה חיוב אלא רק לענות אמן על סיום הברכה ולדעת מה אומר שלא תהיה יתומה אלא שלפי הקבלה יש לשמוע כל מילה ומילה וכמבו' בשות הראשל ועוד